Slutt med inkludert bagasje på de billigste flybillettene

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

De tradisjonelle flyselskapene blir stadig “bedre og bedre” til å oppkreve gebyrer hos de reisende og prisen for flybilletter blir samtidig mer og mer uoversiktlig for forbrukerne. Listen over flyselskaper som ikke inkluderer bagasje for sine billigste billetter blir lenger og lenger.

Vi har tidligere regnet med at SAS snart ville komme med bagasjegebyrer for de billigste billettene. Det har ikke kommet enda, men når man ser på utviklingen hos SAS sine konkurrenter, så vil jeg stadig påstå at det bare er et spørsmål om tid før det skjer. Alt annet ville i alle fall være et økonomisk selvmål for det kriserammede flyselskapet når markedet går i den retningen. Irriterende for oss passasjerer, men nok en uungåelig utvikling.

British Airways, KLM og Air France har gjennom lengre tid valgt å ikke inkludere bagasje på de billigste økonomiklasse billettene. Eller tilbudt en såkalt “handluggage only” pris, som de kaller det. British Airways har gått et skritt videre og krever også gebyr for setereservasjon på disse billettene. Selv for deres statuskunder og også om man vil velge sete så sent som ved innsjekk.

Finnair starter også med bagasjegebyr
Nå har også Finnair meldt sig inn i gebyr-racet. Senest har de meddelt at det nå ikke lenger er bagasje inkludert på de billigste prisene i Finland, Skandinavia og de baltiske landene. Denne billetten kaller de for “light“. Som de andre flyselskapene markedsfører de billettypen med at man nå ikke behøver å betale for bagasjen, hvis man ikke har bruk for den. I virkeligheten er der nok heller tale om å kunne oppkreve noen ekstra gebyrer og kunne markedsføre sine lokkepriser startpriser noe lavere en frem til nå. De nye billettypene trer i kraft fra 17. mars 2015. Det vil koste 10€ at forhåndsbestille (senest to timer før avgang) et stykk bagasje på denne billettypen, mens prisen vil være hele 30€ hvis du først bestiller og betaler på flyplassen. Øvrige billettklasser vil stadig inkludere ett stykk bagasje.

Slutt med gratis bagasje på de billigste Finnair billettene i Finland, Skandinavia og de baltiske landene.
Slutt med gratis bagasje på de billigste Finnair billettene i Finland, Skandinavia og de baltiske landene.

Lufthansa med bagasjefrie priser
Også tyske Lufthansa forsøker nå å få kundene til å betale flere gebyrer og at de derved får startprisene til å fremstå lavere end frem til nå (eller oppkreve gebyrer som ikke betales i dag). De innfører nemlig fra høsten 2015 nye billettyper: Light, Classic og Flex. Disse typene skal gjelde for alle Europa-flyvninger.

Her dekker billettypen “Light” også en billett uten bagasje inkludert i prisen, mens man på “Classic” og “Flex” stadig kan medbringe ett stykk innsjekket bagasje.

Denne bagasjeoversikten gjelder ikke lenger for de billigste Lufthansa billetter fra efteråret 2015. Her vil bagage ikke længere være inkluderet i de billigste billetter i Europa.
Denne bagasjeoversikten gjelder ikke lenger for de billigste Lufthansa billettene fra høsten 2015. Her vil bagasje ikke lenger være inkludert i de billigste billettene i Europa.

Når blir det SAS sin tur?
Med utviklingen blant de europeiske flyselskapene på dette området, så kan det undre en at SAS enda ikke har hoppet på vognen og har brukt muligheten for å hente inn litt flere inntekter på gebyrer. Spesielt når man tar i betraktning at SAS har vært “førende” når det gjelder å gjøre økonomiklasseproduktet så skjært inn til benet som mulig. Både på kort- og langruter har SAS i dag et av de absolutt mest innskjærte cateringkonsepter blant nettverksselskapene. For eksempel serveres det bare kaffe/te på kortrutene, mens det skal betales for alt andet. På langrutene er det bare en alkoholfri drikke inkludert i prisen. Alt annet må man betale i dyre dommer for. De fleste andre nettverksselskapene serverer tross alt stadig gratis drikkevarer av enhver art på economy class. I alle fall på langrutene.

At SAS snart innfører disse gebyrene for bagasje er nesten uungåelig. Hvis de ikke gjør det, så sover de etter min mening i timen. I SAS sin posisjon, hvor økonomien skranter veldig, så virker det veldig merkelig at de ikke forsøker å tjene litt mer penger til den slunkne pengekassen. Spesielt når markedet nå utvikler sig som det gjør. Det ville i min verden være et noe mer opplagt område å tjene mer penger på enn ved å skrape langrutecateringen ned til lavprisselskapsnivå.

Europa kopierer USA
I USA har det i flere år vært helt normalt at bagasje koster penger. Her er det – med unntakelse av et par lavprisselskaper – standarden i bransjen. Og har du ikke status i flyselskapets bonusprogram, så er det en dyr fornøyelse. En koffert koster normalt ca $25 pr. vei. Altså knappe 400 kroner for en tur/retur reise.

Der er ikke tvil om at det også er de europeiske flyselskapenes våte drøm å kunne innføre disse høye gebyrene. Konkurransesituasjonen i Europa er dog noe anderledes enn i USA og det holder dem tilbake. For det første så har nettverksselskapene markedsført seg med at alt er inkludert i en del år. Derfor må de gjøre disse endringene med små skritt for ikke at virke alt for utroverdige. For det andre har det på samme måte som det har vært lavprisselskapenes varemerke å kreve et hav av gebyrer – og nettverksselskapene har holdt seg fra det – for å prøve å differensiere produktet.

Inntekter fra gebyrer er dog store – og det kan de kriserammede europeiske flyselskapene ikke lenger ignorere. Prisene på flybilletter er også mye lavere i Europa end i USA og derfor må det hentes inntekter andre steder.

Fremtiden?
Vi må nok innstille oss på at tiden hvor bagasje var inkludert i alle billettyper er forbi. Utviklingen med å innføre flere og flere gebyrer vil fortsette, og spesielt på de billigste billettene vil alt bli så skrapet som mulig. Vil du velge sete, medbringe bagasje, bruke lounge, opptjene bonuspoeng og så videre, så vil du i fremtiden måtte velge en dyrere billettklasse. Det vil ikke være annet end en stol i flyet fra a til b inkludert i de billigste billettene.

Nettverkselskapenes produkt vil mer og mer minne om lavprisselskapene, kun med unntakelse av deres nettverk. Spørsmålet blir da hvorfor vi som kunder skal velge nettverksselskapene fremfor lavprisselskapene når vi bare skal fra a til b? Forskjellene blir i hvert fall stadig mindre og mindre, og lojalitetsprogrammene gir alt for lite igjen på de billigste økonomiklasse billetter til å forsvare det.

 

Opprinnelig skrevet av Flemming Poulsen for Bonusfeber.dk

Kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *