Red Bulll Air Shows – aerobatics på høyt nivå

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Med sin høye hastighet og spektakulære aerobatics, har Red Bull Air-showene vært spennende for publikum over hele verden i mange år. Pilotene som konkurrerer i disse løpene har bevist sine ferdigheter på ulike aerobatics show rundt om i verden, før de blir valgt ut til å delta i Red Bull Air show. Under løpet må pilotene fullføre et bane ved å passere forskjellige hinder, laget av store oppblåsbare master. Hvert hinder må forseres på en bestemt måte. Det er porter der du må fly rett, det er porter som danner en sjikane og andre piloten må gjøre en vertikal sving.

Sesongen starter tradisjonelt  i Abu Dhabi før showet reiser videre rundt om i verden. Destinasjoner de typisk besøker er Storbritannia og  Kina, før finalen avholdes i USA. Ved årets sesongen avslutning i Las Vegas, satte vi oss ned med en av pilotene. Piloten Daniel Ryfa er født i Sverige, og ble lidenskapelig opptatt av flyvning i svært ung alder. Han løste sertifikat på seilfly allerede som 14åring og snart oppdaget han sin kjærlighet for akrobatikk i himmelen. Han er også en tilhenger av Aviatrix Art Project. Dette prosjektet startet av kvinnelige piloter, ønsker å øke bevisstheten og penger til kampen mot kreft. Daniel viser sin støtte til dette prosjektet ved å konkurrere i løp med en tilpasset malt hjelm fremme nettstedet.

redbull_daniel_ryfa_aviatrix_featuredMesterskap

Hvor lenge har du vært pilot i Red Bull Air show? Og hvordan ble du involvert ?

I 2009 vant jeg Europa-mesterskapet i  aerobatics, og dette ga meg en invitasjon til å konkurrere i utfordrerklassen. Men før du faktisk kan delta i noen løp trenger du mange, mange timer med trening. I løpet av 2010 gikk jeg igjennom flere treningsleire. Jeg hadde tenkt å konkurrere i 2011-sesongen men da ble konkurransen midlertidig  stanset i tre år. Red Bull kontaktet meg igjen i 2013 da de var forberedt til å starte turneringen igjen. Jeg ble invitert til en treningsleir i Texas hvor jeg gjennomførte flere  ulike tester. Pilotene som passerte testen, fikk opplæring i en såkalt begrenset-lisens til å konkurrere i utfordrerklassen i løpet av 2014 sesongen.

Før du faktisk kan delta i noen løp trenger du mange, mange timer med trening. I løpet av 2010 gjennomførte jeg flere treningsleire. Jeg hadde tenkt å konkurrere i 2011-sesongen men da ble konkurransen midlertidig  stanset i tre år. Red Bull kontaktet meg igjen i 2013 da de var forberedt til å starte turneringen igjen.

Daniel Ryfa, Pilot

Kan du fortelle oss litt mer om flyet du flyr under disse løpene?
Jeg flyr en  Extra 330LX med single-seat canopy i løpet. I utfordrerklassen flyr alle pilotene med identiske fly. Modellen Extra 330LX er et bra fly, for å fly i denne disiplinen. I master class har alle pilotene egne team og flyr sitt eget fly, en Edge 540 eller MXS.

Aerobatics hinder

Under løpet må pilotene fly gjennom ulike porter, alle hindrene har sitt eget sett av regler for hvordan du skal forsere dem.

Hvilken av portene vil du si er den vanskeligste å passere gjennom?
De grunnleggende portene er ikke vanskelig å passere gjennom, det er hva som ligger før og etter porten er hva som gjør det vanskelig. Først er det offset vinkel og avstand. Da må du beregne vindens drift, noe som er en viktig faktor i hvert løp. Det går i høyt tempo og det er lite tid til å tenke. Du må ha ting  på plass før du går ut i løypen.

Løpene foregår over hele verden fra Abu Dhabi til Las Vegas. Dette må være en stor logistisk utfordring. Hender det at noe går galt fra tid til annen?
Logistikken til Red Bull er faktisk veldig imponerende. Det er et supert team som er involvert, og så langt har  jeg har aldri opplevd avvik. De gjør alltid at konkurransene kan gjennomføres til avtalt tid, noe jeg som pilot respekterer. Avhengig av tid mellom konkurransene sendes alt med båt eller flyfrakt. Red Bull har vært sterkt medvirkende til å gjennomføre prosessen med å flytte alt utstyret mer effektivt, samt redusere virkningen på miljøet.

Du er nå nummer to i turneringens utfordrerklasse. Har du som mål å flytte til master class neste sesong?
Vanskelig å si. Mitt mål er å flytte inn i masterclass. Men det er veldig vanskelig å få til, og om du flytter opp til master klassen er ikke basert på de endelige plasseringer i utfordrerklassen. Hvis jeg ikke flytte opp til neste år, vil jeg fortsette som utfordrer til den dagen kommer.

Favoritt reisemål

Har du noene favorittreisemål under verdensturneen eller under opptredener på air show? Og hvorfor akkurat?
Jeg liker stort sett alle steder jeg besøker. Men å komme til et nytt sted og å fly på et ny bane er selvfølgelig alltid litt mer interessant. Det gir meg en god følelse.

main-fram

Du er involvert i et prosjekt med Aviatrix art project og flyr konkurransene med en hjelm hvor du  fremmer prosjektet «Pilots against cancer» ?
Ja jeg kjenner noen av damene som jobber med prosjektet. Tidligere i år, begynte  Susy og jeg begynte å snakke om noen forskjellige ideer om hvordan jeg kunne fremme deres sak under Red Bull Air Race-serien. Vi bestemte oss på å markere aviatrix kunstprosjektet via hjelmen min og det er jeg veldig glad for. Jeg liker ideen om å hjelpe, og jeg tror Aviatrix art er med på å øke bevisstheten til et svært viktig tema. Det er en sykdom som kan ramme hvem som helst av oss på ett punkt.

Artikkelen er opprinnelig skrevet av Steven Tor from InsideFlyer.nl

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *