Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Forsidebilde: Photo by Patrick Hilverda / Source: PlanePictures.Net
Singapore Airlines er ikke det selskapet som er best kjent for oss nordmenn, men de fleste av oss har hørt om selskapet og deres berømmelige Singapore Girls. København er for tiden den eneste byen i Scandinavia som Singapore Airlines har rute til, for tiden opereres denne ruten fem dager i uken. Bonusfeber har ved flere anledninger rapportert fra turer med Singapore Airlines i Business Class, disse samt flere relaterte saker til selskapet kan du finne ved å klikke her.
Denne søndagen i midt i juli kom vi forholdsvis tidlig inn til flyplassen i København hvor vi møtte resten av reisefølge som fløy inn fra en annen flyplass i Norge. Under ventetiden benyttet vi oss av SAS sin lounge som base, hvor vi småspiste og koste oss før vi satte kursen gjennom passkontroll og ut i C-piren.
I København praktiserer Singapore Airlines pre-boarding, denne startet en time før avgangstiden. Det ble fort litt trangt i avdelingen for økonomireisende for flyet er stort og venteområde er litt begrenset. For økonomiklassereisende skjer ombordstigning slik at de som sitter lengst bak går om bord først, slik slipper en noe av kaoset som ofte oppstår der slikt ikke praktiseres.
Flytypen som opererer denne ruten er for tiden en Boeing 777-200ER som er rekonfigurert med ny innredning, jeg var derfor veldig spent foran denne turen.
Kabinen har en setekonfigurasjon på 3+3+3. Setene er blå og grå-brune og har en sete avstand på 32″. Her finnes en fot støtte som du kan slå ned og tilpasse i ulik høyde. Hodestøtten kan også justeres til slik at det blir lettere å finne behagelige stillinger. Gulvet har teppe med striper som fargemessig matcher den øvrige innredningen.
Våre seter befant seg på rad 45, 46 og 47. Rad 47 er siste rad i første økonomiklasse seksjone og kan absolutt anbefales tiltros for at Seatguru advarer mot akkurat disse setene. Setene på hele raden har full recline og du kan ha setet bakover lent på hele turen uten å tenke på at det sitter noen bak deg. Det samme ser ikke ut til å gjelde rad 57 som er siste rad i andre økonomiklasseseksjon som helt klart har begrenset recline. Også bulkhead-setene ser ut til å være gode valg om bord på dette flyet. Under C, D og H-setene er det plassert en boks som tilhører IFE-systemet om bord (In-Flight Entertainment System), denne kassen er stor og begrenser beinplassen merkbart. Setene hadde ikke den samme gode passform som de gamle setene som tidligere sto montert i disse maskinene, det samme gjaldt lagringsplass for mobiltelefoner og annet småkrims.
I stollommen lå et lite Amenity Kit som inneholdt tannbørste, tannkrem og sokker.
Vi ble omkring 15 minutter for sen ut fra gate, men det er jo slikt som raskt kan tas inn igjen på en 11 timers flight. Vi tok av mot nord-øst, svingte mot høyre og passerte Malmø på vår ferd mot det fjerne østen.
Vell etablert på marsjhøyde ble først varme kluter med sitruslukt delt ut før servering av drikke og peanøtter kom igang.
Jeg valgte flydram nr.1 som for meg er Gin & Tonic og jeg fikk meget god tid til å nyte denne mens jeg tittet i menyen.
Etter en passende pause kom servering av middag og mer drikke i gang. Barn fikk først servering, dette er en fin ordning for da får foreldrene tid til å hjelpe barna med maten før de selv får servering.
Vi i økonomiklasse hadde to valg til hovedrett. Forrett for alle var laks med potet og salat, og dette smakte friskt og godt. Til hovedretten sto valgene mellom Grilled Chicken eller Stir Fried beef in oyster sauce, jeg gikk for det siste og det smakte aldeles utmerket, jeg lurte meg til en liten smakstest på kyllingen som også var himmelsk god. Varme rundstykker ble servert til retten.
Etter dette gikk jeg løs på kjeks og ost som smakte meget bra sammen med rødvin som ble etterfylt flere ganger under måltidet.
Til dessert fikk vi servert Singapore Sling iskrem. Denne var veldig søt på smaken men jeg likte det. Dersom du blir sulten utover dette finnes det ubegrenset tilgang til sandwicher og snacks.
Måltidet ble avsluttet med kaffe og enda mer rødvin. Det ble påfyll av kaffe samt enda en runde med drikke, en runde jeg faktisk måtte stå over. Min mor som var en del av reisefølget hadde glemt å bestille Baileys til kaffen, da jeg bestilte dette på vegne av henne ble kun noen interne tegn med hendene sendt mellom to av flyvertene og vips så var Baileys servert. Hun som tok i mot bestillingen dobbeltsjekket senere at hun hadde fått den, dette er individuell service som en ellers bare opplever i Business Class.
Da vi var over det kaspiske hav var kabinen ferdig ryddet etter måltidet, jeg kjente da at jeg begynte å bli klar for en Singapore Sling. Slingen ble bestilt idet en av de mannlige vertene kom forbi og jeg må si han var raskt tilbake med den. Jeg nippet til den til lyden av avslappende musikk.
Litt senere da vi hadde passert Kabul og jeg satt å sløvet til musikk, ble det utdelt noen kundeundersøkelsesskjemaer. Da jeg leverte mitt svar synes jeg det var på tide med en skikkelig ØL, så jeg bestilte meg en Stout som var av merket ABC Extra Stout, styrke på denne fant jeg aldri ut men etter smak og fylde å dømme vil jeg tippe rundt 5 – 6 %.
Like etter, da vi passerte grenseområdene mellom Afghanistan og Pakistan ble friske epler delt ut og drikke i form av juice og vann ble servert fra serveringsbrett. Over Delhi kom crew rullende med vogn som var fullt utrustet med drikkevarer og da var atter en ny runde med drikkeservering var i gang. For min del tenkte jeg at det var greit å gå over på 7up nå. De var ikke mer enn ferdig med denne runden så var det enda en runde, med vogn. Nå var det sandwich og chips som sto på menyen.
SIA leverer i økonomi så det holder og det var faktisk mer aktivitet i økonomikabinen på denne turen enn det jeg noen gang tidligere har opplevd. Over Bengalbukten var det som vanlig noe risting og følgelig ikke noe merkbar aktivitet fra betjeningen.
Drøye to timer og tjue minutter før ankomst til Singapore, da vi passert de nordlige delene av Andaman øyene, startet morgenritualet. Litt dempet belysning kom på og utdeling av varme kluter tok til. Frokosttrallene kom rullende ut omkring to timer før ankomst. Som til lunsjen, ble barn servert måltid først. Også til frokosten var det to retter å velge mellom, Fried egg noodles with braised beef and daikon eller Crepe with creamy mushroom, pork sausage, tomato and rosti potato. Til dette ble det servert rundstykker og kaffe.
Jeg bestilte pork, men på merkelig vis endte jeg opp med glutenfri frokost i form av smakløs pasta. Siden flyfrokost for min del sjelden er det helt store måltidet orket jeg ikke nevne feilen.
Den siste tiden før landing i Singapore vises informasjon om videre flyforbindelser på IFE-skjermen. Etter omkring 11 timer i luften hvor nesten all tid tilbringes i setet, var jeg kommet til den konklusjon at disse nye setene til SIA ikke er så gode som de gamle. Lagringsplassen på begge sider av TV skjermen er borte, setet har mindre passform og føles litt hardt. Setet er ikke dårlig, men ikke så bra som de gamle. Kabinpersonalet på denne flyvningen leverte langt over forventet, her var det faktisk fullt trøkk helt til vi nærmet oss Bengalbukten, og det må sies å være over normalt. Skal du reise til Asia kan jeg absolutt anbefale Singapore Airlines i økonomiklasse som et godt alternativ til alle øvrige selskaper.
Vi landet på Changi og parkerte på en gate i E-piren på Terminal 2 og vi satte kursen mot vår videre forbindelse til Koh Samui.
Bli med i vårt forum og kommenter eller del dine erfaringer med Singapore Airlines.
Legg igjen en kommentar