Test: SAS Plus, København – New York

A00338_SAS_Airbus_340-800x415

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Jeg ankommer til København Kastrup lufthavn omtrent 2 timer før avgang. Denne lørdagen er det travelt i terminal 3, hvor SAS har innsjekk. Men som reisende på SAS Plus har jeg adgang til Business Class-innsjekk, og uten kø hverken der eller ved Fast Track i sikkerhetskontrollen, går det ikke mer enn 15 minutter fra jeg står i avgangsterminalen til jeg sitter i SAS-loungen og får litt mat innen avgang på den lange reisen over Atlanteren.

Det er en Airbus A330-300, som flyr ruten mellom København og New York på denne avgangen. Den direkte flighten er populær og det kan merkes på dagens avgang, hvor alle seter er besatt i alle klasser. Der er et mylder av mennesker ute ved gaten og det er vanskelig å finne en sitteplass, mens ventetiden til boardingen trekker ut. Prioritert ombordstigning skjer kun for Star Alliance gull-medlemmer og reisende i SAS Business Class, så reisende på SAS Plus uten gullkort må pent vente med å gå ombord til sist sammen med reisende i SAS Go.

Kabinen
SAS Plus finnes i den forreste del av SAS Go-kabinen, og bak SAS Business. Det er fem seterekker i formasjonen 2-3-2. Med et sete mindre i hver rekke er setene bredere og med markant bedre benplass i forhold til setene på SAS Go/økonomi.
La det være sagt med en gang at stolene har sett bedre dager, men de er faktisk innbydende, rene og frem for alt behagelige å sitte i. For mitt vedkommende er det netopp setene og komforten som avgjør om en flytur er ulidelig eller behagelig. Bordet finnes i armlenet sammen med et strømuttak som gjør det praktisk å arbeide med en computer. Samtidig finnes det en fotstøtte og mulighet for å legge setet lengre tilbake. Ved boarding finner man ved stolen en Marimekko-pute, en flaske vann og den nylig re-introduserte skoposen med diverse artikler som sovemaske og ørepropper. Ting som er greie å ha på en lang flytur på 6 timer og lenger.

SAS Plus stolen, med den lille skjermen som er heller utgått på dato. I stolelommen finnes amenity kit og vannflaske
SAS Plus-stolen, med den lille skjermen som er heller utgått på dato. I stollommen finnes amenity kit og vannflaske

Mat og Drikke
En times tid etter take-off begynner personalet å forberede dagens servering, som først innledes med utdeling av varme kluter mens personalet tar imot min bestilling av drikkevarer og deretter utdeling av en nøtteblanding.
Det irriterer meg litt at man bare serverer drikkevarer denne ene gangen til måltidet, samt at de serveres i plastikkglass og ikke i ordentlige glas. Med forholdsvis høye billettpriser, burde man forvente mer. Likeledes savner jeg en meny hvor jeg presenteres for dagens måltid og ikke bare velger i blinde. Dette er ikke uvanlig å finne hos konkurrentene. Ja, selv på økonomiklasse, og dette er jo tross alt et premium-produkt SAS prøver å selge.

Pre-dinner nøtter og drikkevarer.
Pre-dinner nøtter og drikkevarer.

På SAS Plus er det to valgmuligheter for varme retter til dagens måltid. Valget står mellom kylling eller fisk. Selv velger jeg kyllingen som viser seg å bestå av et stykke kyllingbryst i fløtesaus med fløtepoteter og bakte cherrytomater. Til det serveres en liten fennikelsalat og til dessert en sitronfromasjkake på kjeksbunn, samt en Castello Ost med et godt stykke knekkebrød. Brødet som serveres til er dessverre så tørt at det nesten er uspiselig.
Råvarene er gode og selv om presentasjonen for den varme retten ikke ser spesielt innbydende ut, er det faktisk snakk om et velsmakende måltid flymat.

Dagens hovedmåltid på flyturen bestående av forrett, hovedrett og dessert/ost.
Dagens hovedmåltid på flyturen bestående av forrett, hovedrett og dessert/ost.

Maten blir stadig servert i plastikk og folie, men det gleder meg at man deler ut et ordentlig Georg Jensen bestikk og Orrefors glass. Det høyner det samlede inntrykket og hvis man bare gikk det siste skrittet og erstattet plastikk med porselen, ville det faktisk være snakk om et virkelig godt premium-måltid.

Underholdning
Skjermen som står i stolen foran, er bare 6.4” som er samme størrelse som den som er på SAS Go/ økonomi.
Etter dagens standard er dette ikke veldig imponerende, og likeledes er kvaliteten og tilbudet heller ikke noe spesielt. Men i det minste har jeg selv mulighet for å stoppe filmene underveis i motsetning til de billige radene bak meg hvor alle filmene fortsatt kjører uavbrutt uten pauser.

Selv om man reklamerer med er alt er inklusiv i SAS Plus, er dette ikke tilfellet. På flighter i Norden og Europa kan man forsyne seg med diverse snacks fra trallen. På interkontinentale flighter er dette begrenset til drikkevarer. Man må altså frem med lommeboken om man ønsker en sjokolade, chips eller nøtter til filmen. Personalet er hurtige og effektive når jeg underveis ber om noe å drikke og det hele skjer med et smil. Det er akkurat denne varme skandinaviske service som kjennetegner SAS på en god dag.

En ting som til gjengjeld er veldig positivt, er at man som reisende på SAS Plus kan varme seg under et stort, tykt teppe som finnes i hattehyllen over meg. Det er forøvrig samme teppe som finnes på Business Class. Jeg finner raskt en behagelig stilling i stolen og finner ingen problemer med å sove et par timer på vei over Atlanteren.

Servering nr 2 før landing.
Servering nr 2 før landing.

Omkring halvannen time før landing serveres måltid nr 2, som i dag består av en kald lakseanretning. Igjen er det faktisk et veldig godt måltid (hvis man liker fisk). Personalet var gode til å by på et alternativ, som bestod av den wrap’en som ble servert på økonomi.
Flyet lander i Newark Liberty International Airport med en forsinkelse på bare 20 minutter.

Konklusjon
En billett på SAS Plus gir de samme nyttige fordelene på bakken som på Business Class. Dette er fordeler som er gode å ha, hvis man ikke er innehaver av et SAS EuroBonus gullkort. Historien i luften er en annen. Ganske visst er komforten bedre og servicen er generelt høyere enn i SAS Go, men med priser fra ca 10 000 kr for de billigste SAS Plus-billettene, ligger de i et prisnivå hvor det nå ikke er uvanlig å finne Business Class-billetter til samme pris hos konkurrentene. Reelt sett er det produktet som tilbys ombord sammenlignbart med flere andre selskapers økonomiklasse. Man skal derfor ikke forvente seg en slags ”light Business Class”-opplevelse, men nærmere et bedre økonomiprodukt.

SAS har allerede varslet store forbedringer i deres Business Class-produkt, når den nye kabininnredningen introduseres fra februar 2015. Det blir dermed spennende om servicen også går et hakk oppover på SAS Plus og man dermed fortsatt vil kunne forsvare å forlange to og en halv gang mer i pris for litt ekstra plass og bedre mat.

Men hvis man har mulighet for å oppgradere seg for 15 000 EuroBonus-poeng, er dette en veldig god måte å bruke sine poeng på, og dermed sikre seg en behagelig reise på en lang interkontinental flytur.

 

Reisen er gjennomført i oktober 2014. Opprinnelig skrevet for bonusfeber.dk av Rasmus Emil Christiansen

Oversikt

Fordeler

Direkte flight uten mellomlandninger
Besetningen ombord var både høflige og effektive
Veldig god mat

Ulemper

Foreldet sete og underholdningssystem
Manglende snacks underveis
Alt for høy pris

Setet

Mat og drikke

Service

Valuta for pengene

Overall Rating

Konklusjon

SAS tilbyr til tross for feil og mangler, et utmerket premiumprodukt som gir det ekstra som gjør flyturen mer behagelig hva komforten angår, og som også gir litt bedre mat. Produktet er dog prissatt alt for høyt.

3.5

Kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *