Test: SAS GO (economy) fra Oslo til New York

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Bonusfebers store test av økonomiklasse mellom Oslo og New York fullføres med en tur i SAS GO fra OSL til EWR.

Introduksjon
SAS flyr mellom Oslo og Newark daglig i sommerprogrammet, som gjelder fra 30.mars til 25.oktober, og fire ganger i uken i vinterprogrammet. Flyselskapet er en del av Star Alliance, hvor også United er medlem. SK907/908 som er rutenummeret Oslo-Newark-Oslo flys av en Airbus A330-300 maskin med plass til 264 passasjerer.
Setekartet til flyet kan du finne på Seatguru.com

Det er 34 businessklasseseter, 35 premium økonomi-seter og 195 seter i økonomiklasse. I motsetning til United, så er premium økonomi en egen serviceklasse hos SAS, som de markedsfører som SAS Plus. Det er bedre seter, i en 2-3-2 konfigurasjon, bedre service og selvfølgelig også litt bedre plass. Man opptjener også mer bonuspoeng hos Eurobonus når man flyr Plus. Men denne gangen er det SAS Go, det nye navnet på det som tidligere het economy, som skal testes. I Go er setekonfigurasjonen 2-4-2.

Avgangstid fra Oslo er 10.25 og ankomsttid i Newark (EWR) er 12.50 lokaltid.

Billett
Billetten ble kjøpt på salg i oktober 2013, og kostet 4022,- per person tur/retur Kristiansand-Oslo-New York.
Vanlig tilbudspris for strekningen Oslo-New York t/r er i lavsesong rundt 4000,- mens det i høysesongen kan komme opp i det dobbelte og vel så det.

Billetten ble kjøpt direkte på sas.no og inkluderte alle skatter og avgifter, 1 kolli innsjekket bagasje samt to måltid underveis med tilhørende drikke. Setereservasjon var også inkludert, og på bestillingstidspunktet kunne vi velge fritt mellom setene om bord på SK907/908, etter som dette var før SAS innførte gebyr for utvalgte seter i langdistanseflyene sine.

Før avgang
Jeg sjekket inn via SAS mobilapp 24 timer før avreise men der fikk jeg ikke boardingkort, noe som visstnok er vanlig for reiser til USA. Da jeg kom til Kjevik måtte jeg scanne passet mitt i innsjekkingsautomaten, men da jeg skulle taste inn postkoden for byen vi skulle bo i første natten, kjente ikke systemet det igjen, så det endte opp med at jeg sjekket inn i skranken. Der fikk jeg boardingkort for både turen fra Kjevik til Oslo, og videre til Newark.

Da vi landet i Oslo hadde jeg omlag 2 timer før turen videre, så ventetiden ble tilbragt i SAS sin lounge frem til 10 minutter før boardingtid. Det var litt kø gjennom passkontrollen, og enda litt mer kø inn i preboardingområdet. Vi kom oss til slutt gjennom men boarding lot vente på seg, etter som rengjøringspersonalet ikke var helt ferdige enda. Rett før rutetid kl. 1025 så begynte boardingen og siden vi allerede hadde scannet boardingkortene, var det bare å bevege seg ut gjennom broen ut til flyet. Det var med andre ord ingen prioritert ombordstigning for gullkort eller businessklasse.

Flyet av typen A330 før avgang fra Oslo
Flyet av typen A330 før avgang fra Oslo

Ombord
Jeg fant meg raskt til rette i stolen min på den 20. rad i SAS Go. I stolen lå det en pute og pledd klart, og ørepropper ble utdelt rett etter avgang. Det var også en flaske vann i stollommen foran hvert sete. Setekomforten var god og jeg hadde grei plass til bena, selv med en liten veske under stolen foran meg. Den «berømte» knyttnevetesten ble bestått med glans. Dette er raden bak Plus, så benplassen her er litt bedre enn i resten av flyet. Resten av reisefølget satt lenger bak og de hadde ingen problemer med benplassen de heller.
På grunn av sen ombordstigning, ble også avgangen forsinket. Vi tok ikke av før nærmere kl. 1050, noe som betød en avgangsforsinkelse på 25 minutter.

Cirka 30 minutter ut i flyturen begynte serveringen. Først var det en runde med drikketralla. SAS har nylig endret servicekonseptet sitt på langdistanse, så nå er det kun en alkoholfridrikke inkludert til maten, pluss kaffe eller te. Man måtte derfor bestille det man ønsket å drikke til maten, i løpet av denne første drikketrallerunda (eks. kaffe og te) Jeg valgte meg en boks cola som ble servert sammen med et glass og en liten pose nøtter. Etter hvert var det klart for mat. Det var ingen mulighet for å velge mellom retter, så jeg måtte pent ta til takke med det jeg ble servert.

SAS lh mat meal
Kjøttkaken og grønnsakene var veldig gode, og måltidet mettet bra.

Salaten var også frisk og god. Rundstykket var varmt og smakte godt. Til dessert var det vestlandslefse og en liten sjokoladebit. Alt i alt så var det et godt flymåltid.

I løpet av turen ble det også delt ut de obligatoriske tollskjemaene for innreise til USA, og flyvert(inn)ene var jevnlig rundt med påfyll av vann til de som ville ha det. Flyvert(inn)ene leverte god service med et smil om munnen gjennom hele turen, og var stort sett tilgjengelige når man hadde behov for dem. De etterkom også forespørsler fra meg og reisefølget raskt og effektivt i løpet av turen. På turen fra Oslo til New York var besetningen nesten utelukkende norske, mens på returen var det en blanding av norsk og svensk crew.

ife
Videoskjermen

Så, til underholdningssystemet. Dette er jo bare flaut, men SAS har definitivt det mest steinalderske underholdningssystemet av alle de tre selskapene som flyr mellom Oslo og New York. For det første er skjermen liten og av dårlig oppløsning. Det er jo forsåvidt «greit nok» for det verste av alt er jo at hele underholdningsopplegget ikke er on demand. Det betyr at alle filmene og seriene «looper» slik at man ikke kan starte og pause dem som man vil. Utvalget av filmer var ikke så mye å skryte av det heller. Totalt en 15-20 filmtitler å velge mellom, samt noen serier. De fleste av filmene er ganske nye så det trekker marginalt opp. Jeg valgte å bruke tiden min på søvn i stedet for å følge med på TV-skjermen, så jeg hadde for det meste kartet oppe på skjermen gjennom turen.

Det var ingen strømuttak tilgjengelig i GO, noe som også trekker ned i forhold til konkurrentene. Det er heller ikke internett ombord i SAS sine langdistansefly.

Turen videre over Atlanterhavet bød på flott utsikt over både Island, Grønland og Canada. Det var fantastisk flyvær og ingen turbulens.

SAS utsiktCirka 1,5 time før landing i Newark, ble måltid nummer to servert. Det bestod av den «berømte» wrappen som SAS er kjent for å servere i Plus på Europa-rutene.

Wrap og appelsinjuice
Wrap og appelsinjuice, samt en liten Lindt sjokoladebit.

Ankomst
Selv om vi tok av sent fra Oslo, landet vi 2 minutter før rutetid i Newark, klokken 12.48 lokaltid. Vi landet på rullebane 04R og etter en rask taksetur var vi parkert ved gate på terminal B.
Jeg så med stor uro flere andre maskiner som allerede hadde parkert ved terminal B, og jeg begynte å grue meg for immigrasjonsprosessen. Det som var litt spesielt med denne turen, var at jeg ikke reiste helt alene. Jeg hadde faktisk med meg 6 familiemedlemmer, som jeg skulle prøve å få gjennom immigrasjonen på en greiest mulig måte. Så det var en stor lettelse å se at immigrasjonshallen var tilnærmet tom da vi kom dit rett over klokken 13.

Hvis du lurer på hvor lang ventetid man kan forvente på de ulike flyplassene i USA, vil jeg anbefale nettsiden til U.S. Customs and Border Protection (CBP) Der er også de ulike terminalene på Newark listet.

Vi kom oss gjennom på 15 minutter, noe som må sies å være mer enn godkjent. Bagasjen vår tok litt tid før dukket opp, men vi var gjennom tollen cirka 13.45. Vi tok da AirTrain fra terminal B til stasjonen P3 hvor Avis har sitt bilutleiekontor. Der plukket vi opp bilen vår og var klare for 2 uker på amerikanske veier!

Konklusjon

Positivt
+ God setekomfort
+ God mat
+ Hyggelig og tilgjengelig personale
+ Landing innen 15 minutter av rutetid

Setet var godt å sitte i og hadde god benplass. Jeg fikk enkelt plass til den «berømte» knyttneven foran kneet.
Maten som ble servert, både middagen og snacken før landing, smakte godt og var mettende. De i cabin crew som jeg var i kontakt med var veldig hyggelige og lett tilgjengelige i løpet av turen.
Selv om vi tok av en halvtime sene, landet vi før rutetid i Newark.

Negativt
– Avgang mer enn 15 minutter etter rutetid
– Kun en gratis alkoholfri drikke
– Dårlig underholdningstilbud og kvalitet på videoskjerm

Selv om det viktigste strengt tatt er ankomstpunktligheten, så må det jo allikevel trekkes frem av vi dro av sted mer enn 15 minutter etter rutetid.
Etter at SAS endret på sitt servicekonsept på langrutene tidligere i mars, så visste jeg om hva jeg kunne forvente meg om bord. Hadde jeg ikke visst dette, hadde jeg nok følt meg ganske snytt. Da jeg bestilte billetten var det inkludert alkohol i servicekonseptet, det var det ikke på reisetidspunktet. Det å kun gi en gratis alkoholfri drikke er ganske smålig.
Kvaliteten på videoskjermen er regelrett elendig, og det at innholdet ikke er on demand trekker i aller høyeste grad ned for SAS.

 

Quickfacts
Rute: 
SK 907 Oslo-Newark
Flytype: Airbus A330-300
Kabinklasse: Economy
Bookingklasse: O
Sete: 20H
Bonusprogram/poeng opptjent: Eurobonus, 4625 poeng*
Servering: Lunsj, snack før ankomst, en gratis alkoholfri drikke
Internett ombord: Nei
Hjemmeside: SAS

*Bonuspoengene er opptjent med Eurobonus gullstatus, som gir 25% ekstra poeng på alle SAS-flyvninger.

Oversikt

Fordeler

God setekomfort, god mat, hyggelig og tilgjengelig personale, landing innen 15 minutter av rutetid

Ulemper

Avgang mer enn 15 minutter etter rutetid, kun en gratis alkoholfri drikke, dårlig underholdningstilbud og dårlig kvalitet på videoskjerm

sete

Mat/drikke

Service

value4money

Overall Rating

Konklusjon

SAS er et greit valg mellom Oslo og New York. Maten smakte godt, personalet var hyggelig, og selv om vi tok av sent fra Oslo, så landet vi på rutetid.

3.8

Kommentar

  1. Robert H sier

    Hei Cecilie

    Flott og detaljrik rapport – veldig bra at Bonusfeber også tester økonomiklassebilletter. Selv har jeg (dessverre) nesten bare erfaring fra denne kabinklassen – men det skal heldigvis snart endres på 🙂

    Bra å se at maten var god, men trist at SAS velger å kutte ned på alt annet. Jeg håper Eivind Roald & Co tar skrittet over i fullserviceligaen igjen ved neste korsvei (selv om det får SAS til å fremstå som et selskap som skifter servicestrategi nesten like ofte som andre skifter sokker.. 🙂 )

    • Cecilie Larsen sier

      Hei Robert!

      Tusen takk for hyggelig kommentar! 🙂

      Noen ganger må man fly økonomiklasse for å tjene poeng til oppgraderinger og bonusreiser. Det er i alle fall min strategi 😉

      Jeg er enig med deg, SAS bør ta noen grep fremover for å markere seg som et fullserviceselskap.

      Takk for at du tok deg tid til å lese og kommentere!

      Cecilie

  2. Ole Fredrik Einarsen sier

    Jeg fløy økonomi pluss fra Bangkok til Stockholm. Jeg må si at det dessverre ikke svarte til forventingene. Litt bedre seter, men ikke bedre service. Økonomi pluss er langt bedre på Thai. Dette gjelder også service.

    • Cecilie Larsen sier

      Hei Ole Fredrik!

      Jeg har flydd SAS Plus på langdistanse et par ganger og jeg synes det er bedre enn vanlig økonomiklasse. Setene er bedre og jeg får faktisk sove ganske så godt, selv om det ikke er en flat seng.

  3. Øyvind Sæthre sier

    Takk for fin rapport, nok en gang. Det blir spennende å se hvordan SAS sin nye kabin vil bli. Businessklasse ser i alle fall ut til å matche konkurrentene.
    Når andre selskaper (LH, KL, AF m fl) oppgraderer kabinene sine er det viktig at SAS henger med om de ikke skal dette ned i lavprissegmentet.

    • Cecilie Larsen sier

      Hei Øyvind!

      Tusen takk for hyggelig kommentar 🙂

      Jeg gleder meg stort til den nye kabininnredningen kommer på plass. Enn så lenge så kan vi jo gamble på å få ex-LAN-maskinen på langrutene. Den har jo bedre businessklasse enn SAS sine egne longhaul Airbusser.

      Enig i at SAS må oppgradere kabinene sine for å henge med. Problemet er bare det at de hele tiden henger litt etter. Da de lanserte de nåværende setene, så var de nesten utgått på dato allerede. Konkurrentene begynte jo da med fully lie flat. Blir spennende å se hvordan de nye setene matcher konkurrentene når de rulles ut.

  4. Arnfinn Vik sier

    Jeg er noe høyere enn normalt, så seteplassen er alltid en viktig faktor. Kan du si hvor høy du er?

    • Cecilie Larsen sier

      Hei Arnfinn!

      Jeg måler ca 175 cm fra topp til tå. Broren min på nærmere 190 cm var med på SAS-turen og han sa i allefall selv at han følte benplassen var grei 🙂

  5. Tor sier

    Hei, Cecilie
    Forstår ikke helt det du sier at man må fly økonomi av og til for å opptjene til oppgardering /bonusreiser. SAS gir jo lave bonuspoeng på økonomi at det tar en evighet å komme opp på et brukbart nivå. Reiser du derimot på + eller business får du jo mye bedre uttelling.

    • Cecilie Larsen sier

      Hei Tor,

      Nå vet ikke jeg hvilket bonusprogram du bruker, men med Eurobonus tjener du 100% miles på selv de billigste økonomibillettene. Ved en t/r reise Oslo-New York har man da nesten nok til en innenriksreise i Norge t/r, eller nesten nok til en oppgradering fra Go til Plus på langdistanse med SAS.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *