SAS Business Class (A340)

IMG_1771

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Introduksjon

Det finnes mange måter å komme seg til Amerika på. Båt var mer vanlig før i tiden, nå går det som regel i fly. En måte å komme seg til USA med fly på, er med Scandinavian Airlines. Selskapet flyr direkte til flere amerikanske byer fra alle de tre skandinaviske hovedstedene.
Denne gangen tester vi business class-produktet på ruten København-Washington D.C.

Avreise

Før avgang fikk jeg tid til å slappe litt av i SAS sin Scandinavian Lounge på Kastrup. Med vanlig business class billett har man kun adgang til første etasje av loungen, men med Star Alliance gullkort slipper man også til i andre etasjen, Scandinavian loungen. Siden loungen ligger på Schengen-delen av flyplassen, bør man beregne litt tid på passkontrollen ut til non-Schengen, hvor antydningene til kø kan skimtes tidlig på ettermiddagen.

Med passkontrollen forsert, bærer det ut ytterst på C-piren for SAS sine langruteflyvninger til østen og vesten går. Prioritert ombordstigning blir håndhevet, og business class, premium economy, samt Star Alliance gullkort-holdere får boarde først. Boarding skjer gjennom dør L2 (dør nummer 2 på venstre side) hvor jeg tar til venstre og finner frem til mitt sete for de neste 8,5 timene, 1D.

IMG_1625

Ombord

Før avgang serveres det pre-departure drinker. Valget stod mellom appelsinjuice, tranebærjuice eller vann. Det er dessverre slutt på champagne før avgang hos SAS. Når man sitter på 01D/E så sitter man rett i vannhullet. Bokstavelig talt. Trallen med pre-departure drinker står rett foran deg ved veggen.

IMG_1626

Før vi kunne ta av, tok en av flyvertinnene  hånd om jakken min. Amenity kit og pute lå i setet da vi kom ombord, og pledd ligger i hattehyllene.

Vel oppe i luften kunne serveringen starte. Først en runde med drikketralla og nøtter, før maten kom på bordet.

Forretten var en rekesalat med rotgrønnsaker i et terteskjell. Det smakte veldig godt!

IMG_1629

Til hovedrett valgte jeg lam, og kjøttet var smakfullt og mørt.

IMG_1630

Til dessert tok jeg litt frukt og iskrem. Isen hadde smeltet litt, selv om jeg ble servert først.

IMG_1633

Etter serveringen var over, justerte jeg setet til en komfortabel sitteposisjon med fotskammelen ut, og ryggen litt tilbake. Forsynte meg også underveis fra buffeten som er tilgjengelig for passasjerene i business. Litt frukt, godteri, kaker og drikke er satt ut slik at man kan forsyne seg selv. Funker meget bra.

IMG_1643
Grei benplass på første rad

De som jobbet i businesskabinen var utelukkende hyggelige og serviceminded, unge folk. En veldig positivt opplevelse.
En annen ting som må nevnes når man først flyr SAS business på langrutene, er badene. Det er to av dem, og de er svære. De har to vinduer hver, så man har god utsikt. Det er god plass, faktisk så god plass at det er lett å skifte klær, f.eks på nattflightene.

IMG_1647
Fin utsikt fra badet!

Jeg så litt på noen serier på IFE’n som er On Demand hos SAS Business og SAS PLUS på langdistanse. Skjermen er dog rimelig utdatert, selv om den for så vidt fikk frem budskapet. Det ble delt ut noen hodetelefoner som vi kunne bruke men disse er av den rimelige typen som ikke isolerer for støy utenfra.

Før landing var det klart for serveringsrunde nummer to. Denne gangen et litt lettere måltid.

IMG_1638

Det bestod av to brødskiver med henholdsvis skinke og laks på. Det smakte helt greit. En søt avslutning i form av en liten karamellsjokolade.

Vi landet på rutetid på IAD, men grunnet lange køer i immigrasjonen mistet jeg min videreforbindelse. Dette kan man dog ikke laste SAS for.

IMG_1771

Alt i alt en fin transatlantisk krysning, med fine flyforhold og god service og komfort ombord. Det som trekker ned er de gamle setene og tv-skjermen.

Quickfacts:
Rute: København (CPH) -Washington D.C (IAD)
Fly/sete: Airbus 343, sete 1D
Internet ombord: Nei
Servering: Ja, tre retters middag og et lett måltid før landing. Åpen buffet mellom måltidene.
Pris: 2000 NOK*, ellers koster en tilfeldig langhelg i februar ca 4500,- med SAS sin kampanje
Bonuspoeng opptjent / program: 5125**, SAS Eurobonus
Hjemmeside: www.sas.no
Fordeler: God mat, hyggelig personale og effektiv service
Ulemper: Gamle seter, dårlig videoskjerm

* Jeg kjøpte billetten av en fyr som ikke kunne reise, kun 2 dager før avreise. Jeg fikk derfor billetten OSL-CPH-IAD-CPH-OSL for 1500NOK + navneendringsgebyr på 500NOK. Jeg ble oppgradert gratis til business class da jeg sjekket inn i Oslo, grunnet overbooket economy class.

** Jeg ble kreditert poeng for opprinnelig bookingklasse, i economy. I tillegg fikk jeg også 25% EB gullbonus.

Oversikt

Fordeler

God mat, hyggelig personale og effektiv service

Ulemper

Gamle seter, dårlig videoskjerm

Sete

Mat/drikke

Service

value4money

Overall Rating

Konklusjon

SAS har et solid produkt på langdistanse i businessklasse, og jeg gleder meg til de nye stolene kommer med helt flate seter og oppgradert underholdningstilbud (og wifi!)

3.8

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *