Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
SAS lanserer Flavors by SAS, et nytt mat- og drikkekonsept som skal tilby passasjerene et mer variert og globalt inspirert kulinarisk utvalg. Flavors by SAS lanseres 1. oktober 2025 og vil ha sin debut sammen med den nye Business Class på europeiske ruter, før det senere utvides til lounger og interkontinentale flyvninger.
Med utgangspunkt i New Nordic by SAS-konseptet, som ble introdusert i 2017, markerer Flavors by SAS neste steg i utviklingen av matopplevelsen om bord.

Mens New Nordic fokuserte på skandinaviske spesialiteter med en moderne vri, bringer Flavors by SAS et bredere og mer globalt perspektiv – med større variasjon, forbedret presentasjon og internasjonale kulinariske påvirkninger tilpasset dagens SAS-reisende.
Det nåværende mat- og drikkekonseptet har tjent passasjerene i åtte år, og i takt med at kundenes preferanser endrer seg, må SAS’ matopplevelse om bord også følge med.
Vi prøvde en av de nye SAS-serveringene på vår testtur i den nye SAS Business Class. Der kan du se mer om hva SAS tar med seg opp i luften fra oktober.
Mens SAS alltid har handlet om å bringe Skandinavia ut i verden, handler dette nye konseptet, Flavors by SAS, om å bringe verden til Skandinavia – med sterke og mangfoldige smaksopplevelser inspirert av Europa, USA, Asia, Midtøsten og Middelhavsområdet.
Aron Backström, Vice President Product & Loyalty hos SAS.
SAS introduserer også en ny og mer fleksibel tilnærming til servering, som skal forbedre variasjonen i måltidene og tilpasse servicen til den enkelte flyvning. Den nye metoden gjør det enkelt å justere måltidene etter flytid, servicebehov og plass om bord – noe som skaper en mer smidig og premium matopplevelse.
Aron Backström fortsetter:
SAS’ innovative tilnærming til servering og et roterende menykonsept setter en ny standard for måltider om bord og gir et fleksibelt, kundesentrert alternativ til tradisjonelle statiske menyer. Denne dynamiske modellen plasserer SAS i front når det gjelder innovasjon og tilpasningsevne innen mat og drikke i luften.
Aron Backström, Vice President Product & Loyalty hos SAS.
Hovedpunkter i Flavors by SAS-konseptet

- Nye menyer – Mer globalt inspirerte retter.
- Flertrinnsmåltider – Ulike servicenivåer sikrer at måltidet passer til flyvningens lengde og forhold, fra enkel kurvservering til fulle brett med varme og kalde retter.
- Fleksibel serveringstilnærming – Gjør det mulig for SAS å kombinere ulike matkomponenter og skape unike måltidsbrett med variasjon og friskhet.
- Roterende menyer – Menyene endres ofte, slik at selv hyppige reisende får nye opplevelser.
- Forbedret presentasjon i Business Class – Engangsartikler erstattes med porselen, en unik dobbeltvegget porselenskopp, glass og bestikk i rustfritt stål for å løfte matopplevelsen om bord.
Med det nye matkonsptet reduserer SAS matsvinn, prioriterer lokale råvarer der det er mulig, og minsker bruken av plastemballasje ved å øke bruken av komposterbare og resirkulerbare materialer. Et godt eksempel er introduksjonen av porselensservise – et slitesterkt, gjenbrukbart alternativ til engangsartikler.
Legg igjen en kommentar