SAS forbedrer Internett-hastigheten på langrutene

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Vi her på InsideFlyer har både opplevd selv, samt fått tilbakemeldinger fra andre reisende, at internetthastigheten på langrutene til SAS kan være i tregeste laget. Nå kan SAS fortelle at de planlegger forbedringer etter sommeren..

SAS‘ nye langdistansetilbud har blitt godt mottatt og vi har testet produktet flere ganger allerede. Ombord på maskinene finnes det internettilgang som er gratis for reisende i Business Class, SAS Plus, samt for EuroBonus Gold og Diamond-medlemmer.

Vi har blant annet anmeldt produktet på en tur i SAS Plus til Los Angeles, hvor vår skribent skrev følgende:

SAS nye kabiner har også fått installert Wi-Fi ombord. Adgangen er gratis for alle passasjerer på Business Class, SAS Plus samt EuroBonus Diamond- og Gullmedlemmer. Jeg har nå testet internett-tilgangen på fire flyvninger og har i alle tilfeller hatt problemer med at få en brukbar hastighet på forbindelsen – i mer enn få minutter ad gangen. På denne turen til Los Angeles, så måtte både jeg og min sidemann forsøke å få adgang i en meget lang periode innen det overhodet lykkes å logge på.

SAS kan nå fortelle oss i InsideFlyer at de har hatt problemer med noen av de tekniske komponentene ved flere tilfeller, gjerne som følge av magnetiske forstyrrelser som kommer av solstormer.

SAS’ danske pressesjef, Mariam Skovfoged forklarer:

Ja, vi har dessverre hatt tekniske utfordringer med Wi-Fi på våre langrutefly på grunn av ekstremvær som f.eks. solstormer. Disse kan gi magnetiske forstyrrelser i atmosfæren, som igjen påvirker vår Wi-Fi. Utover dette har vi også hatt andre utfordringer med tekniske komponenter ombord. Vi er nå i full gang med utskiftning av vår software og også de tekniske komponentene. Dette vil ta resten av sommeren å fullføre.

Forbedring av Internett-produktet blir et positivt løft for hele opplevelsen som tilbys ombord. Om SAS klarer å løse alle problemene som har vært, skal likevel være usagt. På fly vil det nok være begrenset Internett-adgang enda en god stund fremover. SAS skriver selv i informasjonsfolderen ombord at de har en forbindelse opp til 8 Mbit/sek. Dette er langt lavere enn de aller fleste husstander har i dag.

Om man da tar i betraktning at det er 32 passasjerer i Business Class, 56 i SAS Plus og en ukjent andel av de 178 passasjerene i SAS Go som er Gold eller Diamond, så vil antallet med mulighet til å bruke Internett være relativt høyt. Dette vil utvilsomt være en utfordring for Internett-forbindelsen.

SAS er gavmilde som gir bort gratis Internett ombord. Dette setter vi pris på. Men det kan skape problemer for de som kanskje skal arbeide ombord og er avhengig av en mest mulig stabil forbindelse. Dette problemet finner man også igjen på enkelte hoteller, hvor de ofte tilbyr raskere (eller prioritert) forbindelse mot betaling.

Om SAS lykkes i sitt arbeid med å skape en bedre tilgang må tiden vise. Vi håper det. For gratis Internett på langruter er noe svært få flyselskaper tilbyr gratis og selvsagt en stor fordel for mange passasjerer. Om man fortsatt opplever så store problemer med hastigheten, kan det være at SAS bør begrense tilgangen til å gjelde færre personer. Kanskje må Business Class og EuroBonus Diamond bli prioritert, samtidig som man kan tilby adgang mot betaling for andre som trenger det. En tidsbegrensning på gratis adgang kan også være en løsning, som vi blant annet ser hos Emirates.

Vi håper i det lengste at SAS klarer å finne tekniske løsninger som gir en god forbindelse til flest mulig. Om de lykkes i det vil det være en stor forbedring på produktet!

(Opprinnelig skrevet av Flemming Poulsen på InsideFlyer.dk)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *