Snart er det slutt for den fryktede LN-RKP

SAS Airbus A340

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Å få fly SAS reservefly, LN-RKP, er en loddtrekning de fleste av våre lesere helst ikke vil vinne. Dette flyet ble nemlig aldri oppgradert med SAS’ sin nyeste kabininnredning og tilbyr ikke samme komfort og fasiliteter som de andre flyene i selskapets langdistanseflåte. Nå ser imidlertid faren ut til å være over.

Vi kommer i utgangspunktet ikke til å savne LN-RKP, eller «den stygge andungen», som noen velger å kalle den. Når det er sagt kan vi takke den fryktede Airbus A340-maskinen for å ha hindret mange kanselleringer, og spolerte møter og ferieturer.

Reservefly

Det har vært mange situasjoner hvor muligheten til å sette inn et erstatningsfly har gjort det mulig for SAS å unngå kanselleringer eller lange forsinkelser. I slike situasjoner er ombooking ofte eneste alternativ. I mange tilfeller vil man da oppleve å komme fram til reisemålet kraftig forsinket.

Flyselskaper med en langdistanseflåte på SAS sin størrelse har ofte ikke noe dedikert reservefly. Når tekniske problemer oppstår har flyselskapet ofte ingen annen mulighet enn å kansellere flygningen. Når dette skjer midt i høysesongen med fulle fly, er det ikke uvanlig at dette resulterer i 1 – 2 dagers forsinkelse.

Til tross for at kabinen ikke er like god som resten av SAS sine A330- og A340-fly, så kommer man seg i alle fall av gårde. Besetning, mat og drikke er jo også det samme som man er vant til fra andre flygninger. Det er tross alt bedre for både deg som passasjer og for SAS at du kommer fram til riktig tid.

SAS Airbus A330

Om få dager er det slutt

Om ikke mange dager er det imidlertid slutt. Lørdag morgen landet LN-RKPs arvtager Birk Viking, en splitter ny Airbus A330-maskin med registreringsnummer SE-REH, på København lufthavn. Det er fortsatt noe klargjøring og tillatelser som gjenstår, men ryktene sier at 16. juli er dagen hvor LN-RKP trer inn i pensjonistenes rekker.

Den gamle Airbus A340-maskinen er imidlertid ikke verdiløs likevel. Motorer og andre reservedeler vil bli brukt til vedlikehold av de gjenværende A340-maskinene i flåten.

På vegne av InsideFlyer ønsker vi å takke LN-RKP for lang og tro tjeneste som reservefly. Mange MegaDo-ere på forumet har nok også et forhold til denne maskinen som InsideFlyers klubbfly.

Basert på en artikkel av Henrik Olsen for InsideFlyer.dk.

Foto: SAS

Kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *