SAS vurderer flere flyplasser i London

SAS WAT

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Tidligere i februar meddelte SAS at de har solgt en av deres 21 daglige start- og landingstillatelser til ikke navngitt flyselskap. Det gir gode penger i kassen for det kriserammede skandinaviske flyselskapet.

London-ruten har alltid vært en prestisje-rute for SAS – og de fleste andre flyselskaper. Spesielt når man har de viktige – og dyre – start- og landingstillatelser på London Heathrow flyplassen. Historisk sett har SAS vært en av de store operatørene på Londons største flyplass, hvilket også har forklarer hvorfor de har såpass mange tillatelser som de har.

London Heathrow er allerede overfylt og derfor er det kamp om de attraktive start- og landingstillatelser på den store flyplassen. Det er blant annet grunnen til at mange selskaper flyger visse ruter fra de øvrige flyplassene i London-området, selv om de vil ha bedre muligheter for forbindelser på Heathrow. Blant annet British Airways og Virgin Atlantic har flere langruteavganger fra London Gatwick.

SAS nevner i pressemeldingen at de vil bevare kapasiteten på London-rutene i fremtiden, på tross av en daglig rundtur mindre. Det skal blant annet skje ved bruk av større fly.

Det som også nevnes i pressemeldingen er at SAS vil vurdere å bruke de andre flyplassene i London-området. Og det er en nyhet vi gjerne vil se litt nærmere på.

Har tidligere fløyet på andre flyplasser

Historisk sett har SAS fløyet på andre flyplasser enn Heathrow. Blant annet til London Stansted og London City Airport, men har i de senere år samlet alle til Heathrow.

London City-ruten ble fløyet med de mindre Dash8-Q400 fly, men selv med disse små fly hadde SAS restriksjoner på antallet av seter de kunne selge ombord pga vekte på flyet. Da SAS faset ut Q400 ble ruten en kort overgang fløyet av en Avro-jet fra Tanswede. Også på London Stansted har SAS forsøkt seg med avganger rettet mot fritidsreisende. Hovedparten av dette markedet er i dag overtatt av lavprisselskaper som easyJet, Ryanair og Norwegian. Også fra Århus har SAS tidligere fløyet til London Stanstead.

Hvilken flyplass?

Når SAS nå bekrefter at de igjen kikker på andre flyplasser enn London Heathrow, så setter det naturligvis i gang spekulasjoner om hvilken det blir. London City kunne være en mulighet for å pleie de forretningsreisende som vil ha hurtig tilgang til sentrum og City. Det som taler i mot dette er at SAS tidligere har forsøkt denne ruten uten suksess. British Airways har også forsøkt seg på denne ruten, men gitt opp. SAS har kun en flytype som er aktuell for denne ruten, og det er ATR flyene fra Jettime. Spørsmålet er om Jettime kan levere dette billigere for SAS enn de kan produsere selv.

London Stansted er en flyplass SAS tidligere har fløyet til. Umiddelbart vil en tro at dette markedet er godt dekket av feks Ryanair, easyJet og Norwegian. Stansted egner seg kun til punkt til punkt trafikk, da det ikke er mange muligheter for å forbinde videre til andre destinasjoner. Det er i dag nesten utelukkende en lavprisflyplass. Den ligger forholdsvis langt fra London og er ikke særlig attraktiv for forretningsreisende som skal inn til sentrum.

London Luton, som Ryanair starter å fly til fra København, vil en også betegne som uaktuell for SAS. For det første ligger flyplassen alt for langt fra sentrum og togforbindelsene er for dårlige. Dessuten er det ingen mulighet for å forbinde seg til andre avganger videre, da det utelukkende er lavprisselskapene som bruker London Luton.

London Gatwick derimot kan være en mulighet. SAS har allerede inngått såkalte interlineavtaler med Virgin Atlantic, som flyr en del langruter fra Gatwick. Her kunne det være mulighet for å tilby forbindelser videre ut i verden med for eksempel en tidlig morgenavgang. Gatwick er dessuten en helt ok flyplass hvis man skal til sentrum av London. Ikke helte så effektiv som Heathrow og London City, men helt klart bedre enn Stansted og Luton. Dessuten flyr allerede flere av SAS sine partnere fra Gatwick. Blant annet Turkish Airlines, TAP og Aegean samt andre som det potensielt sett vil være mulig å lage avtaler med. For eksempel Vietnam Airlines, Air Malta, FlyBe samt den kommende Star Alliance partner, Royal Air Marroc.

Hvis SAS skulle beslutte seg for å fly til en annen London flyplass enn Heathrow, så vil Gatwick helt klart gi mest mening.

Hvilken flyplass i London tror du er mest aktuell for SAS?

Artikkelen er opprinnelig skrevet av Flemming Poulsen for www.bonusfeber.dk

Kommentar

  1. atle sier

    Nå flyr vel Norwegian til Gatwick og ikke Stansted. Mange år siden Norwegian fløy der.Norwegian har jo forøvrig base på Gatwick og longhoul derfra.

    • Svempa61 sier

      …og AES – LGW……
      Forøvrig er det tvil i min sjel om at LGW er et meget godt (og det eneste) alternativ til LHR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *