British Airways First Class (Boeing 747)

320747_10150830807025291_1922653177_n

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Selv om British Airways er på «bortebane» i USA, har de allikevel sin egen First Class Lounge i Terminal 7 på JFK-flyplassen. Denne heter det samme som deres tilsvarende lounge på London Heathrow, nemlig The Concorde Room. Så med British Airways First Class boarding pass i lanken, bar det inn på Concorde Room etter sikkerhetskontrollen. Loungen er stor og flott, med egne områder for bespisning og avslapning, samt egen bar. For min del ville jeg først få i meg noe mat, og tok plass ved ett av de mange spisebordene. Etter maten dukket det opp et par kjendiser som skulle med samme fly. Hvem disse var kan du lese her.

Restauranten med baren i bakgrunnen
Restauranten med baren i bakgrunnen
Restauranten
Restauranten

 

Viktigst av alt: Champagne!
Viktigst av alt: Champagne!

 

Menyen
Menyen
Indrefilét av svin og Bruno Paillard Rosé Champagne
Indrefilét av svin og Bruno Paillard Rosé Champagne
Chocolate Lava Cake
Chocolate Lava Cake

NEW YORK – LONDON

Da det omsider var klart for boarding, var det kun en veldig kort spasertur til gaten. Ombordstigning gikk raskt og effektivt, og det tok ikke lang tid fra man hadde satt seg til champagnen kom.

British Airways har i det siste fornyet sitt First Class-produkt, og resultatet er temmelig sexy. Her finner man ikke treverk, gull og annen bling à la Emirates, men det er moderne, minimalistisk og stilrent. Her er det glatte flater i børstet stål, og blå belysning som kunne vært hentet fra filmen Tron.

Pysjamas og toalettmappe var lagt frem
Pysjamas og toalettmappe var lagt frem
TV-skjermen kunne selvsagt "brettes" ut
TV-skjermen kunne selvsagt «brettes» ut
Blå belysning
Blå belysning
Futuristisk funksjonshjul
Futuristisk funksjonshjul
Toalettmappen
Toalettmappen

Etter take-off var det ny runde med champagne og litt assorterte nøtter for å vekke appetitten.

Laurent Perrier Grand Siécle
Laurent-Perrier Grand Siècle
Menyen studeres
Menyen studeres i nabosetet
Forrett: laks
Forrett: laks

 

Salat og hummer
Salat og hummer
Biff
Biff
Naboen inntok pasta, som visstnok var meget god
Naboen inntok pasta, som visstnok var meget god
Ost, kjeks og rødvin
Ost, kjeks og rødvin
Sjokoladeis med karamellsaus, krem, marshmellows, nøtter og sjokoladebiter
Sjokoladeis med karamellsaus, krem, marshmellows, nøtter og sjokoladebiter

Etter middagen og desserten ble det servert konfekt. Siden ingen andre ville ha, ble hele esken plassert på bordet mitt!

Konfekt
Konfekt

Etter hvert begynte marsjhastigheten på flyet å ta seg opp. Årsaken til dette var kraftig medvind, noe man egentlig ikke ønsker på første klasse, siden det gjør turen kortere.

Frisk bris bakfra
Frisk bris bakfra

Naboen ved vindussetet var førstemann til å ta kvelden. Her er senga redd opp mens vedkommende skiftet til pyjamas.

Seng
Seng

Siden New York – London er en relativt kort tur, prioriterte jeg søvn fremfor frokost. Derfor ble det ingen omtale av frokosten på denne flyvningen. Frokosten omtales derimot på neste segment, videre til Shanghai.

London – Shanghai

På denne flighten hadde jeg fått vindussete, og kunne leke meg med persiennene som kunne styres opp og ned med fjernkontroll.

Persienne opp
Persienne opp
Persienne ned
Persienne ned

Det er begrenset hvor lenge det er moro å kjøre persiennene opp og ned, så da jeg ble servert et glass Laurent-Perrier Grand Siècle ble oppmerksomheten min ledet bort fra vinduene.

Sjampis før takeoff
Sjampis før takeoff

Jeg konstaterte også at konfigurasjonen på vindussetene var noe annerledes enn ved midtgangen, blant annet plasseringen av kontrollhjulet.

Vindussete
Vindussete

Etter takeoff var det på tide  å bestille mat, og fra den omfattende menyen falgte jeg følgende retter:

Krepsehaler
Krepsehaler
Noe greier
Noe greier
Biff
Biff
Ost og kjeks
Ost og kjeks
Jeg fikk konfekten for meg selv - igjen
Jeg fikk konfekten for meg selv – igjen

Etter noen timer med spising, drikking og amerikanske sitcoms, var det på tide å sove litt. Det var ingen problem å få sove på denne flighten. Når setet gjøres om til seng, blir det veldig komfortabelt. Denne gangen valgte jeg å stå opp til frokost, som dere ser bilder av her:

Frukt
Frukt
Belgiske vafler, ferskpresset appelsinjuice og engelsk te
Belgiske vafler, ferskpresset appelsinjuice og engelsk te

Jeg må si jeg er positivt overrasket over British Airways sitt First Class-produkt. Personalet fremstår som meget serviceinnstilte både på bakken og i lufta, og produktet holder gjennomgående høy kvalitet fra innsjekk til ankomst. Egne Concorde Rooms både i New York og London vitner om et gjennomført opplegg, og mat og drikke holder meget høy kvalitet både i loungene og ombord. Jeg følte meg godt ivaretatt, og servicen var upåklagelig. Jeg liker spesielt designet på interiøret, selv om andre selskaper utkonkurrerer BA når det gjelder størrelse og funksjoner på setene. Det serveres ikke russisk kaviar ombord, og det tilbys ingen frakt til og fra gaten for First Class-passasjerer. Allikevel mener jeg den helhetlige opplevelsen kvalifiserer til 9 av 10 bonuspoeng, og British Airways First Class anbefales herved på det varmeste.

9 av 10

[box style=’note’]Kommentarer, spørsmål eller mer informasjon kan tas i forumet. Klikk her[/box]

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *