Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
SAS har offentleggjort, via pressemelding, at dei har lease tre nye Airbus A321LR, (LR=Long Range). Med A321LR så får SAS mulighet til å tilby de reisende flere interkontinentale ruter, bedre forbindelser, færre mellomlandinger og kortere reisetider til og fra Skandinavia. Det første flyet blir satt i trafikk i første halvår 2020.
Diskusjonen har vore i gang ei stund på Insideflyer.no, og me lurer på kvar dette skal brukast og korleis den fremre kabinen blir. SAS seier sjølv, at dette flyet kan brukast til destingasjoner i det nordaustre USA, samt destinasjoner i Canada, Midtøsten og India. Mange bergensere håpar på ei rute frå BGO mot New York. Frå før har SAS hinta mot at Aarhus kan få rute til New York og at ein kanskje kan bruke ein a321LR til Boston, og då bruke A330 ein anna plass. Nye ruter frå OSL kan ein også drøyme om, og det einaste som er sikkert er at dei blir lansert no utover våren, ifølge SAS.
Når det gjeld setekonfiguasjon, så kan ein vel anta at economy blir slik me kjenner det frå før, og i 3+3 configurasjon. Om det kjem blir plus ombord, så kan dette kun vera med betre beinplass.
Business er det fleire spekulasjonar, men mange trur 1+1 er litt mykje å drøyme om, og då kan Jetblue og TAP sine konfigurasjoner vera til inspirasjon. Dei har 1+1 og 2+2 variantar, eit døme er under
Uansett, så vert det spannande tider hos SAS, med utskifting av gammalt utstyr og lansering av A350 og A321LR framover.
SAS sin pressemelding:
«SAS har inngått en leasingavtale med ALC (Air Lease Corporation) på tre Airbus A321LR, som er et fly i kategorien ‘narrow-body’ og er spesielt utstyrt for å kunne fly lengre strekninger enn en vanlig A321neo. Flyet har en rekkevidde som er tilstrekkelig for å fly til det nordøstre USA. Dette er et av SAS viktigste interkontinentale markeder. I tillegg kan A321LR fly på destinasjoner i Canada, Midtøsten og India fra Skandinavia.
– Dette er en helt ny flytype for SAS, som er meget godt tilpasset til det skandinaviske markedet og våre forskjellige reisemønstre. Vi ser frem til lanseringen av nye ruter og til å evaluere A321LR i produksjon, sier Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.
SAS nåværende interkontinentale ruter trafikkeres med wide-body-fly som rommer opp til 266 passasjerer. A321LR er et mindre fly, og det gir SAS mulighet til å fylle flyene på nye ruter. Det kan for eksempel være nye destinasjoner på mindre markeder eller eksisterende destinasjoner fra mindre byer. I dag flyr SAS hele sin interkontinentale trafikk fra de tre skandinaviske hovedstedene.
Disse flyene tilhører den aller nyeste generasjonen fly. Sammenlignet med foregående generasjon forventes det at de skal redusere den negative klimapåvirkningen fra CO2-utslipp i samme størrelsesorden som når SAS introduserte de noe mindre A320neo som SAS nå løpende får stadig flere av. Klimapåvirkningen fra CO2-utslippene for disse er cirka 15-18 % lavere sammenlignet med like store fly fra foregående generasjon.
– Klimaspørsmålet er avgjørende for luftfarten, og SAS vil gå i tet for å drive frem omstillingen mot bærekraftige flygninger. Vi har som målsetting å redusere CO2-utslippene med 25 prosent frem til 2030, sier Rickard Gustafson.
Nå pågår det et arbeid for å ta beslutninger om de første rutene og kabinkonfigurasjonen i flyene. Kommunikasjonen om de nye rutene påbegynnes fortløpende i løpet av året, med start våren 2019. Det første A321LR-flyet blir satt i trafikk i løpet av første halvår 2020.»
Legg igjen en kommentar