Test av Business Class innen Europa, først ut SAS Plus

DSC03307

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Da Janne Carlzon fant opp og introduserte Business Class for en halv mannsalder siden, var det sikkert flere som var skeptisk til at selskapene begynte å kvitte seg med First Class.

Helt kvitt det ble man ikke, heldigvis, men innen Europa har Business Class de siste tiår vært synonymt med ekstra komfort, bedre mat, Champagne og ikke minst fleksibilitet.

I disse sparetider med lavkostselskaper på krigsstien er legacyselskapene tvunget til å tenke nytt. SAS var igjen selvutnevnt visjonærer og valgte å kutte ut Business Class på alt annet enn langdistanse fra tidlig juni i år.

Ja, du hørte riktig. Det nye konseptet heter SAS Plus og gir tilgang til fast track, lounge, mens ombord er det slutt på blokkert midtsete og maten som serveres kommer fra salgstralla, den samme maten som selges bak deles ut gratis foran.

Mens SAS mener dette var veien å gå, har Bonusfeber.no blitt møtt med hoderisting fra de største flyselskapene i Europa. Det å bli ønsket velkommen til ett midtsete i Business etter 10 timer over Atlanterhavet, er ikke akkurat det som frister undertegnede mest, så skepsisen er definitivt tilstede.

Så Bonusfeber.no bestemte seg for å teste ut hva SAS og konkurrentene tilbyr sine businesskunder i Europa. Du er herved invitert med på tur for å se hva SAS har å bryne seg på

De neste ukene skal vi teste Lufthansa, British Airways, Brussels Airlines, Air France, KLM, Swiss og SAS

Vi starter like greit med SAS. Jeg har hatt 8 flighter i SAS Plus siden tilbudet ble introdusert. Bildene er fra en annen flight i SAS Plus, men menyen er den samme.

Siden jeg bor i USA, bestiller jeg billetter på nettet her når jeg skal reise innen Europa, men jeg klarte ikke å velge sete i business som statuskunde eller Plus kunde ved bestilling. Tidssoner forhindret meg å sjekke inn på nett 22 timer før, så da jeg ankom London Heathrow etter en tur over atlanteren med United, tok jeg meg likte greit til SAS skranken for å sjekke inn. Dessverre var det kun midtseter igjen. Jeg dro inn til London og da jeg var ferdig med møtene kom jeg tilbake til Heathrow og det var fortsatt kun midtsete ledig. Jeg ble invitert til Fast track og kom meg lett igjennom og spaserte mot SAS loungen. Loungen var usedvanlig fullpakket. Siden jeg har Star Gold status, tok jeg heller turen 150 meter nedi gangen til Singapore Airlines loungen som har dusj, raskt internet, rolige tilværelse og ikke minst, Champagne

Da jeg ankom gaten halvtimen før avgang viste det seg at det var ett vindussete, 1A tilgjengelig. Score! Jeg boardet og fant setet. Så var det bare å sitte med knepte hender og håpe på at ingen dukket opp for å sitte i midten. Score igjen! Var nesten som jeg følte jeg måtte kjøpe en lottokupong!

Det var slutt på gardinen, det som skiller SAS Plus og Go er ett lite skilt som er festet på toppen av seteryggen med borrelås. Jeg var rimelig glad for at jeg satt på rad en, det så veldig trangt ut på radene bak.

Etter take off kom flyvertinnene med tralla og forsøkte å dele ut en liten kyllingsalat til alle på Plus. Jeg var i humør til å forsøke den berømte Wrap’en og ba også om 2 Gin Tonic. Det var det siste jeg så til flyvertinna vår på veldig lenge. Når de er ferdig med å dele ut godsaker i Plus, selger de samme varene i Go, eller Økonomiklassen. Og det tar tid. Halvtimen før landing klarte jeg å lure meg til en siste GT.

DSC03305

DSC03306

DSC03307

DSC03308

DSC03310

Som du ser, mye papp og lite glass og porselen ombord. Landet litt sent på OSL, men kom meg selvsagt raskt ut siden jeg satt på rad 1.

Konklusjon:

Jeg kan konkludere med at opplevelsen ombord er en nedgradert Economy Extra og langt under det vi kan kalle Business Class. Det er rett og slett gratis buy on board som er forskjellen. Klart, du får doble poeng, loungetilgang, Fast track, men det er jo noe statuskunder stort sett allerede mottar (bortsett fra poengene).
Fordelen er at det nå finnes enkelte ruter der Plus er priset veldig nært Go, kun noen skarve hundrelapper mer. Da kan det være verdt det. Men dersom du kjøper fleksible billetter, koster en vei fra London til Oslo 5400 kroner, så 10.800 t/r. Og du får håpe at verden smiler til deg så du slipper å sitte i midten. Ja, du kan faktisk havne i midten for 2500 kroner timen med SAS sitt premiumprodukt.

Karakter: 6 av 10
[box style=’info’]

Quickfacts:
Rute: LHR-OSL
Fly/sete: Boeing 737-800, sete 1A
Internet ombord: Nei
Servering: Fritt valg fra Buy-on-Board tralla.
Pris: Min billett endte på 2016,- en vei LHR-OSL (ikke fullflex)
Bonuspoeng opptjent / program: 1080 Mileage Plus poeng
Hjemmeside: SAS.no
Fordeler: Dersom du ikke har status, får du tilgang til SAS Business Lounge/partner lounger og fast track
Ulemper: Ikke garantert ledig midtsete, lite mat, elendig utvalg man fort blir lei av dersom man reiser ofte[/box]

[box style=’warning’] Følg med! Neste tirsdag tester vi Lufthansa Business Class! [/box]

[box style=’note’]Kommenter gjerne testen i forumet. Klikk her[/box]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *