Se de første bildene fra den nye SAS-kabinen!

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Zürich: SAS har det siste året arbeidet intenst med å forberede utskiftningen av interiøret på langdistanseflåten. Første fly som skal få den nye kabinen installert har vært i en hangar i Zürich siden november, og har samtidig med installeringen også gjennomgått en større teknisk kontroll.

Nå nærmer flyet seg slutten på dette omfattende arbeidet og SAS forventer at det flyr sin første tur med passasjerer ombord i siste halvdel av februar. En presis dato vil SAS ikke gi ettersom det stadig gjenstår noe arbeid før flyet er helt klart. Men ca. dato for første flyvning vil være rundt 17. februar.

Bonusfeber fikk i dag en eksklusiv adgang til hangaren og kan i denne artikkelen ta deg med bak kulissene i Zürich.

IMG_9798

Det gjenstår enda mye arbeid med å installere setene i flyet, men alle seter i Business Class, samt de fleste i Plus er nå på plass i flyet. Setene i SAS Go er dessverre forsinket fra leverandøren og har derfor ikke ankommet Zürich enda, men de forventes ila. de nærmeste dagene.

Hva kan du så forvente deg av denne nye kabinen? La oss prøve å ta en gjennomgang.

Generelt
Flyet får 2 seter mer ombord enn man tidligere hadde i Airbus A330. Den ekstra plassen til disse setene er primært hentet ved at hvilemodulen for crewet er fjernet og dermed ikke tar like stor plass som før. Kabinen som sådan får en massiv oppfriskning. Dette ser man bla. på panelene som er renset og malt, samt gulvplatene som er skiftet ut med helt nye. De nye gulvplatene er mørke grå og passer meget godt til det nye designet ombord. Den tradisjonelle blå SAS-fargen er borte og det er nå grått, sort og sølv som er de gjennomgående fargene – i tillegg til lyse trepaneler på veggen foran i Plus.

IMG_0032
Nye paneler i grå farge istedet for blå
I Plus og Go kommer det også lyst tre på front- og endeveggene
I Plus og Go kommer det også lyst tre på front- og endeveggene

Kabinen har fått installert LED-belysning, såkalt «mood lighting», som skal gi et langt mer behagelig lys ombord og som har en rekke funksjoner som gjør at man f.eks. kan simulere en «soloppgang». SAS er det første flyselskapet i verden som etterinstallerer dette på en eksisterende flåte.

"Mood Lighting"
«Mood Lighting»

En av de store nyhetene på fly med den nye kabinene er installeringen av WiFi-internett. Dette vil være tilgjengelig i hele kabinen. SAS har ikke offentliggjort noe informasjon om eventuell pris på tjenesten enda.

Business Class
I denne klassen er det virkelig et lekkert produkt og stolene SAS har valgt er mye mer privat enn tidligere. Halvparten av alle stoler i Business Class er enkeltstående, så her vil man ikke ha noen sidemann. I bredden er konfigurasjonen 1-2-1 og stolene er såkalt «fully flat bed» og har en lengde på mellom 196 og 202 cm. De stolene nærmest vinduet har med andre ord litt lengre pute enn stolene som står i par.

Stolene som vender inn mot vinduet har den lengste sengen, ca. 6 cm lenger enn de andre
Stolene som vender inn mot vinduet har den lengste sengen, ca. 6 cm lenger enn de andre

IMG_9885

IMG_9886

Alle stolene har direkte adgang til midtgangen, så man slipper å plage sidemannen om man ønsker å gå på toalettet. Også underholdningssystemet er helt nytt og her tilbyr SAS en 15″ skjerm med HD-oppløsning. Hvert sete har naturligvis egen stikkontakt, samt to USB-kontakter, hvorav den ene kan benyttes til å lade opp feks. telefonen eller iPaden, mens den andre kun kan brukes for å koble dette utstyret opp mot skjermen i setet.

Fjernkontroll, plugg til hodetelefon og stikkontakt
Fjernkontroll, plugg til hodetelefon og stikkontakt
Stor 15" skjerm og et bord som ikke behøver å brettes
Stor 15″ skjerm og et bord som ikke behøver å brettes

Skjermen har touchscreen og alt innhold vil være installert direkte i skjermen. Dette gjør at skjermen kan skiftes ut til en ny av personalet ombord om det skulle oppstå feil på den. Filmene blir altså ikke – som det har vært hittil – streamet fra en server et annet sted i flyet. Dette skulle gi et mer stabilt system og gjør også at de store boksene som normalt sitter på gulvet og gjør benplassen mindre i Plus og Go er mindre og dermed ikke så sjenerende som før.

I tillegg til å kunne styre systemet via touchskjermen er det også en lekker fjernkontroll i setet. Selve kontrollen minner litt om fjernkontrollen til Apple TV, er produsert i aluminium og oppleves som lekker.

Fjernkontrollen til underholdningssystemet
Fjernkontrollen til underholdningssystemet

Setene i Business Class har også fått en helt ny type setebelte, som minner veldig om de man normalt ser i biler, ettersom de er tre-punktseler. Dette skal gi bedre sikkerhet enn tidligere. Stolene kan også justeres i fasthet, både for rygg og sittepute, via innebygde luftputer i setet. Setene har i tillegg innebygget massasjefunksjon.

3-punkts setebelte
3-punkts setebelte

Bordet i stolen er også av en ny type som ikke foldes ut som tidligere. Det er en stor plate som fremstår som langt mer stabil enn de gamle bordene. Det er god plass til å oppbevare ting ved setet, men man mangler en skuffe for å legge eiendeler i. Bordet er ikke like stort som hos en del andre selskaper, men ettersom man har såpass god oppbevaringsplass vil den samlede «bordplassen» likevel være ganske god.

Business Class-kabinen blir utformet med et tykkere og bløtere teppe rundt setet, som iflg. SAS skal gi en mer behagelig opplevelse. I midtgangen vil teppene være tynnere ettersom man skal kunne kjøre «trolleys» uten problemer.

Bagasjehyllene over setene i midtseksjonen er nye og større enn de gamle. Med en setekonfigurasjon på 1-2-1 vil hver passasjer oppleve å få sin egen hylle og dermed ha rikelig med plass til håndbagasjen.

Nye og større bagasjehyller i midtseksjonen i Business Class
Nye og større bagasjehyller i midtseksjonen i Business Class

Det er tydelig at SAS har lagt kjærlighet i de små detaljene og de mange aluminiumsdetaljene sender tankene litt mot Apples produkter og utstråler kvalitet. En liten og morsom detalj er f.eks. SAS-logoen på kroken hvor man skal henge hodetelefonene.

Krok til hodetelefonene med SAS-logo
Krok til hodetelefonene med SAS-logo
Betjeningspanel til stol
Betjeningspanel til stol
Stollomme til magasiner og lignende
Stollomme til magasiner og lignende

Som på de nåværende flyene vil Business Class også fremover ha tilgang til en liten buffét i bakerste galley.

SAS Plus
Konfigurasjonen i SAS Plus er som vi kjenner fra de nåværende flyene med 2-3-2 i bredden. Benplassen er også nogenlunde den samme. Også i SAS Plus vil man finne et toppmoderne underholdningssystem, men med litt mindre skjermer på 12 tommer. Skjermen i SAS Plus vil også være touchscreen, men man finner ingen ekstra fjernkontroll i setet. Setet har imidlertid et ekstra uttak til hodetelefoner i armlenet, samt strømuttak i tillegg til USB-kontakt på siden av skjermen.

Skjermen i Plus
Skjermen i Plus

IMG_9999

Mellom stolene har man en liten «midtkonsoll» hvor man kan sette fra seg et glass/en drink eller lignende. Fra armlenet kan man også trekke ut et lite «cocktailbord» for å sette fra seg drikkevarer. Bordet minner om det man tidligere har hatt og er av typen man folder ut fra armlenet. Disse bordene brettes på midten og gjør at man kan ha kun et «halvt» bord om man ikke trenger all plassen.

IMG_9935

IMG_9932

Hver stol i SAS Plus har fotstøtte som sitter i setet foran, med unntak av første rad som har en noe større fotstøtte som gir litt bedre støtte for leggene. Spesielt første rad i SAS Plus har generøs beinplass. Setene har standard setebelter (2-punkts).

IMG_9923

IMG_9931

 

IMG_9998

IMG_9994

IMG_9990

 

 

Veggen fremst i SAS Plus er utført i lyst treverk og gir et meget flott utseende sammen med det diskré grå interiøret. Teppene i SAS Plus er de samme som i GO-kabinen og er også utført i grå farge.

 

Lyst tre på forreste vegg i Plus
Lyst tre på forreste vegg i Plus
Detaljer
Detaljer

Også i Plus har man tatt vare på små detaljer, som en liten SAS-logo i stoffet på hvert sete.

Det vil være en gardin som skiller Plus fra Go.

Setene i Plus
Setene i Plus
Setene i Plus
Setene i Plus

SAS GO (Økonomiklasse)
Disse stolene har vi dessverre ingen bilder av på nåværende tidspunkt ettersom de var forsinket fra leverandøren og ikke levert da vi besøkte hangaren. Men med den informasjonen vi har fått ser det ut til at passasjerene også i økonomiklasse kan forvente seg en god oppgradering fra dagens kabiner.

Avstanden mellom setene vil bli ganske standard på mellom 31 og 32 tommer. De nye stolene er likevel designet på en slik måte at de skal gi ørlite mer beinplass enn de gamle. Stolene har blant annet fått en forbedret oppbevaringslomme.

Skjermen til underholdningssystemet er på 9 tommer og har touchscreen og HD-oppløsning som i de fremre klassene. Uttak for hodetelefonene sitter på siden av skjermen samme med uttak for USB.

Når man legger stolen bakover vil seteputen automatisk justere seg og senke det bakre området litt, samtidig som fremre området av sitteputen heves. På denne måten oppnår man en bedre komfort enn tidligere. Som nevnt vil boksen som tilhører underholdningssystemet ta vesentlig mindre plass enn tidligere og dermed vil man oppleve økt beinplass.

Bordet vil bestå av en enkelt plate (ikke med bretting på midten som man ser hos mange andre selskaper). Det vil også være en koppholder som skal ha en innebygget «gyro-funksjon» som skal (forhåpentligvis) unngå at man søler drikke ut av glasset.

I likhet med Plus vil de fremste rekkene i SAS Go oppleve meget god beinplass.

Konfigurasjonen i Go vil være 2-4-2.

Kabinen som helhet
Det gjenstår stadig mye arbeid og kabinen var preget av mye ledninger og manglende paneler, tepper etc, men man kan allerede danne seg et godt inntrykk av at vi her snakker om et vesentlig oppgradert produkt når kabinen er helt ferdig.

Den største forbedringen finner vi helt klart på Business Class, hvor SAS får en av Europas beste kabiner. Plus og Go er plassmessig på linje med dagens produkt, men hele det nye designet og de små detaljene kommer helt sikkert til å gjøre en stor forskjell.

Toalettene er blitt litt mindre og bla. kun ett vindu, men er likevel like store som hos andre selskaper. Toalettene har også fått nye utsmykninger på veggene.

Fargevalgene SAS har gått for fungerer riktig godt. De utstråler ro og jeg er sikker på at det blir behagelig å oppholde seg ombord.

Vi gleder oss til å se kabinen helt ferdig, så vi kan danne oss et endelig inntrykk, men det vi har sett hittil tegner meget bra.

SAS forventer å ha oppgradert 7 fly i løpet av 2015, noe som er ganske hurtig. Et fly oppgraderes av gangen og avløses umiddelbart av et nytt når det er ferdig. Første fly skal fly ut fra København på rutene til østkysten av USA. De flyene som deretter skal oppgraderes vil settes inn til å primært fly fra Stockholm og Oslo til USA. Fly nummer to forventes ferdig oppgradert i slutten av mars.

Det gjenstår en del arbeid
Det gjenstår en del arbeid
Stellebordet på toalettet
Stellebordet på toalettet
Det mangler også stoler i cockpit
Det mangler også stoler i cockpit
Det nye teppet i Plus og Go blir mørk grått
Det nye teppet i Plus og Go blir mørk grått
Economy Class gjenstår
Economy Class gjenstår
Nymalt fly
Nymalt fly

Hva synes du om den nye kabinen? Bli med i diskusjonen i vårt forum her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *