Nå vet vi mer om SAS sin første Airbus A321LR-rute

Boston

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Den første av SAS sine Airbus A321LR skal settes i ordinær trafikk fra 18. september neste år. Den første ruten vil gå mellom København og Boston. Flytypen, som skal brukes på «smale» langdistanseruter, vil få business class, premium økonomi og økonomiklasse slik resten av selskapets langdistanseflåte har.

Airbus A321LR er en oppgradert utgave av A320neo som er designet for lenger rekkevidde. SAS har totalt tre av disse flyene i bestilling. Det å bruke mindre flytyper på lange ruter gir SAS mulighet til å drive ruter som normalt ikke vil være lønnsomme med tradisjonelle bredbuksfly.

– Dette er en helt ny flytype for SAS som er svært godt egnet for det skandinaviske markedet og dagens reisemønster. Det gir SAS muligheten til å tilby sine kunder flere interkontinentale ruter, færre mellomlandinger og kortere reisetid fra Skandinavia. De nye flyene vil få samme servicekonsept som resten av SAS’ lanfistanseflåte, med alle fordeler, komfort og valgmuligheter fra alle reiseklasser, sier Karl Sandlund i SAS.

Airbus A321LR

Kan nå Canada, Midt-Østen og India

SAS sine Airbus A321LR vil få 22 seter i business class, 12 seter i Plus og 123 seter i Go. Med totalt 157 seter får flyene dermed færre seter enn for eksempel TAP Air Portugal har i sine A321LR. Vi har foreløpig ikke alle detaljer om den nye innredningen, men ifølge selskapet vil produktet være på høyde med hva vi eller finner i langdistanseflåten. Flyene får selvfølgelig WiFi, og uttak for strøm og USB i hvert sete.

Det første flyet skal settes i trafikk 18. september 2020 og den første ruten vil være mellom København og Boston. Denne ruten, som i dag er en sommerrute, vil da bli en helårsrute. Billettene kommer i salg neste uke. Flytypen har rekkevidde til å nå østkysten av USA, men også Canada, Midt-Østen og India er innen rekkevidde fra Skandinavia.

SAS venter å annonsere flere ruter med Airbus A321LR i løpet av neste år.

Forsidefoto: bobwright / Pixabay

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *