SAS annonserer oppstart av flere langruter

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Det var dårlige nyheter da SAS i dag offentliggjorde kvartalsregnskapet for februar til april 2014 – og kunne presentere et underskudd på ca. 1 milliard svenske kroner. Nye spareplaner skal settes i verk og 300 medarbeidere i administrasjonen må gå. Men leser man kvartalsrapporten litt nærmere, så ble det også nevnt at SAS faktisk satser litt mere aggressivt og vil forsøke å skape flere inntekter ved å øke antallet av langruter fra høsten 2015.

I den nettopp offentliggjorte rapporten nevnes det blant annet at SAS planlegger nye langruter fra Oslo og Stockholm fra høsten 2015. En nyhet som tyder på at SAS satser på fremtiden, og ikke minst at de vil ta konkurransen opp med de nye aktørene, som for eksempel Norwegian.

SAS Interim report heading

Beholder SAS de gamle langdistanseflyene?
Rapporten kan tyde på at SAS vil beholde de tre Airbus A340-fly, som ellers var planlagt utfaset samtidig med at flyselskapet får levert nye Aiburs A330 fly i 2015. Det har lenge gått rykter i bransjekretser om at et mulig scenarie ville være at disse Airbus A340 kunne fortsette i SAS-regi. Bare det faktum at Airbus A340-flytypen ikke er særlig attraktive i dagens marked på grunn av høyere drivstoff-forbruk og at ikke mange andre selskaper har typen i forveien betyr at leasingselskapet ville ha vanskelig med å overtale andre selskaper til å overta dem. Det kan tyde på at SAS har fått et “tilbud de ikke kunne si nei til” og dermed kan beholde disse i flåten. Det gir faktisk god mening.

Selv om visse konkurrenter gjerne vil fremstille disse flyene som foreldet og store forbrukere av drivstoff, så er virkeligheten dog en litt annen. Naturligvis er drivstoffutgifter en stor post for flyselskaper, men kapitalkostnader er også en post man ikke skal se bort fra. Finansieringen av slike fly er dyrt – meget dyrt – og det kan faktisk gi riktig god mening å fly med litt eldre fly med lave finansieringkostnader mot å betale litt mer drivstoff. Drivstoff er tross alt en fleksibel kostnad, som kun er til stede når flyet flyr med betalende passasjerer – og med lave finansieringkostnader vil det være mulig å flytte kostnader fra faste til variable og dermed bare ha kostnader når det kommer penger i kassen fra passasjerene.

Jeg er sikker på at SAS har fått et ekstremt godt tilbud fra leasingselskapet på disse flyene. Det må være noe som kan gjøre det økonomisk forsvarlig å satse på nye ruter.

Gode fly
SAS’ flåte av langdistanse-fly er meget godt vedlikeholdt (teknisk – ikke seter og underholdnings-system i kabinen) – og selskapet kjenner flyene og har erfaringen og strukturen for å kunne drive disse videre uten en masse merkostnader. Om de så velger å investere i nye kabininnredninger i disse tre flyene er stadig uvisst, men velger de for eksempel å fly videre med de gamle innredninger i en periode, mens de tester de nye markedene, så vil kostnadene for SAS være ganske begrensede og de vil vinne litt tid innen de behøver å beslutte om de skal ha flere nye fly, eller eventuelt å erstatte de gamle kabininnredningene med nye. Det vil faktisk gi mening i min verden.

Erfaring med eldre Airbus A340-fly
SAS har for kort tid siden innfaset et ekstra Airbus A340, som tidligere har vært operert av LAN Chile. Denne er flåtens “stygge andunge”, da den ikke har den normale SAS kabinen og har en dårlig Plus-kabin. Men til gjengjeld vitner bruken av dette flyet om at SAS nå er villige til å satse på å få noen billige kapasiteter inn i flåten. Dette uten å skulle investere store summer i å få alt optimert til den tidligere SAS-standard. Flyet fra LAN Chile er leaset direkte fra Airbus – og jeg er sikker på at SAS har fått dette flyet til en meget lav pris, mot å avgi en ordre på de nye Airbus A330 og A350-fly, som jo nå er bestilt.

Det samme har sikkert skjedd med de tre “gamle”Airbus A340, som leasingkontraktene snart utløper på. Leasingselskapet kan trolig ikke finne kunder til disse flyene i dag. Det har vi sett fra de øvrige Airbus A340-fly som er faset ut fra andre selskaper. Men det gjør det ikke til noen dårlig forretning for SAS. Spesielt hvis det er leasingselskapet som tar det meste av regningen for å unngå å stå igjen med fly som bare skal hugges opp eller lagres i årevis.

Positivt midt i krisen
Alt i alt er det positivt at man – midt i den økonomiske krisen – også ser tegn på at SAS vil prøve at kjempe seg aktivt ut av den ved å satse på å skape flere inntekter. I følge rapporten, vil de nye ruter primært være fra Oslo og Stockholm, men la oss nå se hvordan det går. Det kan umiddelbart gi god mening, men det vil nok være snakk om destinasjoner som allerede betjenes fra København for at man kan “slynge” flyene riktig og sentralisere vedlikehold i København og unngå å måtte ha tre tekniske baser.

Umiddelbart vil jeg tro at Chicago, Washington og San Fransisco kan være bud på nye ruter, da SAS allerede flyr dit fra København. Å starte opp ruter til  helt nye destinasjoner er dyrt og vil etter min mening ikke være noen god løsning i første omgang – i hvert fall ikke hvis man ikke betjener disse destinasjonene fra hovedbasen i København også.

Med alle de spareplaner SAS har vært gjennom i de siste ti år, og tatt i betraktning at man påstår at man har skåret helt inn til benet for å overleve, så kan man undre seg over hvordan man nå kan avskjedige ytterligere 300 medarbeidere. Hvorfor har man ikke gjort det for lenge siden, hvis de kan unnværes? Hvis man kan komme med spareplaner nå som gir en besparelse på 1 milliard kroner, på toppen av de tidligere spareplaner, må man spørre seg om hvorfor har man så ikke gjort det for lenge siden? Enten har ledelsen tidligere ikke tatt sparerundene alvorlige nok og sovet i timen, eller så kan man risikere at man ser en betydelig forringelse av servicen hos SAS. Det blir interessant å følge med på utviklingen og kun fremtiden vil vise om dette er riktig vei å gå.

Opprinnelig skrevet for Bonusfeber.dk av Flemming Poulsen. Oversatt til norsk av Erling.

Har du sett vår guide til SAS Eurobonus? Du finner den ved å klikke på denne linken.

A00338_SAS_Airbus_340-800x415

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *