Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
I forbindelse med en rundreise i Asia, skulle jeg forflytte meg fra Manila til Bangkok. Men siden det ikke var ledig billett på direkteruta, måtte jeg ta omveien via Singapore.
Med avgangstid 0740 betyr det at man må tidlig opp når man skal ta seg fra nordsiden av Manila til sydsiden hvor flyplassen ligger. Det kan ta alt fra 1,5 til 4 timer da trafikken i Manila kan være grusom. Da jeg antok at trafikken på natten burde være mindre enn midt på dagen, tok jeg sjansen på å kjøre fra hotellet mitt kl 0400. Det var en god del biler på veien, men vi klarte turen på 1,5 timer, så jeg ankom flyplassen kl 0530. Dessuten er det alltid greit å ha god tid. Manila NAIA er en flyplass man trenger tid på til alle køene man skal igjennom. Flyplassen havner tross alt på 3dje plass på listen over verdens verste flyplasser.
Det første man gjør når man ankommer Manila Int Airport, er å få tak i en kar med trillevogn. De tar hele 7 kr pr koffert og følger deg inn til innsjekken. Her betyr det at man først må stå i en lengre kø for å komme frem til noen som sjekker at du faktisk har billett til en avgang denne dagen. Deretter skal all bagasje gjennomlyses og man må gjennom en litt enkel sikkerhetskontroll. Til slutt kan man gå til innsjekken.
Hos Singapore Airlines var det ingen kø på deres business class innsjekk. Så innsjekk gikk raskt. Mine 2 kofferter ble tagget til Bangkok og fikk en priority tag på seg.
Neste post på programmet er at man må betale 550 peso i flyplassavgift. (ca 80 kr), deretter er det å stille seg i kø for passkontrollen. På denne flyplassen finnes det ingen fast track for noen som helst. Heldigvis var ikke køen så lang denne morgenen så det gikk rimelig raskt. Fra passkontrollen kommer man direkte til sikkerhetskontrollen, som har en kø for kvinner og en for menn. Ikke nødvendig å ta av sko eller belte eller ta opp pc av håndbagasjen. Så det piper på så å si alle som går gjennom, og så følger det håndspåleggelse for bedre sjekk.
Jeg hadde greit med tid, så neste post på programmet var et besøk i Singapore Airlines Silver Kris lounge for å få seg litt frokost. Her var det et godt utvalg av både mat og drikke, og det var god plass.
Det er fin utsikt fra loungen og over mot rullebanen. Flyet jeg skulle med hadde kommet inn kvelden i forveien og ble tauet til gate mens jeg var i loungen.
20 minutter før oppsatt avgangstid ble det gitt beskjed i loungen om at vi måtte begi oss til gaten, som bare lå få minutters gange fra loungen. Frem med pass og boardingcard så var det rett om bord. Ingen kø, da almuen tydeligvis hadde gått om bord tidligere.
Vel om bord fant jeg mitt vindussete og oppdaget at vi nok ikke var flere enn 6 personer i business class på dagens morgenflight til Singapore. Det pleier jo normalt å bety god service. Et glass juice ble servert umiddelbart sammen med en varm klut og menyen som viste hva som skulle serveres til frokost. Så ikke champagne ble servert, men det hadde kanskje noe å gjøre med tida på døgnet. Kunne sikkert spurt etter, men ettersom jeg hadde vært på en liten snurr kvelden før og bare fått 2 timer i senga, var det ikke det jeg hadde mest lyst på på dette tidspunktet.
Kabinen var av gammel type. Den hadde de gamle regionale setene til SIA. For en flytur på ca 3 timer går det helt greit. Spesielt når man sitter ved siden av Mr N. Obody. Her er noen bilder fra kabinen.
Det var litt kø ut av Manila Int Airport denne morgenen, og det ga muligheten for litt flyspotting som jeg deler med dere her. Beklager noe dårlige bilder da de ble tatt ut av et heller ripete vindu.
Vel oppe i luften var det klart for frokost.
Måltidet startet med deilig frisk frukt. Pent presentert og søt og og god var den. Deretter stod valget mellom Braised ee-fuu noodles with prawns, fish, mushrooms and leafy greens, Blueberry pancakes with maple syrup, whipped cream and thick bacon eller Cheese omelette with grilled veal sausage, sautéed button mushrooms, tomato coulis and roesti potato. Jeg valgte det siste og var veldig godt fornøyd. Brød og smør ble også servert. De var stadig rundt og fylte opp juiceglasset. Jeg ble tiltalt ved etternavn hver gang, og servicen var både hyggelig og super.
Singapore Airlines har for øvrig 4 stillingsnivåer på sine kabinansatte. For de kvinnelige ser man det på fargen på kjolen. For de mannlige ser man det på fargen på slipset. Bildet nedenfor viser hvordan man kan gjenkjenne hvem som er mye sjef, litt sjef, nesten ikke sjef og ikke sjef i det hele tatt.
Bildene nedenfor viser hva menyen for øvrig inneholdt.
Da maten var fortært og ryddet bort, la jeg ned setet og sovnet som en stein. Jeg våknet opp bare noen minutter før landing på Singapore Changi Airport.
Det var mange store Singapore Airlines fugler å se på vei inn mot gate.
Vi fikk en egen bro til business class og var derfor fort ute av flyet. Jeg skulle videre til Bangkok med Thai Airways og hadde bare drøye timen mellom flyene og måtte bytte terminal, så tid var ikke det jeg hadde mest av. Turen videre kan dere lese mer om i egen rapport som du kan finne på denne linken.
Reisefakta:
Rute: SQ 915 Manila (MNL) – Singapore-Changi (SIN)
Avg/ank: 07:40 / 11:10
Flytid: 3t 30 min
Flytype: Boeing 777-200
Kabinklasse: Business class
Sete: 15A
Servering: Frokost, gratis drikke
Internett ombord: Nei
Hjemmeside: Singapore Airlines
Legg igjen en kommentar