Test: Thai Airways i Business Class Singapore – Bangkok

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I forbindelse med en rundreise i Asia tidligere i år fikk jeg muligheten til å teste ut Thai på en kort 2 timers tur mellom Singapore og Bangkok.

Jeg ankom Singapore Changi Airport med Singapore Airlines fra Manila (som du kan lese mer om på denne linken) og hadde bare 1 time og 15 minutter fra ankomst (som var på tiden) til avgang. Jeg ankom på gate B1 og skulle videre fra D34.

IMG_3431

Dette medførte at jeg måtte forflytte meg fra terminal 3 til terminal 1. Jeg var fristet til å prøve loungen til Singapore Airlines, men jeg fant det smartest å komme meg over til terminal 1 for å være sikker på å ha nok tid.

Singapore Changi er en meget funksjonell flyplass. Dette var midt på dagen, så det var vel ikke av den travleste tiden av døgnet, og som bildene viser var det god plass i lokalene deres.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

For å slippe å slite meg ut, tok jeg toget over til terminal 1. Var ikke lange biten, men alltid morsomt med tog.

Toget fra terminal 3 til 1.
Toget fra terminal 3 til 1

Derfra var det å finne veien til Thai Airways sin lounge som lå nokså midt i terminal 1 sammen med en del andre flyselskapers lounger i samme område. Det var tydelig at terminal 2 og 3 brukes av Singapore Airlines og terminal 1 av alle de andre.

Loungen var stappefull, virket ny og fresh og hadde fint utvalg av mat og drikke.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Rakk vel ca 20 minutter i loungen før jeg ga meg føttene i vei til gate D34. Vel fremme var det lang kø og ombordstigningen hadde ikke startet enda. På denne flyplassen skjer alle sikkerhetskontroller ved gate. Det var ingen egen kø for business class, så det var bare og line opp. Deretter var det kø for å vise frem pass og boardingpass.

IMG_3452

Det tok deretter ikke lang tid før business class passasjerer ble invitert til å gå om bord først. Dagens fly var en Boeing 777-300. Samme type maskin, og samme type seter som den Thai bruker på ruten fra Oslo til Bangkok.

Vel om bord ser kabinene temmelig ny ut, og det virker rent og pent. Jeg hadde på forhånd reservert et vindussete, og var spent på å teste ut disse nye setene til Thai som kan legges helt flatt.

Jeg må si at første inntrykket var at det var trangt å komme inn til setet. Man må passere modulen som rommet et bord, og setet bak sin fotskammel. For en litt større kar som meg føltes det noe klaustrofobisk. Jeg ville hatt store problemer med å legge ned setet for så å trenge meg inn for å legge meg ned. Og det å legge setet ned helt mens man sitter der hadde vært eneste alternativ. Men det ville uansett føltes mye trangt. Så jeg skrev meg bak øret at skal jeg på et senere tidspunkt fly i samme typer seter, må jeg velge setet som er nærmest midtgangen. Eller bli kortere og smalere.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Men siden dette bare var en 2 timers tur, skulle det nok gå greit. Champagne og varme kluter ble servert før push back. Det var visst sannelig på tide med dagens første glass. Business class kabinen var under halvfull, så det borget for god servering på denne kun 2 timer lange turen opp til Bangkok.

IMG_3462

Avgang var til riktig tid, og det var en fin klatretur ut av Singapore Changi. Mange skip som ligger på vent utenfor Singapore.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Før serveringen startet benyttet jeg tiden til å sjekke ut underholdningssystemet. Det var en stor og fin skjerm, og jeg brukte egentlig kun inflight showet. Som man ser av bildet, er ottomanen grei til å lagre ting på. Men plassen virker liten.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Selv om det bare var en 2 timers tur, var det full servering av et 3 retters måltid. Dette kan vel sammenlignes med en reise mellom Oslo og München, og tilbudet der er ikke i nærheten en gang. Jeg hadde selv benyttet meg av deres «Book the Cook» ordning hvor man kan forhåndsbestille hovedrett fra en a la carte meny. Så for meg ble det servert en pepper biff, sammen med forrett og dessert. Tante Thaiporn var flere ganger forbi og fylte opp glassene med rødvin. Og etterpå var det tid for den klassiske Heineken og Otard XO. Thai Airways er kjent for å servere høy kvalitet cognac på sine flighter, og da må man jo smake.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Menyen så for øvrig slik ut:

Thai0 Thai1 Thai2 Thai3

 

Toalettet ble besøkt, og det er gledelig å se at denne flytypen byr på et toalett av stor størrelse og ikke de vanlige laget for pygmeer.

IMG_3478

Turistklassen så ut til å være godt befolket, og det så ikke ut som om noen der led noen nød.

IMG_3479

Et par cognacer senere var vi på vei inn for landing på flyplassen i Bangkok.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Vi dokket på gate A5 og på denne tiden av dagen var det ingen kø i passkontrollen. Da jeg kom frem til bagasjebåndet, stod det en lokal frøken der med en plakat med mitt navn på. Jeg luktet ugler i mosen og fikk rett. Bagasjen min var ikke kommet med flyet fra Singapore og ville bli levert. Så da var det å få registrert savnet bagasje og begi seg ut i retning en taxi inn til byen. Hotell var bestilt på Conrad Hotel, og det oppholdet kan du lese om på denne linken.

 

Reisefakta:

Rute: TG 915 Singapore-Changi (SIN) – Bangkok (BKK)
Avg/ank: 12:25 / 13:45
Flytid: 2t 20 min
Flytype: Boeing 777-300
Kabinklasse: Business class
Sete: 19A
Servering: 3 retters lunsj, gratis drikke
Internett ombord: Nei
Hjemmeside: Thai Airways

 

Oversikt

Fordeler

• Imponerende med 3 retters varm lunsj på en 2 timers tur
• God kvalitet på drikkevarene
• Meget god service
• At det finnes et stort toalett om bord

Ulemper

• Setene var trange for store personer
• At bagasjen ikke ble med flyet

Sete

Mat/drikke

Service

Valuta for pengene

Overall Rating

Konklusjon

Thai Airways leverer et solid produkt på en drøye 2 timers flytur. De serverer 3 retters lunsj med varm hovedrett, gode drikkevarer, og har et serviceinnstilt personale. Det som trekker ned er at setene på de nye langdistanseflyene deres oppleves som trange. Jeg ville heller valg de gamle setene hvor man ligger litt på skrått foran trange, nye seter hvor man ligger flatt. Men for en kort tur som dette, betyr det ikke så mye, og vet man det, og er litt stor i kroppen, velger man seter nærmest midtgangen.

3.6

Kommentar

  1. Arcticflyer sier

    Prøvde ut Thai business class fra Bangkok til Taipei, det ble fløyet med en Airbus 330 med noen i mine øyne fæle seter, dog brede…de kunne ikke legges noe i nærheten av flatt. Første gang jeg prøvde business ble en skuffelse altså..

    • Erling sier

      Thai har noen 330 med noen gamle seter ja. De bruker de ofte på «kortruter» innen Asia. Bangkok – Manila har vært en av disse i mange år. Men heeey! Det er jo langt mer enn man får på business i Europa på en 3 timers flytur!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *