SAS innfører Go Light – ny billettype uten bagasje

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Som vi her på Bonusfeber tidligere har antatt, så føyer SAS seg nå inn i rekken av flyselskaper som innfører priser uten bagasje. Her får du alle detaljene.

Vår danske søsterside Bonusfeber.dk antok helt tilbake i februar 2014  at SAS snart ville komme med billettyper som ikke inkluderer bagasje, og ganske som vi forutså, så offentliggjør SAS nå at dette trer i kraft fra 8. september 2015. I første omgang på et utvalg ruter som inkluderer seks land i Europa; Spania, Frankrike, Holland, Finland, Hellas og Irland.

SAS ændrer sin markedsføring når GO Light produktet indføres, så "Altid Inkluderet: 23 kg bagage" ikke længere er en del af den.
SAS endrer sin markedsføring når GO Light produktet innføres. Så “Alltid Inkludert: 23 kg bagasje” ikke lengere er en del av den.

Det nye konseptet kommer til å hete GO Light, og det betyr at bagasje ikke lenger er en del av billettprisen i det nye produktet som det ellers alltid har vært hos SAS, og som selskapet har brukt mange millioner kroner på å markedsføre gjennom de seneste år. Marketingkampanjene “Alt inkludert” har vi sett mange steder, og har vært ett av SAS gode salgsargumenter hittil.

Bagasje koster ekstra
Hvis du kjøper en GO Light billett så er det i fremtiden bare 8 kg håndbagasje (samt en lite såkalt “personal item”) inkludert i prisen. Hvis man senere bestemmer seg for å medbringe bagasje, så kan dette kjøpes i tillegg for et gebyr på 169DKK/185NOK/199SEK eller 25EUR. Disse prisene gjelder ved bestilling sammen med billetten eller hvis man bestiller i forbindelse med online check-in. Hvis man kjøper ekstra bagasje først på flyplassen, så blir det dyrere da de normale prisene for ekstra bagasje gjelder. For tiden koster det 350 kroner pr. koffert/bag etc.

Billigere billetter?
Som et utgangspunkt sier kommunikasjonsjef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen, at GO Light produktet vil bli ca. 100 kroner billigere enn det velkjente SAS GO produktet, hvor bagasje er inkludert. Så hvis man på forhånd vet at man har behov for å ta med bagasje på reisen, så er det altså en bedre deal å bestille det vanlige SAS GO produktet. Reiser man bare med håndbagasje så er det mulig å spare noen kroner ved det nye produktet.

Om der så i praksis blir snakk om at SAS GO stiger i pris, fremfor at SAS GO Light faller i pris, må vi vente med å se til prisene blir offentliggjort. Men utgangspunktet er at GO Light skal synke i pris i forhold til idag siger hun til Bonusfeber.

Trenden i bransjen
At SAS kommer med dette produktet er som tidligere nevnt ikke noen overraskelse. Den største overraskelsen er faktisk at det først skjer nå. Flere europeiske nettverksselskaper, som f.eks. British Airways, KLM, Lufthansa, Brussels Airlines, SWISS og Austrian har allerede innført det, og i USA har det gjennom mange år vært standard at man betaler for bagasje på økonomiklasse billetter.

Med innføringen av GO Light, så følger SAS den trenden vi har sett i bransjen gjennom lenger tid.

Sådan har SAS markedsført sig i flere år. Det er slut fra 8. september 2015 når SAS indfører GO Light produktet, som ikke inkluderer bagage.
Slik har SAS markedsført seg i flere år. Men nå er det er slutt fra 8. september 2015 når SAS innfører GO Light produktet som ikke inkluderer bagasje.

Passasjerene ønsker ikke å betale for noe de ikke trenger, og hovedparten kjøper de billigste flybillettene som de finner på prissammenligningssider som Viviro.com, finn.no og så videre. Og her betyr det faktisk noe at man har mulighet for å komme ut med de laveste prisene, for ellers ligger man ikke øverst på listen over søkinger.

Unntakelser for EuroBonus-medlemmer med status
Til forskjell fra for eksempel Lufthansa-gruppen, så gir SAS sine Diamant, Gull og Sølvmedlemmer i EuroBonus den fordelen at de også på disse billige billettene kan ta med de ekstra stykker bagasje som deres medlemskap hittil har gitt som fordel. Diamant- og Gull-medlemmer vil derfor kunne medbringe to kofferter på en GO Light billett uten å måtte betale, mens et Sølv-medlem stadig kan medbringe én koffert uten å betale gebyret. Det samme gjelder for Star Alliance Gull-medlemmer at de kan medbringe en koffert gratis.

SAS går altså ikke nær så langt i bestrebelsene på å tilby disse bunnskrapte produktene som f.eks. Lufthansa-gruppen gjør. Lufthansa og dets søsterselskaper tillater f.eks. ikke engang statusmedlemmer å medbringe ekstra bagasje, og heller ikke engang å reservere sete uten å betale gebyr. Det er stadig (og heldigvis) mulig med SAS.

Det betyr faktisk at et statusmedlemsskap i EuroBonus for mange medlemmer vil bli mer verd. I alle de tilfeller hvor man kun reiser med ett stk bagasje, så vil man  fremover kunne oppnå en besparelse på flybilletten, hvis SAS da velger å senke prisen på de laveste prisene fremfor å forhøye den på SAS GO.

Stadig gratis setevalg
Utover bagasjegebyret, så er det ikke noen endringer i produktet i forhold til det SAS GO produktet vi kjenner i dag. Det er stadig mulig å reservere sete ved check-in 22 timer før avgang, og statusmedlemmer kan gjøre det allerede ved booking. Ombord serveres også kaffe/the, som hittil.

EuroBonus-opptjening er den samme som GO
Hvis du samler poeng til EuroBonus så kan du puste lettet ut. GO Light produktet vil gi samme poengopptjening, som GO sier Trine Kromann-Mikkelsen til Bonusfeber.

Testes til høsten
Dette nye konseptet testes på ruter til de tidligere nevnte seks land i løpet av høsten, og hvis det er en suksess som SAS regner med, så vil det senere bli rullet ut på de øvrige europeiske ruter, i følge Trine Kromann-Mikkelsen. Hun forteller videre at det er for tidlig å si om GO Light produktet også innføres på langrutene, og her vil bagasje inntil videre fortsatt være en del av billettprisen.

Fra 8. september 2015 indfører SAS en ny billetkategori: GO Light, som ikke længere inkluderer indtjekket bagage.
Fra 8. september 2015 innfører SAS en ny billettkategori: GO Light, som ikke inkluderer innsjekket bagasje.

Bagasje inkludert for billetter som allerede er kjøpt
Alle billetter som allerede er kjøpt og betalt vil fortsatt være i kategorien GO og inneholder dermed en bagasje i prisen. Bare hvis din billett uttrykkelig er en GO Light vil den være omfattet av de nye reglene.

Forventet
Disse endringene som SAS nå introduserer med det nye GO Light konseptet, er ganske som forventet. Flyselskapet føyer seg inn i rekken av de største flyselskaper i Europa, og det er positivt at de ikke også skraper for eksempel setevalg, loungeadgang, bonusopptjening osv. bort fra produktet, som f.eks. Lufthansa tildels gjør. Hvis det rent faktisk betyr at de laveste prisene senkes, så kan dette trekket vise sig å være ganske positivt for selskapet som dermed kan tiltrekke flere kunder som ellers ville reise med lavpriskonkurrentene. Det stiller dog noe større krav til gatepersonalet om å håndheve håndbagasjereglene enn i dag. Med mere håndbagasje ombord kan det plutselig bli kamp om plassen i hattehyllene og allerede idag ser vi ofte at passasjerene tar mye mere håndbagasje med ombord enn tillatt. Vi krysser fingrene for at denne nye billettypen følges opp av en bedre håndhevelse av håndbagasjereglene.

 

Opprinnelig skrevet for bonusfeber.dk av Flemming Poulsen

Fotos: sas.dk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *