United Airways Milage Plus poengopptjening blir basert på billettprisene

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

United Airlines endrer nå sitt medlemsprogram MileagePlus til å være omsetningsbasert. Det har vært på rykteplan lenge,og i går kom United Airlines endelig med offentliggjørelsen om at de fra 2015 endrer deres medlemsprogram MileagePlus til å være et omsetningsbasert bonusprogram (poeng ut fra hva billetten koster) i motsetning til i dag hvor det er basert på antalle miles man har fløyet.

Det som er det interessante i dette er at United stort sett har kopiert hva Delta gjorde i februar i år som vi her på Bonusfeber skrev om. Der er ikke mange forskjeller i selve hovedoppsettet. Derfor forutser vi også at American Airlines vil følge samme løype slik at bonusprogrammene er “like”. Det som så er det store spørsmål er om de Europeiske flyselskapene følger med, og i så fall hvilket som er det første.

De faktiske endringer skjer per 1. mars 2015 og det vil være en ytterligere bonus hvis man har elitestatus i programmet. Derfor ser opptjeningen ut som følger:

Det totale antall miles opptjent for en United-billett er basert på følgende levels:

  • MileagePlus Basic members – opptjener 5 miles per dollar brukt
  • MileagePlus Premier Silver members – opptjener 7 miles per dollar brukt
  • MileagePlus Premier Gold members – opptjener 8 miles per dollar brukt
  • MileagePlus Premier Platinum Medallion members – opptjener 9 miles per dollar brukt
  • MileagePlus Premier 1K members – opptjener 11 miles per dollar brukt

MP1

Her på Bonusfeber mener vi at dette er starten på en større endring for bonusprogrammene, og det vil bety at noen ting blir vanskeligere og/eller dyrere å oppnå. Hvis man for eksempel er avhengig av å gjøre et par mileage runs (forklaring her), så vil det bli dyrere i fremtiden, da opptjeningen nå er basert på hvilken type billett man kjøper og hvor langt man flyr, og ikke selve prisen.

Det vil derfor være en minimumsgrense som simpelthen gjør at man “taper” miles og bruker for mange penger per opptjent mile. Som det ser ut med Delta, og nå med United, ligger dette tallet for en interkontinental billett på mellom 5 000 og 6 000 kroner og dermed vil alle de billige økonomibillettene reelt være et dårlig valg hvis man prøver å opptjene miles nok til et gitt medlemsnivå.

Vi følger saken nærmere og når det er mer klarhet om tingene eller andre flyselskaper får samme idé så skal vi holde dere oppdatert. I mellomtiden må du gjerne stille spørsmål eller komme med kommentarer i kommentarfeltet under artikkelen.

MP2

Opprinnelig skrevet av Henrik Olsen for bonusfeber.dk. Oversatt til norsk av Erling.

Kommentar

  1. øyvind sier

    Vil det være distanse elle pris som avgjør antall miles opptjent ved reise med Star Alliance partnere når.man bruker Mileage Plus-kort?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *