Her er de nye sommerrutene fra SAS i 2018

SAS Airbus A320neo

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I sommerprogrammet for 2018 kan SAS by på både splitternye og relanserte destinasjoner. Samtidig tilpasser SAS seg at stadig flere ferierer i Norge. -Norsk reiseliv er tilpasset de nye trendene, kunne Per-Arne Tuftin (direktør i Norsk reiseliv) fortelle da SAS inviterte til pressekonferanse i deres nye innenlandslounge på OSL mandag. Aktive opplevelser, kulturtilbud og muligheter for både adrenalinrush og velvære, sammen med en fremdeles svak krone gir norsk reiseliv mulighet til å fylle tomrommene mellom de tradisjonelle ski- og sommersesongene.

Solnedgang over Beirut sett fra Harissa. (Foto: SAS)

Sommeren 2018

SAS sitt nye sommerprogram byr på hele 27 nye direkteruter til/fra/innen Skandinavia og av disse er elleve gjeldende for Norge. Av disse er flere tradisjonelle feriedestinasjoner, men for dem som vil løfte blikket opp fra sangria og strandliv, har SAS funnet frem koordinatene til Beirut, Genoa og Verona. SAS forteller at de satser på direkteruter fra Norge, hvilket i hovedsak betyr direkteruter fra OSL og mellomlanding for de fleste som starter ved en annen flyplass. Denne pillen er godt sukret med en ny og lekker transitt/innenlandslounge, der ventetiden kan slåes ihjel med vått og tørt, eller trening og velvære. Dermed skal SAS kunne være konkurransedyktige mot low-cost carriers som satser enda hardere på direkteruter.

Nye destinasjoner

Nyheter fra norske flyplasser er direkteruter mellom Oslo og Tessaloniki, Praha, Genève og Warsawa, direkteruter mellom Bergen og Stavanger og Pula, direkterute mellom Bodø og Alicante og direkterute mellom Trondheim og Split. De allerede etablerte rutene til Düsseldorf og Manchester fra Oslo øker i frekvens.  Dessuten understreker SAS sin satsning på Aarhus Airport ved å etablere en direkterute mellom OSL og AAR. Svenske og danske nyheter er Birmingham, Sarajevo og Toulon på Côte d’Azur og allerede nevnte Beirut og Verona.

Det er også andre endringer som man ikke behøver å vente på sommeren for å kunne nyttegjøre seg. At AirBerlin nå er gått over ende, gir SAS mulighet til å øke frekvensene på deres sammenfallende ruter mellom Berlin, Stockholm og København, og i tillegg åpner en direkterute mellom Bergen og Tromsø allerede fra midten av desember.

SAS satser mest på CPH

Flyskatten ble oppgitt som årsaken til at SAS’ sine største satsninger også i 2018 er fra CPH, og ikke OSL. Vi som flyr via OSL kan likevel glede oss over direkteruter til Genoa, Warsawa og Praha, mens bergenserne kan glede seg over nye direkteruter til TOS og HAM. At turister etterspør direktefly mellom Bergen og Tromsø kan neppe kalles en overraskelse, men man kan la seg overraske over at dette grepet ikke er tatt tidligere. TRD-KRS er en lignende satsning i 2018, som også bør bli godt tatt i mot. Forhåpentligvis vil denne SAS-ruten komplettere Widerøes allerede etablerte rute.

At SAS også inkluderer byer utenfor hovedstedene er friske takter. Det tyder på at tilfanget av reisende til Norge er større og at nordmenns reisevaner er et modent marked. Likevel er volumdestinasjoner som Spania, Portugal og Frankrike med videre i et mer bredspektret sommerprogram enn tidligere. Kroatia er i vinden, og SAS sin økning siden 2010 teller nå 300.000 seter fordelt på de tre destinasjonene Split, Pula og Dubrovnik.

Følg diskusjonen i vårt forum her.

Mer informasjon om noen av destinasjonene kan du finne på disse lenkene:

Beirut
http://www.destinationlebanon.gov.lb/
Verona
http://www.tourism.verona.it/en
Toulon
http://toulontourisme.com/en/
Genoa
http://www.cinqueterre.eu.com/sv/
Lisboa
https://www.visitlisboa.com/
Sarajevo
https://sarajevo.travel/en

http://www.bhtourism.ba/eng/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *