Test: Air France Economy Class, Europa

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Det er lenge siden jeg har flydd Air France. Veldig lenge siden. Så da behovet meldte seg for en flight mellom Paris og Amsterdam, dukket Air France opp som eneste alternativ direkte det tidspunktet jeg måtte reise. Jeg slo til.

Jeg liker egentlig å booke billetter direkte hos flyselskapet jeg skal reise med så jeg kan velge seter, samt at dersom noe går galt eller at jeg må booke om er det enklere å deale direkte med selskapet istedetfor ett reisebyrå på nett. Men i dette tilfellet var Air France sin egen webside over 100 Euro dyrere, så jeg booket billetten på Orbitz for å spare penger.

Da det var på tide å sjekke inn på nett 24 timer før, gikk jeg inn på Air France sin hjemmeside og det var absolutt ingen problem å sjekke inn der. Jeg ble også tilbudt å kjøpe nødutgangssete for 15 Euro. Da jeg sjekket på setekartet, tok de seg betalt for midtgangsetet og midtsetet ved nødutgangen, mens vindussetet var gratis. Merkelig. Jeg valgte selvfølgelig det setet.

Jeg ankom Paris hoveflyplass, Charles de Gaulle rundt timen før avreise. Flyplassen er beryktet for å være vanskelig å finne fram på, men terminal 2, der Air France stort sett går fra, var enkel og oversiktlig. Jeg har ikke status i Skyteam, men prioritykøen var helt tom og siden jeg hadde en British Airways Gold bagasjetag på trillekofferten slapp de meg igjennom uten at jeg spurte en gang.

Fra toget ankom til jeg satt ved gaten tok under 10 minutter, noe som slett ikke er så verst.

Flyet skulle gå kl 1140 og jeg satte meg like godt ved gate F35 og ventet. 15 minutter før avreise var det ingen som bemannet gaten og de hadde heller ikke annonsert noe over høytaleren. Enten var vi forsinket eller så hadde de byttet gaten uten å gi beskjed.

photo 2Det sistnevnte hadde skjedd og jeg var siste person til å boarde to gater lenger bort.

Flytypen var en Airbus 318, og et meget hyggelig crew, som besto av 3 yngre menn ventet. Midtgangsetet ble ledig ved nødutgangen, noe som var hyggelig.

Setene var den nye typen slimline, men ganske så forskjellig fra setene til bl.a. SAS, Norwegian eller Lufthansa. De var mindre, hadde et mindre bord og en litt merkelig koppholder som ikke passet brusbokser eller flasker og var for store til kaffekoppene. Det var selvsagt god plass til bena ved nødutgangen, mens de andre radene så passelig trangt ut.

photo 3

photo 4

Vi pushet noen få minutter etter rute og var raskt i luften. Flytiden var satt til 45 minutter.

Etter setebelteskiltet ble avstengt, ble gardinen dratt skikkelig for. Merket at de hadde både business og premium economy foran gardinen.

Serveringen startet bakfra og besto av ett godt utvalg drikke, inkludert alt fra urfranske Perrier på boks, til flere bra viner og brennevin. På denne 45 minutter lange flighten, serverte de også en pose snacks. Alt var gratis.

photo 2-1

photo 1-1

photo 3-1

I motsetning til på langdistanseflightene, serverer Air France ikke gratis Champagne på Economy Class. Air France er det siste selskapet på kloden som tilbyr dette gratis bak gardinen på langrutene.

Rett etter at kaffekoppen var ferdigdrukket, begynte vi innflyvningen til Amsterdam. Et kort og veldig trivelig gjensyn med Air France var over, vi ankom noen minutter før rutetid.

Air France Economy innen Europa anbefales.

Karakter 8 av 10

Kommentar

  1. Tommy Danielsen sier

    Heisann, Trond. Vet ikke om det hadde blitt kjappere, det tar vel omtrent like lang tid sentrum til sentrum. Toget tar 3 1/2 time, fly sentrum til sentrum tar ca. 3 timer.

    Nå var møtet mitt på World Trade Center som ligger i tilknytning til terminalen i Amsterdam, derfor var fly greit.

  2. Robert G. Hansen sier

    Hei Tommy

    Takk for veldig bra rapport 🙂

    Liten rettelse: Qatar tilbyr faktisk også gratis champis på longhaul .. hurra 🙂

    Mvh Robert

  3. Tommy Danielsen sier

    Takk skal du ha, Robert.

    Er du sikker på at det er Champagne og ikke musserende? Klarte ikke å finne noe som bekrefter eller avkrefter dette på nett.

    mvh

    -Tommy

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *