SAS: 1,9 millioner fløy med selskapet i januar

salg av cimber

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

SAS fraktet 9,8 prosent flere passasjerer i årets første måned enn på samme tid i fjor. Men også det skandinaviske selskapet melder om fallende inntekter per passasjer. Vi brakte i mandag nyheten om at Norwegian hadde 20 prosent vekst i januar.

Dette viser flyselskapets ferske trafikktall for januar.

SAS-tallene kommer dagen etter at konkurrenten Norwegian la frem tilsvarende.

Den samlede trafikken til SAS i januar endte på 1.983.000, hvilket medfører at Norwegian tar en teten for måneden. Veksttakten til Norwegian er også høyere, med en økning på 20 prosent i januar.

De to selskapene har i et drøyt halvår knivet om å være størst. Norwegian passerte SAS i sommermånedene, og har vært forbi også den siste tiden.

SAS kan ellers melde om fullere fly, med en fyllingsgrad på 69,0 prosent – opp 5,3 prosentpoeng.

– Fyllingsgraden økte i alle geografiske områder, med sterkest utvikling på SAS interkontinentale ruter og internasjonale ruter i Europa, skriver selskapet.

FAKTA BOKS  – «UTTRYKK»

YIELD angir inntekten per fløyet passasjerkilometer, eller sete med passasjerbelegg.
FYLLINGSGRAD, eller kabinfaktoren, angir hvor stor andel av flyets seter som er blitt booket. I et fly med 200 seter og en kabinfaktor på 77 prosent vil det dermed være 154 seter med passasjerer.
Total kapasitet (ASK) angir hvor mange sete-kilometer selskapet har fløyet i en periode. Flyr et fly på 200 seter én kilometer har man produsert 200 setekilometer.
Inntektsgivende setekilometer (RPK) er antallet setekilometer fløyet der man hadde passasjerer i setene.
Deler man RPK på ASK får man fyllingsgraden.
Man kan videre regne seg frem til selskapets billettinntekter ved å gange yielden med inntektsgivende setekilometer (RPK).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *