SAS har kjøpt flyet «ingen vil fly med»

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

De siste årene har SAS oppgradert alle langdistansefly med et unntak. Flyet LN-RKP, som omtales som “LAN Chile flyet”, har vært leaset til SAS siden 2013 som et reservefly. Men nå har SAS kjøpt flymaskinen.

Det er vår Danske InsideFlyer-kollega Henrik Olsen som har jobbet med å få detaljene i overtakelsen fra Gain Leasing Two LLC i USA. I følge Norges Luftfartøy Register / Luftfartstilsynet skal SAS i slutten av mars måned søkt omregistrering for flyet med kjennemerket LN-RKP.

Det var blant annet dette flyet, på ruten SK944 fra Chicago til København, som for få dager gjorde en kontrollert nødlanding ved Goose Bay i Canada etter trykkfall i kabinen.

Omregistrering

Omregistrering av LN-RKP Lan Chile flyet, mars 2017.
Avregistrering av heftelser for LN-RKP Lan Chile flyet, mars 2017.

I omregistreringen bes det om at et pantebrev på 11.807.023 amerikanske dollar blir slettet fra og at maskinen overføres til ny eier som er SAS i Norge.

Man kan spørre seg om hvorfor SAS kjøper flyet. SAS har ikke gitt noen uttalelser på dette. Det er nok behov for en ekstra Airbus A340 som kan bistå ved vedlikehold eller uregelmessigheter. SAS har 15 andre langdistansefly av typen A340 og A330. Det kan også være at SAS finner det økonomisk formålstjenlig å kjøpe seg ut av pantelånet som skal ha hatt en rente på 10,5% pr. år.

Mangler oppgradering

SAS Airbus A340 reservemaskin LN-RKP, første seterad i Go med PLUS-seter foran. Ingen underholdning å glede seg til. Foto: chrt.
SAS Airbus A340 reservemaskin LN-RKP, første seterad i Go med PLUS-seter foran. Ingen underholdning å glede seg til. Foto: chrt.

Det som plager passasjerene mest med LN-RKP maskinen er det gamle interiøret. Mens alle øvrige SAS Airbus A330 og A340-kabiner har fått oppgradering, har dette flyet vært utelatt fornyelsen.

Ikke bare er kabinen forfallen i interiøret, men svært mange seter mangler underholdning/videoskjerm. Dermed risikerer du å få en lang og tidvis vond opplevelse. Ikke er det strøm, wi-fi eller USB-lader som i de nye kabinene. Flyr du Plus eller Business med denne maskinen får du imidlertid utlevert iPad med underholdning.

Oppgradering på vei?

Nå venter vi på en avklaring om flyet vil få en oppgradering eller om det igjen vil være til skuffelse for de som er blitt godt vant med den nye oppgraderte kabinen.

Se LN-RKPs siste flyvninger hos Flightradar24.

Kommentar

  1. Håpløst sier

    Dette føyer seg inn i rekken av «gode nyheter» fra SAS, øker bonussatser, reduserer krav til sikkerehet/komfore, ingen store overraskelser, bare den ny SAS

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *