SAS reduserer servicen ombord – igjen

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Kjære SAS! Jeg og andre har flere ganger kritisert dere for å redusere servicen til deres kunder ombord. Jeg har også kritisert dere for å ha et forvirrende service konsept som forvirrer kundene mer enn de fortjener. Nå er dere visst igang igjen.

Med den nye sommermenyen deres fremgår det at reiser man på SAS Plus til Europeiske destinasjoner er ikke lenger alt av mat og drikke fra vogna gratis lenger. Nei, nå er det max 3 gratis drikke man kan få på turen.

0106 02

Og joda, dere har gjemt det bort nederst med liten skrift i den nye menyen. Da ser forhåpentligvis ikke kundene det, og får heller ikke høre det før sjefstralleføreren sier at «nu er det nok» eller tar frem plastikkortmaskinen for å forlange betaling.

Jeg legger også merke til at innenriks er det inkludert en øl eller vin i SAS Plus. Ja bortsett fra de korteste rutene da vel. Hvor man ikke får noen ting overhodet. Eller på torsdager når det regner hvor man får en bit sjokolade om man er heldig. Mellom de nordiske landene er det tydeligvis fritt frem, for her kommer det ingen begrensninger.  Men til Europa altså. Der må det begrenses. Og hvorfor det om man tør spørre?

Alle SAS Plus gjester blir invitert i loungen før avgang (på de steder hvor dette er tilgjengelig). Der er det ingen begrensning. Altså fritt frem på bakken hvor SAS må betale avgifter for drikkevarene. Men i luften, hvor drikkevarer fri for bismaken av alkoholavgifter serveres, skal det altså begrenses. Hvis dette er et økonomisk spørsmål så lurer jeg sannelig på hvordan det regnstykket er satt sammen.

Altså, på en tur mellom København og Hamburg som tar 20 minutter er nok ikke dette et problem. Men fra Oslo til destinasjoner rundt Middelhavet blir flyturen på over 3 timer, ja kanskje opp mot 4, og med en drink før maten, litt vin til maten og en cognac etterpå, så er «kvoten» brukt opp. Og det jeg lurer mest på, er hvordan dere har tenkt at deres ansatte skal holde styr på hvem som allerede har drukket hva. Skal de få utdelt setekart hvor de kan sette en strek på kartets setenummer for hver drikke som utleveres? Eller skal de bare spør hvor mange du har fått før? I så fall har jeg alltid bare fått 1 før. Eller kanskje jeg skal være på den sikre siden, og heller ta med meg en tom flaske i loungen for så å fylle denne med vin som jeg så kan nyte ombord?

Kanskje du synes jeg er smålig som trekker frem dette, og som synes at 3 gratis drikke ikke skulle være nok. Jeg vil vel heller si at dere er smålige som ikke tar deres kunder som er villige til å betale en høyere pris for billetten mer seriøst. Har dere glemt at dere har konkurrenter? British Airways selger faktisk business class billetter Oslo – London og retur for ned mot 3 000 kr. Med en service som overgår SAS Plus mange ganger. Man kan saktens finne billige business class billetter med Swiss også ut i Europa med ditto service.

Så hvorfor i granskaugen skal jeg betale mer for billetter hos SAS som i siste ende bare gir meg ørlite mer poeng som mest betydningsfulle ekstraverdi, og vel den eneste om man er EuroBonus gull eller diamant medlem.

Når skal dere innse at det er tøysete å nesten ha et eget servicekonsept for hver eneste rute dere har?  Jeg er imponert over hvordan deres personale klarer å holde styr på hva som gjelder hvor. Dog har jeg da vært med på flyturer hvor de ikke gjør det. Så da klarer de kanskje ikke det hele tiden heller. Kanskje det også er en grunn til å lage et mer fornuftig servicekonsept som alle kan forstå.

Ja, det må da være lov å spørre?

Kommentar

  1. David EBG sier

    Jeg digger bonusfeber.no, men synd at dere ikke kontakter de omtalte for tilsvar i artikler med nyhetspreg, det hadde gjort siden enda bedre. Dere spør hvorfor, spør SAS, da! Det er jo bare å ringe informasjonsavdelingen i SAS, så får de si sin mening. Ellers synd at SAS deevaluerer Plus.

    • Henning sier

      Hyggelig at du liker oss! Vi har selvsagt spurt SAS om dette, og venter spent på deres svar. Denne artikkelen er ikke ment som en nyhetssak, men som en kronikk skrevet i «jeg-form», med forfatterens egne meninger 🙂

  2. bziegler sier

    I utgangspunktet er alt av drikke inkludert, den lille teksten på baksiden er kun ment som et hjelpemiddel til crewet dersom noen har fått litt vel mye alkohol (som dessverre er et problem i sommersesongen). Da har man noe å vise til dersom det går litt over styr.

    • Henning sier

      Hmmm… Hvis dette er den korrekte forklaringen, så virker den ikke særlig gjennomtenkt. Det står jo bare at tre drinker er inkludert (altså gratis). Passasjerene kan følgelig få flere drinker, men disse må betales for. Teksten har altså ingen preventiv virkning på alkoholkonsumet, med mindre passasjeren er blakk 🙂

  3. VirreVapp sier

    Da betur det at man må kjøpe Go billet og vifte med Diamantkortet da, så ordner alt seg! Penger spart er penger tjent!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *