Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Som vi skrev om sist fredag, hadde Singapore Airlines sin første skikkelige langdistanse-flight med sin nye Airbus A350 på ruten fra Singapore til Amsterdam mandag i forrige uke. Vår kollega Sven i InsideFlyer Tyskland var med på den første avgangen fra Singapore med dette flyet, og vi har oversatt hans rapport til glede for våre lesere. Sven har forøvrig sin egen blogg hvor han skriver om alle reisene sine. Så kan du lese tysk, kan du jo besøke bloggen hans på www.svenblogt.de eller på Twitter:@svhennig
Airbus A350 er virkelig et flott fly, og det begynner nå å rulle langsomt ut fra fabrikken og ut til verdens flyselskaper. Selv om jeg har deltatt på både Qatar og Finnair sine premiere-flyvninger med denne flytypen, kunne jeg ikke la sjansen gå fra meg til å være med på Singapore Airlines sin premiereflight heller. Så om det var verd det, og om Singapore Airlines sin Business Class er så bra som ryktet sier, vil du få vite ved å lese videre i denne testen.
Denne delen av reisen var en retur på en billett jeg tidligere hadde kjøpt på et salg Singapore Airlines hadde med utgangspunkt i Oslo. jeg hadde bevisst planlagt retur den 9. mai da jeg visste at det var første gang selskapets Airbus A350 skulle fly ruten til Amsterdam.
Selv om jeg ankom Singapore Changi samme dag fra Doha med Qatar Airways sin Airbus A350, var det ukomplisert å finne frem til neste flight. Qatar Airways parkerte ved gate i Terminal 3 hvor også Singapore Airlines sin avgang gikk fra. Så jeg trengte bare få minutter på å gå fra den ene gaten til den andre. Selv om jeg hadde noen timer mellom flightene kunne jeg ved selvsyn se at forberedelsene ved Gate B8 allerede var i gang for et lite «gate-party» før flighten til Amsterdam.
Buffeten var ved å bli bygd og en scene var allerede på plass. Så alt tydet på at her skulle det feires en første-flight. Jeg tok meg en tur i Singapore Airlines sin Siliver Kris Lounge som var ca 10 minutter til fots unna. Men det gjorde ingenting etter mange timer i et flysete, og snart ventet 13 nye timer i et flysete tilbake til Amsterdam. Da det var en time til avgang begav jeg meg mot Gate B8, hvor SQ324 til Amsterdam hadde avgang fra. Dette er den første langdistanse-flyvning med denne maskinen for Singapore Airlines. Flyet har registreringsnummer 9V-SMB. Singapore Airlines har mottatt en maskin til av typen, og denne har registreringsnummer 9V-SMA. Disse maskinene har de brukt på korte strekninger innen Asia i tiden siden levering for å trene opp crewet. Jeg har selv flydd sistnevnte på en kort tur fra Kuala Lumpur til Singapore. I tillegg har selskapet nå også foreløpig kun en langdistanse-destinasjon med Airbus A350, nemlig Amsterdam. Flere destinasjoner er ikke mulig når man bare har 2 fly av denne typen.
I Singapore ligger sikkerhetskontrollen ved gaten. Og når først den var gjennomført, kunne festlighetene starte. Her var en omfattende buffet med mat og det ble tilbudt drinker i forskjellige varianter. I tillegg var der en DJ som spilte.
Etter maten (satayspyd kan man da ikke spise for mye av…) ble der underholdning med live-musikk. En gruppe cabincrew fra Singapore Airlines hadde bestemt seg for å synge for oss, og det gjorde de veldig bra.
Etter dette startet boardingen.
Singapore Airlines A350 Business Class – Kabinen
Singapore Airlines har utstyrt sin Airbus A350 uten den velkjente First Class, men har istedet innrettet flyet med 3 klasser. Man finner først en Business Class del med 42 seter i en 1-2-1 konfigurasjon. I forhold til for eksempel Qatar Airways sin tilsvarende maskin Singapore Airlines sin kabin fullere. Setene tar nok mer plass, og gangen mellom seteradene virker også smalere. Det skal også nevnes at denne kabinen har 6 flere Business Class-seter enn Qatar Airways sin versjon.
Bakenfor Business Classdeøem, som er delt inn i 2 kabiner og starter på rad 11, følger det 24 seter i den nye Premium Economy-klassen som er satt opp i en 2-4-2 konfigurasjon og deretter følger 187 seter i Economy Class som er satt opp i en 3-3-3 konfigurasjon.
Om du reiser i Business Class vil jeg anbefale å finne et sete i den fremste kabinen, da den bakerste (rad 18 og 19) har mer støy fra galley.
Reiser man alene er setene ved vinu (A og K) å foretrekke. Reiser man sammen kan man lettere snakke sammen ved å velge par-setene i midten. Men selv om du skulle reise alene og havner i setene i midten, (D og F) finns det en skjerm man kan trekke ut i midten for å få mer privatliv.
I forhold til for eksempel på Qatar og Finnair, er bagasjehyllene over seteradene ved vindu veldig store. Men det medfører at de henger litt lengre ned, og gjør at kabinen føles mindre.
Singapore Airlines A350 Business Class – sete
Setet er identisk med selskapets nye setetype som nå installeres på deres Boeing 777-fly. Det vil si at de er forskjellige fra den eldre modellen som er brukt i deres Airbus A380 og i de Boeing 777 som ikke enda har fått de nye setene. Setet er uten tvil ett av de bredeste Business Class-seter på markedet.
I første omgang, lurte jeg på om setet overhodet kan legges ned til en seng. Tilsynelatende ser det ganske umulig ut. Hvorfor? Jo fordi setet ser veldig bredt ut, mens foran ser det ganske så trangt ut. Og det er det også. Når man ser hvor tett setene står i kabinen ser det egentlig ikke så trangt ut, men det er heller ikke mye plass foran ved tv-skjermen. Men setet har mange flere posisjoner det kan stilles inn på i forhold til den gamle setetypen. I tillegg til standardposisjonen finner man to andre innstillinger som heter «Lounge» og «Sundeck». Bena må legges inn til høyre foran, eller eventuelt til venstre i det lille hullet der. Så hvis du vil sitte avslappet og tilbakelent, må du sitte litt diagonalt for å ha plass til bena. Uten en pute i ryggen er det ganske ubehagelig.
Når man ønsker å sove, må man tilkalle personalet for å «bygge om» setet til seng. Det foregår ved at ryggen på stolen bøyes forover. Man sover altså på baksiden av ryggen man lener seg til når man sitter. Dette gjør sengen relativt bred, men som tidligere nevnt er plassen til føttene temmelig liten og smal. I tillegg må man altså ligge diagonalt for å få plass til bena. Alt i alt likte jeg sengen bedre enn setet. Det var ikke bare at sengen var hard, men det var også det at å ha en tre-punkts sele festet når man lå nede ikke gjorde det enklere å sove.
Til forskjell fra Virgin Atlantic, hvor også setet blir bøyd fremover, er her «madrassen» på baksiden for tynn etter min mening. Enhver må selvfølgelig gjøre seg opp sin egen mening, men personlig følte jeg at jeg fikk bedre søvn på utreisen, hvor det var den gamle versjonen av Singapore Airlines sine Business Class seter. Det skal dog understrekes at dette er litt «First world problems» siden jeg allikevel fikk godt 6 timers søvn på turen etter at jeg både hadde arbeidet litt og spist.
Designmessig, og fargene i kabinen, så forøvrig meget bra ut.
Singapore Airlines A350 Business Class – Service & Catering
Den nye flytypen var også nytt for mannskapet ombord, så det tar nok litt tid til de blir mer vant med denne. Etter en vennlig velkomst ved ombordstigning ble det hurtig servert litt å drikke. I stolsetet ventet en pose (som du kan se av bildet nedenfor).
I den befant det seg en gave i anledning denne første flighten. Der var et armbånd med USB-stick, en flott modell av flytypen som jeg akkurat nå befant meg i, en dipolm for første flighten og som en Nederlandsk touch, en tallerken med nederlandske motiver. En bagasjetag og noen bilder fikk jeg også, og ved ankomst Amsterdam delte man ut tulipaner.
Menyen ombord var spesiell i anledning denne første flighten. Du finner bildene av menyen nedenfor.
Singapore Airlines er ett av meget få flyselskap som ikke deler ut et amenity kit til sine passasjerer. Det er jo litt synd, og jeg går glipp av en artikkel til min auksjon til fordel for gode formål. Sokker, øyemaske, tøfler, overtrekk til høretelefonene og en voucher til flyets WiFi blir tilbudt personlig ved setet. Om det er vanlig å dele ut voucher på WiFi er i tilfelle nytt da dette ikke ble delt ut på utreisen i en Boeing 777.
På toalettet finner man også tannbørste, som normalt ligger i et amenity kit.
Da vi var kommet i luften, startet servicen. Det var dog ikke helt perfekt. Man gikk ført rundt og tok opp bestillinger og deretter ble bordet dekket. Her var det også en liten mangel. På grunn av den korte avstanden mellom setet og personen i setet foran gir det utfelte bordet ikke mye plass. Med mine 70 kg var det greit. Veier man noe mer enn det blir det trangt. Heldigvis er det endelig blitt mulig å stille bordet i høyde og dermed gjort at det er blitt lettere å arbeide.
For avganger etter midnatt (som denne) serveres det en «Supper Service». Men den var omfangsrik nok. Forrett, hovedrett, dessert og ost pluss frukt ble servert. Selv om det var sent, bestemte jeg meg allikevel for å spise. Siden jeg bare hadde tilbrakt få timer i Singapore, var kroppen min fortsatt i europeisk tidssone. Så da var jo ikke klokken mer enn åtte på kvelden.
Om morgenen ble jeg vekket hele to og en halv time før ankomst. Det var alt for tidlig for meg, så jeg snudde meg rundt og sov videre. Hvorfor man må starte frokostserveringen så tidlig, har jeg vanskelig for å forstå. Selv ikke på en 13 timer lang flytur. Og fra slutten av middagsserveringen og frem til frokosten var det ikke en gang gått 7 timer. Da jeg våknet igjen en time senere, var det fortsatt mulig å få frokost. Jeg bestemte meg for litt frukt, deretter Cornflakes med melk og til slutt de varme vaflene med frukt. Alt sammen var veldig godt og jeg var ikke den eneste som våknet noe senere. jeg mener at det må fint gå an å servere frokost med halvannen time igjen til landing. Den som måtte ønske det kan jo allikevel spør personalet om å få servert frokost noe tidligere. Men det er jo en smakssak.
Etter en siste kaffe og appelsinjuice var det tid til å skifte om og samle tingene mine. Ca 45 minutter før ankomst Amsterdam fløy vi over «min øy»; Rügen i Østersjøen. Og det var virkelig et flott bilde der tidlig om morgenen.
På dette tidspunkt fremkom et stort minus. Business Class-kabinen, som rommer 42 passasjerer har kun 3 toaletter. Egentlig bare 2, da toalettet foran, bak cockpit og crewets soveplasser viser seg å ikke først og fremt være for passasjerene men for personalet. Det er rett og slett bare for lite. I løpet av flighten gikk det nok greit nok, men om morgenen da alle ønsker å benytte toalettet i løpet av kort tid, blir det kø. Så jeg pakket langsomt mine ting sammen og gikk på toalettet når det ble min tur og skiftet over fra pysjamasen. Det deles forøvrig ikke ut pyjamas på turen, men jeg hadde med min egen.
Singapore Airlines A350 Business Class – Entertainment
Det nye Inflight Entertainment er veldig bra. I tillegg til den store skjermen, byr systemet på mange muligheter til å bli underholdt. Før flyturen kan man laste ned en egen app fra Appstore og med den kan man styre systemet og lage spillelister osv.
I tillegg til filmer, tv-programmer og spill, finnes det er fint kart hvor man kan følge med på hvor man kan følge flyturen. For meg er det siste det eneste jeg vanligvis benytter under de lange flyturene. Jeg savnet nesekameraet for å følge med under takeoff og landing. Dette har for eksempel Qatar Airways på sine Airbus A350.
Et stort pluss er at man har Wi-Fi ombord. Tidligere benyttet man OnAir System men nå er det et system fra Panasonic som er installert. Det har gjort at Internet er både raskere og mer stabilt enn før. Man kan velge mellom forskjellige pakker. Jeg valgte pakken som inkluderte Internet under hele flyturen og det kostet 21 US Dollar. Voucheren for 30MB passer nok best for dem som vil bruke det på en smarttelefon. Med den leverte hastigheten gikk det helt fint og arbeide, sende noen e-mails og så videre. Dette er et stort fremskritt og til og med under «dødesonen» India virket Internettet helt greit.
I Amsterdam ventet en grundig mottakelse.
Hva synes du om den nye Singapore Airlines Airbus A350? Liker du den nye Business Class’en deres?
RoadKing sier
Hva er «armbånd med USA stick»?
Erling sier
USA stick er forgjengeren til USB stick 😉
Beklager trykkfeilen. Vi retter opp!
Geir Fugleberg sier
Dette var da helt utrolig stusselig, har bare reist langt i C med UA og TK de siste par årene, også en gang med IA, selv IA er utrolig mye bedre. Før i verden valgte man SQ, nå er de åpenbart blitt et selskap som bør velges bort nesten for enhvær pris. Tror jeg hadde følt meg lurt om jeg hadde reist i det setet der faktisk.