Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
I går ble det kunngjort at SAS skiller Eurobonus ut som et eget selskap.
Dette er helt klart en nyhet som det er verdt å se nærmere på. SAS vil skille sitt populære lojalitetsprogram Eurobonus ut i et eget selskap, slik at kan være mer målrettet og tilby nye tilbud til kundene. Vi har sett trenden i den siste tiden, der SAS har nettopp har åpnet opp mulighetene for å tjene Eurobonus-poeng på andre ting enn å fly.
Et annet tiltak som har vært gjort er etableringen av SAS Dreams. Dette understreket SAS også at var et fokusområde på Meet & Greet-arrangementene de holdt for sine mest lojale kunder for en måned siden.
SAS har store forventninger til dette trinnet og skriver i sitt regnskap at det forventer å øke sine inntekter fra segmentet betraktelig. I regnskapet sier følgende:
The ambition is to establish an independent company to demonstrate the value of the loyalty program and our customer data.
Livsstilsselskap
Å skille ut lojalitetsprogrammet fra flyselskapet er ikke noe nytt. Det er det mange eksempler på. Air Canada skilte ut deres bonusprogram, Aeroplan, i 2002. Dette har levd sitt eget liv og nå Air Canada har nylig annonsert at fra 2020 lanseres et nytt lojalitetsprogram, som sitt eget i stedet for det gamle eksterne. Et annet eksempel er Air Berlin-programmet Top Bonus som ikke er eid av flyselskapet selv.
Så vi kan spekulere i om SAS vurderer å få andre investorer i det nye selskapet, som vi har sett med andre flyselskaper har gjort lignende tiltak. Det er ingen tvil om at verdien av Eurobonus er ganske høy. Derfor er det definitivt et merke som kan tiltrekke potensielle investorer.
Men når det nå skal tjenes penger i et eget selskap, kommer det nødvendigvis ikke kundene til gode. Derfor kan det lett føre til at Eurobonus-programmet mister sin verdi, og det er vi selvsagt bekymret for at kan skje.
Det er SAS-direktør Eivind Roald som blir konsernsjef i det nye selskapet, som enda ikke har fått et navn. Det som er sikkert er at SAS vil starte et livsstilselskap og bygge en ny livsstilplattform. Det er dette som er navet i å skape ekstra inntekter for SAS. Her spiller Eurobonus-medlemmene en ganske viktig rolle, siden det er de som bruker penger på SAS tilbyr (f.eks. Partners, shopping, SAS Dreams osv.).
Du kan følge diskusjonen i forumet vårt.
Du kan lese regnskaper meldingen her.
Vi følger strukturen i det nye selskapet, og venter flere nyheter fra SAS og fremtiden nye selskapet.
Denne saken er skrevet av Henrik Olsen og ble opprinnelig publisert på vår søsterside insideflyer.dk
Legg igjen en kommentar