Test: Hvilket selskap er det beste i økonomi fra Oslo til New York?

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Denne våren har jeg hatt som mål å teste ut de ulike flyselskapene som flyr direkte mellom Oslo og New York.

Du kan leste de ulike testene her:

United Airlines, Oslo (OSL) – Newark (EWR)
Norwegian Air Shuttle, Oslo (OSL) – New York-John F.Kennedy (JFK)
SAS, Oslo (OSL) – Newark (EWR)

Jeg vil anbefale deg at du leser de individuelle testene først, før du leser denne konklusjonsartikkelen. Det jeg har fokusert på her, er utelukkende selve flyturen, samt billettpris.

Selv om jeg har kommet med egne konklusjoner i de ulike testene, vil jeg i denne posten prøve, på en grei måte, å sammenfatte og rangere de ulike turene opp mot hverandre. Dette gjøres i forskjellige kategorier.

1. Billettpris
Dette er kanskje noe av det mest vesentlige for en familie som skal ut og reise. Her vil jeg rangere de ulike selskapene opp mot hverandre på totalpris. Det vil si flybillett, eventuelle tillegg for innsjekket bagasje og mat om bord.

2. Setekomfort
Hvordan opplevde jeg, en jente på ca 175 cm, de ulike flysetene? Hvem hadde best benplass?

3. Underholdningstilbud
Dette går i all hovedsak ut på skjermen i stolryggen foran setet. Ingen av flyselskapene tilbød internett på sine fly, derfor utelater jeg dette. Hvordan var kvaliteten på skjermen? Hvordan var utvalget av filmer, serier og musikk? Fungerte systemet stabilt gjennom flyturen?

4. Mat og drikke
Her vil jeg både ta for meg serveringstilbudet, smaken på maten, samt en generell observasjon av service og tilstedeværelse hos cabin crew.

5. Service
Generelle servicebetraktninger

6. Punktlighet
På lange flyturer som fra Oslo til New York har man ofte lagt inn noe «slakk» i ruteprogrammet slik at man som regel klarer å fly inn en liten avgangsforsinkelse. Jeg tar allikevel med dette punktet i vurderingen, selv om dette selvfølgelig også kan ha årsaker som er utenfor flyselskapets kontroll.

7. Annet
Denne kategorien kan benyttes om det dukker opp noe som ikke passer inn i de andre kategoriene.

Med den introduksjonen, følger her min konklusjon og rangering.

Billettpris
Flybillettene

United (ca 3200 t/r)
Norwegian (ca 3800 t/r)*
SAS (ca 4000 t/r)**

* Inkludert Plus-pakken
** Pris for Kristiansand-Oslo-New York-Oslo-Kristiansand, United og Norwegian er kun Oslo-New York-Oslo.

Alle mine tre reiser ble gjennomført i løpet av et tidsrom i underkant av 3 måneder fra januar til mars 2014. SAS og United ble kjøpt på salg i oktober/november 2013, mens Norwegian ble kjøpt i underkant av 4 uker før avreise. Alle prisene inkluderer selve flybilletten, skatter og avgifter, et kolli innsjekket bagasje samt mat og drikke om bord i flyet.

Totalpris
Totalt sett kom SAS billigst ut for meg. Som en reisende basert på Sørlandet, er transfer en viktig del av reisen. Billetten med SAS var gjennomgående og gjorde at jeg slapp å sjekke inn to ganger, og forsere sikkerhetskontrollen på Gardermoen. Jeg kunne bare gå på «transfer» ved ankomst Oslo fra Kristiansand, og bagasjen min ble sendt videre. Jeg tok buss tur/retur Arendal-Kristiansand, totalt ca 400,-
Totaleprisen for turen med SAS kom på ca 4400,-

Med United kjøpte jeg egen billett med SAS fra Kristiansand til Oslo, til 799,- en vei. Jeg tok buss fra Arendal til Kristiansand. Dette kostet ca 400,-. På returen tok jeg buss fra Oslo til Arendal. Totalt kostet bussbillettene fra Oslo ca 500,-
Totalprisen for turen med United kom på ca 4700,-

Norwegian kostet 1499,- for billetten, og 399,- for plus-pakken. I tillegg kommer bussbillettene på ca 500,-. Jeg reiste på en enveisbillett med Norwegian, men la oss for enkelthetens skyld kun gange enveisutgiftene med to.
Totalprisen for turen med Norwegian kom på ca 4800,-

Norwegian hadde heller ingen fornuftige transfertider for meg på avreisedagen. Jeg kunne jo selvfølgelig ha flydd med morgenflyet fra Kjevik, men det hadde betydd 7 timers venting på Gardermoen.

Alle billettene var like fleksible. Det vil si, de var ikke fleksible i det hele tatt.

Totalen for meg, billettpris og connections lagt i, for en reise tur/retur Sørlandet-New York, får vi da denne rangeringen:

1. SAS
2. United
3. Norwegian

Setekomfort

Benplass. "Knyttnevetesten" ble erstattet av "To fingre-testen"
Benplass, eller mangel på sådan, hos United

1. Norwegian
2. SAS
3. United

I denne kategorien var det kanskje jevnt mellom SAS og Norwegian, mens United utmerket seg spesielt negativt med å være ganske mye trangere enn de to andre konkurrentene. Benplassen skilte mest, mens selve komforten i form av sittepute og nakkestøtte var ganske likt mellom alle tre.

SAS og United hadde pute og pledd i setet da man kom om bord, mens pledd kunne kjøpes hos Norwegian.

Underholdningstilbud

Norwegians underholdningsskjerm

1. Norwegian
2. United
3. SAS

Her vinner Norwegian soleklart. Videokjermen deres var den klart beste. Den var responsiv på berøringene og hele systemet fungerte stabilt gjennom turen. Pluss også for mulighet for å lade telefonen via USB. Utvalget av filmer, serier og musikk var overlegent hos Norwegian i forhold til SAS og United.

United kommer på en god andreplass, men en litt dårligere skjerm trekker noe ned. Utvalget hos United var veldig bra, men det var noe feil med musikkanalene da ingen av dem funket. Det med musikken viste seg å gjelde alle de 4 United-turene jeg hadde i løpet av en uke.

Både Norwegian og United sine systemer er on demand.

SAS kommer på sisteplass i denne kategorien. De hadde den klart dårligste skjermen, og selv om utvalget av filmer og serier var helt greit, trekker det ned at systemet ikke er on demand.

Mat og drikke

SAS lh mat meal
Middag om bord hos SAS

1. United
2. SAS
3. Norwegian

Det er nok i denne kategorien det skiller aller minst mellom de tre flyselskapene.

SAS hadde den beste matserveringen totalt sett. Maten som ble servert smakte godt, men det trekker ned at man ikke har noen mulighet for valg av hovedrett. De nylige endringene av drikkeserveringen trekker også ned.

United sin middag (lasagne) var det beste enkeltmåltidet av samtlige. Det er positivt at man også får to valg hva gjelder hovedrett hos United. Måltidet nummer to smakte også bra, og var litt i samme kategori som SAS, en oppvarmet baguette med tomat og ost.

Både SAS og United var flinke til å dele ut vann i løpet av flyturen.

Norwegian er faktisk det eneste selskapet i denne testen som vil servere deg et glass vin eller øl uten å kreve betaling for det. Du får en enhet drikke (alkohol eller alkoholfri) inkludert når du har kjøpt plus-pakken. Middagen smakte bra, men jeg klarte å styre min begeistring for måltidet som ble servert før landing. Det var ingen utdeling av vann i løpet av turen, men man hadde mulighet til å bestille drikke og snacks fra videoskjermen. Intuitivt!

Punktlighet

Landing EWR
United landing i Newark, før rutetid!

1. United
2. SAS
3. Norwegian

United både lettet og landet innen 15 minutter av rutetid og er dermed testens punktligste på både avgang og landing. SAS var 25 minutter sene ut fra Oslo, men landet 2 minutter før rutetid i Newark.
Norwegian var 30 minutter sene ut fra Oslo og landet 11 minutter etter rutetid på New York-JFK.

Service
1. SAS
2. United
3. Norwegian

Dette er basert på mer generell observasjon gjort gjennom hele flyturen. SAS vinner her, på grunn av oppmerksomt og smilende crew gjennom hele turen. Dette er små ting som kan være vanskelig å sette fingeren på, men som allikevel er med og påvirker min opplevelse av flyturen.

United hadde også et oppmerksomt crew, men her var det tydelig et litt mindre blidt og opplagt crew på jobb enn dem SAS hadde sendt avgårde.

Norwegian kommer her dårligst ut. Crew var nærmest usynlige i kabinen mellom serveringene. Jeg måtte bruke ringeknappen eller gå til galley (kjøkkenet) om det var noe jeg trengte/lurte på. Hos United og SAS var betjeningen ved jevne mellomrom gjennom kabinen, enten for å plukke opp søppel, eller yte annen service.

Annet

Grønland
United over Grønland

1. United
2. SAS
3. Norwegian

United vinner «annet», som fungerer som en restsekk hvor jeg kaster inn alle de andre inntrykkene og erfaringene som ikke passer inn i de andre kategoriene. Det som trekker opp for United her er at de hadde ferdig innspilte annonseringer på norsk som hadde med sikkerhet å gjøre. Dette synes jeg var veldig bra, først og fremst fordi sikkerhet er viktig og da er man tjent med at flest mulig får med seg sikkerhetskritisk informasjon. Men også fordi det er litt mer «wow, United, et amerikansk selskap har norske annonseringer» enn om et norsk selskap har engelske annonseringer.

SAS var akkurat der jeg forventet meg dem, etter som det er et av selskapene jeg tidligere har flydd mye til USA med i økonomi. Jeg er skuffet over raseringen av serveringskonseptet om bord. Samtidig er ikke Norwegian eller United så mye bedre eller verre.

Norwegian skuffer først og fremst stort over at de ikke har norske annonseringer om bord. Ja, jeg vet om globalisering og alt det der. Men når selv United, et hel-amerikanske selskap, har norske (ferdig innspilte) annonseringer om bord, så synes jeg Norwegian også kunne tatt seg bryet med å lage en norsk annonsering.

United og Norwegian får pluss i boken for mulighet for strømuttak mellom setene, i tillegg til USB-utgangen hos Norwegian.

Så, hvem er egentlig best?
Jeg har tenkt litt på hvordan jeg skulle løse dette praktisk, men jeg har funnet ut av at jeg gjør det basert på poeng.
I hver kategori, er hver første plass er verdt 3 poeng, hver andre plass er verdt 2 poeng og hver tredje plass er verdt 1 poeng.

Vi får da denne rangeringen:

Totalt
1. United: 16 poeng
2. SAS:  15 poeng
3. Norwegian: 11 poeng

Noen verdsetter enkelte ting mer eller mindre enn andre. Jeg håper da at denne testen har hjulpet deg med å finne det selskapet som best passer dine behov. Forhåpentligvis har du fått et lite innblikk i hva som skiller de forskjellige selskapene, og hvor mye som faktisk er ganske likt.

Hadde jeg hatt problem med å reise med noen av dem igjen? Slettes ikke. Alle tre flyselskap leverer et økonomiprodukt som er midt-på-treet+ og det holder mer enn nok for de aller fleste av oss.

[box style=’info’]Bli med i diskusjonen på Bonusfeber-forumet, hvor du kan diskutere og utveksle erfaringer![/box]

Men hva med bonuspoengene?
Når denne testen er publisert på Bonusfeber.no, en nettside for bonusjegere, så er det også naturlig å nevne bonuspoeng. Jeg samler poeng hos Eurobonus og tjente 3700 Eurobonus-poeng på turen fra Oslo til New York med United, og 4625 Eurobonus-poeng med SAS. Totalt opptjente Eurobonus-poeng t/r Oslo-New York med UA og SAS: 16 650 EB-poeng.
Dette er nok til for eksempel en oppgradering fra SAS Go til SAS Plus fra Skandinavia til USA, eller en innenriksreise i Norge, for eksempel tur-retur Kristiansand-Tromsø-Kristiansand. Dette er i seg selv en verdig eller gode, om man vil.

Hvis jeg hadde samlet poeng hos Norwegian Reward – GUIDE" href="http://bonusfeber.wpengine.com/norwegian-reward-guide/" target="_blank">Norwegian Reward så hadde jeg opptjent 23,16 cashpoints en vei fra Oslo til New York. Tur/retur hadde det blitt ca 50 cashpoints.
Her kan man da tydelig se forskjellene mellom Eurobonus og Norwegian Reward. Jeg har opptjent en «gratis» reise etter to turer til USA med henholdsvis United og SAS. Jeg måtte ha flydd mange ganger frem og tilbake mellom Oslo og New York med Norwegian for å oppnå det samme.

Kommentar

  1. bern747 sier

    Interessant lesing. Har sagt det før og sier det igjen, du skriver veldig bra og reiselysten stiger i takt med dine reisebrev! Skulle nesten tro du drev med dette på heltid;) God helg!

  2. TommyL sier

    Takk for en grundig og godt gjennomført test!! Har lenge lurt på dettte, nå vet jeg svaret 🙂

  3. Fnate sier

    Kanonbra test. Var ganske spent på resultatet og hadde virkelig sett frem til denne. Hadde tippet SAS som vinner, men dengang ei.
    Du skriver forøvrig som ei kule.

    • Cecilie Larsen sier

      Hei Fnate!

      Tusen takk for det! På forhånd hadde jeg kanskje spådd en litt annen «pall» selv, men etter at turene er gjennomført, og selv om det ofte er lite som skiller, er United en verdig vinner 😉

  4. Robert H sier

    Knallbra tester – og veldig god ide at samme persom tester samme kabinklasse på samme rute med ulike selskaper 🙂

    Oppsummeringsartikkelen med poeng innenfor forskjellige kategorier og avsluttende totalscore er godt tenkt, og dyktig gjennomført. Bravo! Slik du har skrevet det blir det dessuten enkelt for andre å lage sin egen rangering dersom man selv vil vektlegge kategoriene på en annen måte enn å la hver kategori telle like mye (hvis man eksempelvis er veldig glad i å se film, kan det være fornuftig å multiplisere poengene i denne kategorien med en faktor større enn 1..) Altså: Supert jobba, Cecilie!

    Hilsen Robert 🙂

    • Cecilie Larsen sier

      Hei Robert H!

      Tusen takk for det! Premisset for testen, sånn jeg tenkte det i allefall, var at det må jo være mye bedre at samme person, med de samme referansene, erfaringene og beinlengde 😉 utførte testen.

      Jeg håper jo at mine konklusjoner kan bidra til at folk tar egne valg på bakgrunn av hva som passer dem best. I noen av kategoriene skiller det jo forferdelig lite, mens i andre kategorier er det større forskjeller.
      Jeg kunne selvfølgelig vektlagt ulike kategorier forskjellig selv, men da hadde testen blitt mer subjektiv. Jeg håper og tror at måten jeg har utført testen på virker ryddig og grei. 🙂

      Og igjen, tusen takk for de hyggelige ordene!

  5. Tor sier

    Vel, alt er realitivt. Jeg har fløyet mye med SAS før men nå opplever jeg gang på gang at de ikke kan konkurrere på pris. og det gjelder ikke bare mot Norwegian men også BA og Lufthansa. Begge disse har langt flere destinasjoner i USA, men riktignok da med bytte på Heathrow eller Frankfurt men heller det enn å slippe alt maset på Newark,Chicago eller Washington gjennom pass og tollkontroll før man igjen kan dra videre.

    Når det gjelder Norwegians service synes jeg den generelt har vært bra og har ingen ting å klage på. Dessuten, de nye flyene de benytter på oversjøiske reiser er meget bra både med sittekonfort,miljø i kabinen og støy vs både United og SAS som du sammenlikner med her. Må legge til at jeg stort sett oppgraderer når jeg kan. Hvilket vil si at jeg foretrekker å reise Økonomi + /premium hvis det er mulig og der er Norwegian ofte suveren vis a vis disse to. Det at de i tillegg til New Yorkogså flyr direkte til Fort Lauderdale og nå fra sommeren til San Franciso og Los Angeles gir både mye kortene flytid og man slipper å skifte flights. Veldig behagelig da flyturer til USA Vestkyst fort blir slitsomme.

    • Cecilie Larsen sier

      Hei Tor,

      Takk for kommentar og tilbakemelding!

      Det er helt klart at det er mange andre økonomiprodukter der ute som kanskje er både bedre og billigere. Men nå fokuserte denne testen på de som flyr direkte fra Oslo, og da er det bare Norwegian, United og SAS å velge mellom.

      Selv holder jeg til på Sørlandet, så jeg må jo uansett bytte fly et eller annet sted. Enten det er Oslo, København, Bergen eller Amsterdam. Eller kanskje Frankfurt også i fremtiden, om Lufthansa starter opp fra Kjevik.

  6. Aryn sier

    Spennende lesing! Reiste mye da jeg var yngre, ikke så mye nå lenger. Men har en mann på 2 meter og med ryggproblemer, så med tanke på beinplass blir nok United utelukket for vår del… Veldig greit å få vite litt om beinplass og slikt før man bestiller! 🙂

    • Cecilie Larsen sier

      Hei Aryn,

      Tusen takk for hyggelig tilbakemelding! Håper denne testen var til hjelp 🙂
      God tur!

    • Lisa sier

      Skal sies at United har flere seterader med ekstra beinplass, som alle er foran eller på exit-radene. Man betaler for disse vel og merke,med mindre flyet er fullt og man blir plassert der:) Som ei av gatepersonalet på United syns jeg at det er veldig hyggelig å ha lest på testen at boardinggruppeopplegget vårt fungerte godt! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *