Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Det er en stund nå siden SAS endret sitt konsept og gikk bort fra Business Class, Economy Extra og Economy og i stedet innførte SAS Plus og SAS Go. For ikke så lenge siden ble SAS Plus forbedret med et litt større aftenmåltid på avganger ut i Europa med avgangstid etter kl 1630. Hvordan er det blitt på disse flightene? Vi har testet konseptet for deg.
I forbindelse med en lenge planlagt reise til Tyskland, klarte jeg å få billett i SAS Plus fra Kristiansand via Oslo til Düsseldorf for under 3 000 kr. Ja, faktisk var det vare 3-400 kr dyrere enn SAS Go. Så da var jo valget enkelt.
Jeg tenker ikke å bruke mye tid på flightene fra Kristiansand til Oslo og tilbake annet enn å si at det var smekk fulle flyavganger og man kunne velge fritt fra salgsvognen. Det er jo også en kort flight på bare 35-40 minutter, så det er nokså begivenhetsløst.
Jeg hadde 1 time og 45 minutter mellom flightene og det ga meg mulighet til å besøke SAS loungen, etter å ha raidet med meg noen saker fra taxfree butikken. SAS loungen var smekke full denne torsdags ettermiddagen. Jeg gikk helt inn i det innerste. Altså den delen av loungen som er reservert for folk med gullkort og bedre i håp om at det skulle være bedre plass der. Men tvert i mot nesten. Fant til slutt en av disse nye metall krakkene som gir en grillstriper i rumpa inne i stille-rommet. Det er samme typen som den nye innenriks loungen er full av. De er ikke videre behagelige å sitte lenge på. Og det er kanskje noe av hensikten??
På menyen i loungen denne ettermiddagen var det røkelaks og salat og i tillegg var det egen stasjon for wienerpølser i brød. I tillegg de vanlige drikkevarene og snacksen. Jeg tok meg litt baguette og kremost, litt chips og brus (skulle kjøre leiebil etter ankomst dessverre).
En halvtime før avgang ga vi oss i vei mot gate 49, som er en av de lengst ute og som kan brukes både som innenfor og utenfor Schengen gate. Da vi kom frem var boarding allerede godt i gang, men hele køen stod nedover tuben. Erfaringsmessig blir det veldig varmt, så vi satt oss ned og ventet på at folk skulle komme seg om bord.
Etter hvert kom vi oss om bord og cabinen var stapp full. Det var satt av 5 rader til SAS Plus. Man kan si hva man vil, men når kabinen er full, gir ikke Plus klassen noen følelse av eksklusivitet. Mener å huske fra tidligere at SAS har bedre seteavstand foran i flyet i forhold til bak i flyet. Men det var ikke fakta her i alle fall. Det var heller trangt. Vet at dette kan være litt forskjellig fra fly til fly. På denne avgangen var Dag Viking, LN-RRB som er en 737-700 satt opp.
Vel oppe i luften får vi høre at flytiden var på 1 time og 35 minutter til Düsseldorf. Ikke mer enn hadde setebeltet lyset slukket, så gikk crewet i gang med å forberede serveringen. Og ikke lenge etter var de ute i kabinen med trallen sin. Som nevnt innledningsvis, skulle det serveres dette nye aftensmåltidet som skulle være litt mer enn den salaten som serveres tidligere på dagen.
Som bildet over viser, er det funnet plass til en forrett og dessert i tillegg til det jeg vil beskrives som en av «de vanlige» salatene.
Alt i alt, var det dessverre ikke mye å skryte av. Først og fremst må jeg få lov til å stille spørsmålet: «Hva slags syre går han på, den amatørkokken som kom frem til at 2 tomatbåter og ansjoskrem skulle være en ok forrett?» Aldri har jeg sett og smakt en mer latterlig forrett. Det var bare usmaklig rett og slett. Hovedretten, eller skal vi si salatretten besto av salat, spelt (?), skiver av glasert svinefilet med litt hvitløkskrem. Kjøttet var ok. Spelten minnet meg om små honnikorn, dog uten honning. Salaten var sprø og fin og viste at det må være temmelig nylaget. Men spelt? Nei takk. SAS har servert så mange gode salater det siste året. Og denne må være den minst vellykkede jeg har spist. Desserten var det SAS kaller for sjokoladekake, men som mer så ut som en liten muffin. Smakte litt tørr men ok. Sjokolademuffinen de har i trallen sin smaker mye bedre. Så det ble en ekstra av den. Og mens reisefølget hygget seg med rødvin og cognac måtte jeg hygge meg med en cola zero. Den smakte helt utmerket. Samme kan jeg ikke si om rødvinen som jeg fikk smake en sipp av. Den var av det helt enkle slaget, og ikke noe stort savn at man gikk glipp av.
Crewet var hyggelig og var raskt på pletten når de medreisende ønsket noe mer. Turen gikk raskt og plutselig var passerte vi over Rhinen som bare ligger få meter fra rullebanen i Düsseldorf. SAS benytter terminal A og etter vi fikk parkert ved gate var vi raskt ute av Dag Viking. Eneste minuset var at vi måtte over i terminal B for å finne båndet bagasjen kom ut på. Priority tag’en virket og vår bagasje var ute som en av de første. Deretter var det å begi seg til Sixt for å hente ut en leiebil. Test av leiebilen hos Sixt kan du lese mer om på denne linken.
Søndag var det på tide å reise hjem igjen. Vi var inne på terminalen en times tid før planlagt avgang som var kl 1905. Som «vanlig» (man har da vært her mange ganger før…..) tok vi raka vegen til Lufthansa sin First Class innsjekk hvor det ikke var et eneste menneske. I det vi passerer inn sier jeg til reisefølget «deilig å slippe å stå i kø for å sjekke inn». Jommen skulle jeg får bite i meg de ordene igjen. For der fikk vi vite at Lufthansen ikke handler SAS lenger i Düsseldorf. Det var lokale Avia Partner som hadde overtatt handlingen for SAS. Så vi måtte lenger nedover, for så å bli møtt av dette synet:
Maken til skuffelse. Ja, servicen var på nippet til katastrofe. 2 åpne skranker for et smekkfullt 737-700 uten mulighet for automatinnsjekk er rett og slett ikke godt nok. Og når det står Bagdrop på den ene og Plus på den andre, betyr det at alle stiller seg i Plus køen. Og Der Alte Fraulein som satt bak den skranken virket som om hun hadde i gang en «gå sakte aksjon», for det gikk i snilefart. Så til slutt var bag-drop køen nesten tom, og vi byttet over. Herremannen som satt der var mye raskere enn sin kollega, og det at vi ikke hadde sjekket inn på forhånd betydde visst ikke så mye. Var dog irritert over å måtte vente i kø i 25 minutter, hvilket trakk ned tiden i loungen.
Boardingpasset var merket med Fast Track så da gikk det direkte til den korteste køen, for den vanlige var temmelig lang. Var raskt gjennom og hadde vel 15 minutter til å bruke i loungen. Der ble det servert tysk ertesuppe som smakte deilig. Deretter var det å haste til gate A80 hvor Gjuke Viking, LN-RNO, en Boeing 737-700, ventet.
De fleste var gått om bord da vi kom men vi møtte køen nede i tuben da vi beveget oss i retning metallrøret som skulle fly oss hjem. Nok en gang smekk fullt fly og vi satt fremme i Plus avdelingen.
Etter en lengre pushback og en desto kortere taxing var vi oppe i lufta. Serveringen var egentlig bare en kopi av den vi fikk på utreisen. Maten og drikken var helt lik. Crewet var i godt humør og ellers så var det ikke så mye spennende å berette fra denne turen. Landet på Gardermoen 5 minutter før tid, og det var jo like greit, ettersom vår innenriksforbindelse kun var 55 minutter unna. Og det er det jeg hater mest med å fly hjem via OSL. Alle de tingene man må gjennom før man er klar for ny boarding: Ned i taxfree, handle, vente på koffert, gjennom tollen (gikk bra heldigvis…), opp heisen, levere fra seg bagasjen (som ikke gikk på bagdrop pga mindre en en halvtime til avgang), deretter finne ut at fasttrack var stengt (Grrrrrrr), og da 7 minutters kø i vanlig sikkerhets kontroll førte til at det bare var 13 minutter igjen til planmessig avgang. Og hva er vel bedre da å komme gjennom kontrollen og finne ut av at avgangen er satt opp fra (hold dere fast) 19 F.
Fikk meg dagens trim og var fremme 1 minutt før oppsatt avgangstid, men fikk vite at jeg ikke var sistemann og at avgangen var utsatt med 10 minutter. Kom svett og fæl om bord og ble tilbudt en flaske vann av crewet. Meget hyggelig gest. Fullt her også, men kort tur og landet bare noen få minutter over tid.
Totalt ga denne turen meg 7 500 EuroBonus-poenge, inklusiv 25% gull/diamond tillegg.
Lurer du på hvordan EuroBonus programmet fungerer, kan du lese vår Guide til Eurobonus 2.0 på denne linken.
Legg igjen en kommentar