Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Hotellet ligger litt utenfor sentrum, men man kommer seg raskt inn til sentrum med trikk eller t-bane. Courtyard Prague City er velholdt og plassert i et rolig område. Det er verken utsikt til slottet eller til turisstattraksjonene i den gamle bydelen. Det er derfor åpenbart et hotell for medlemmer av Marriots lojalitetsprogram, og gjester som setter pris på hotellets utmerkede service.
Marriott International eier hotellkjeden Courtyard. Kjeden har hele 1150 hoteller, og er målrettet mot forretningsreisende og familier. Prisene ligger noe under nivået til Marriott-hotellene (i Praha er det billigste rommet hos Courtyard omtrent halvparten av prisen til det billigste rommet ved byens Marriott-hotell).
To av Courtyard-kjedens hoteller ligger i Praha. Det ene ved lufthavnen, og det andre litt utenfor sentrum. Hotellet ligger ved t-banestasjonen «Flora», hvor det også ligger et kjøpesenter. Der kjøpte jeg litt flaskevann og et par sandwicher, for å unngå å betale hotellets priser i den grad det kunne unngås. Hotellet endret relativt nylig navnfra «Courtyard Prague Flora» til «Courtyard Prague City» – trolig for å understreke at hotellet faktisk ligger i byen.
Du føler deg hjemme
Alle Courtyard-hoteller jeg har bodd ved, har ganske så likt design. Så det blir lett å føle seg hjemme. Resepsjonen er lys og personalet svært imøtekommende. Innsjekking går raskt. Det oppleves som om resepsjonistene nå er instruert i å fortelle at medlemskortet er registrert, og samtidig takke for lojaliteten. Den delen av velkomsten kan jeg ikke huske fra tidligere.
Jeg ble oppgradert til et bedre rom ,uten at det helt gikk opp for meg hva jeg fikk ut av oppgraderingen. Dette ettersom at alle rom har godt med arbeidsplass, et lite sofahørne eller lenestol, og en behagelig seng.
TV-en har alle de kjente internasjonale kanalene. Det er lett å holde seg oppdatert på de siste nyhetene.
Tekøkken
Videre har rommet en vannkoker, teposer og pulverkaffe. I hver etasje er det plassert en isbitmaskin, hvor man selv kan forsyne seg døgnet rundt. Minibaren har blitt erstattet med en velfylt og døgnåpen kiosk ved resepsjon, hvor man kan kjøpe det man mangler på rommet. Kjøleskapet til minibaren står fortsatt på rommet, og kan brukes til å holde innkjøpte matvarer kjølige. Videre har hotellet roomservice, som leverer lette retter døgnet rundt.
Turist eller business
Hotellet har gode konferansefasiliteter, og derfor legger større møter og internasjonale konferanser av og til beslag på mange av rommene. Jeg har også observert store busser stoppe for å hente eller levere turister. Jeg tror derfor at hotellet er populært blant gruppereisende. Det hjelper naturligvis også at arrangøren kan få poeng i Marriots lojalitetsprogram for å avholde møter (3 poeng for hver USD brukt på konferanser og møter), og få godskrevet overnattinger for grupper og dermed få høyere status.
De store gruppene kan også merkes under frokostserveringen, særlig en halvtime før bussene kjører eller konferansene starter. Hvis du vil unngå kødannelsen rundt frokostbuffeten og lange ventetider ved heisen, anbefaler jeg at du sjekker programmet for de store gruppene.
Tilrettelagt for medlemmer av Marriotts lojalitetsprogram
Hotellet passer naturligvis godt for medlemmer av Marriott Rewards. Rommet kan betales med poeng fra kontoen. Gjester kan også velge å betale for oppholdet med penger, og slik tjene poeng mot en høyere status i Marriott Rewards.
Man tjener kun poeng på romprisen (10 poeng per USD), og kjøp i restauranten gir derfor ikke poeng. Ved romreservasjon, bør man derfor også vurdere om slik som frokost, kveldsmat eller andre tilleggstjenester hotellet tilbyr i forskjellige pakker skal være inkludert i romprisen, for å få flere poeng ut av oppholdet i Marriott Rewards.
Denne artikkelen ble orginalt skrevet av Henry Jørgensen for vår søsterside insideflyer.dk.
Legg igjen en kommentar