SAS introduserer nye A320NEO

sas320neo-engine

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Fredag 21 oktober 2016, mottok SAS sin aller første av i alt 30 nye Airbus A320NEO fly fra Airbus fabrikken i Hamburg. Fra denne dagen trer SAS flåten inn i en ny æra. Tirsdag 25 oktober var det duket for pressevisning på Stockholm Arlanda, og Inside Flyer var selvfølgelig tilstede.

a320neo-presse
Pressekonferanse – Arlanda

Airbus A320neo

Hva er så denne Airbus A320NEO, som SAS har bestilt totalt 30 eksemplarer av ?
Det er klart at et fly som er levert i 2016 har forbedringer på de aller fleste områdene.

Den aller første Airbus modellen A320 ble produsert i allerede i 1988. Air France var det første selskapet som tok flyet i bruk for kommersielle flyvninger. Siden den gang er det produsert ca 4800 av denne arbeidshesten. A320 er blitt videreutviklet til en familie av fly med den samme grunnleggende konstruksjonen. De andre variantene i serien er den noe kortere A319, den korteste A318 og den forlengede utgaven A321. Passasjerkapasiteten for de ulike flyene i serien varierer fra 100 til 220 passasjerer, mens A320 kan selv ta maks 189 passasjerer.

Rickard Gustafson, President and CEO of SAS
Rickard Gustafson, President and CEO of SAS

Miljø

De nye Airbus A320NEO er klimamessig en vinner, og derfor svært effektiv på kortruter. Utviklingen av dette flyet ble startet i 2010. A320NEO er kun delvis et nytt fly. Det er nemlig en videreutvikling av den eksisterende Airbus A320. Lufthansa var det første selskapet som tok i bruk A320NEO i januar 2016.

Ved lansering i 1988, var det snakk om banebrytende teknologi i luftfarten, hvor computere ble benyttet i langt større grad på flightdeck. Dessuten introduserte Airbus det såkalte fly-by-wire-systemet, hvor piloter kunne operere flyet med noe som ligner en joystick/game-konsoll. Det kunne la seg gjøre fordi de hydrauliske systemene nå blir styrt via elektroniske impulser, og ikke lengre er forbundet med hydraulikk eller ble styrt mekanisk.

Airbus A320NEO erstatter de tidligere utgavene av Airbus A320 – og vil være det flyet som blir den fremtidige arbeidshesten på korte og mellomlange ruter.

NEO står for – New Engine Option – og dekker naturligvis over at flyet er utstyrt med nye og mer drivstoffbesparende motorer.
Airbus forventer at flyselskapene kan senke drivstofforbruket med ca. 15% med nye motorene, og de operasjonelle omkostninger med 8%.

a320-sharklet
A320 Sharklet – gode 2,40 meter høy, skal gi 3% drivstoffbesparelse

Sharklets

Utover nye motorer, så vil vingene også bli forbedret med de såkalte sharklets. Det er den «liten» ekstra «tipp» som sitter på spissen av vingen og som er med til å gjøre luftmotstanden mindre – noe som igjen er med til å spare drivstoff. Sharklets er Airbus-utgaven av det Boeing kaller winglets. Sharklets på Airbus A320neo er nå ikke så små, men er hele 2,4 meter høye og veier 200 kg hver.

a320-cabin1
Emergency exit – meget god benplass

 Ny og fresh kabin

I kabinen vil passasjerene oppleve en forskjell. Støyen er redusert betraktelig, pga. de nye motorene.
Flyet blir også utstyrt med et nytt luftrensesystem som gjør at lukt og damp utenfra vil bli filtrert mye bedre enn tidligere.
Lyssetting av kabinen er viktig for den komplette passasjeropplevelsen. A320NEO utstyres med et LED-lyssystem.

a320-cabin-2
USB lade muligheter i alle seter – meget sentralt plassert

Big Brother Airbus

I samme serie som A320NEO produseres kommer det også en litt større Airbus A321. Den større utgaven tilbys også med nye plasseringer av dørene som kan gi plass til opp til 20 flere passasjerer – i følge Airbus uten å gi de øvrige passasjerer mindre plass. Den løsningen kalles «Cabin Flex». Med flere passasjerer ombord i kombinasjon med mer effektive motorer og de nye sharklets, så forventer flyprodusenten at denne flytypen kan spare opp til 20% i drivstofforbruk når man regner det ut pr passasjer.

Airbus A321NEO – også omtalt som «A321 long range» vil samtidig få en betydelig lengre rekkevidde enn vi kjenner det idag. Derfor blir flyet plutselig et aktuelt emne når vi snakker om annet enn kortruter også.
«A321 long range» vil nemlig være aktuell å benytte på de kortere langruter. Som f.eks. fra Skandinavia til østkysten av USA.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *