Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Med høye forventninger til fly og service, var dette en spennende tur å begi seg ut på! Men, jeg har aldri følt meg så «viktigper» som da vi ble geleidet forbi alle andre av en blid Thai Airways-representant med laminert navneplakat i hendene. Finnes det noe mer unorskt enn flyturer på første klasse?
Ombordstigning
Så fort vi kom inn på Frankfurt am Main ble vi møtt av en dame med ovennevnte navneplakat. Hun fulgte oss først til Lufthansas Senator lounge, ettersom Thai Airways ikke har egen lounge her. Jeg lot meg fascinere av Camels røykelounge, som lå rett ved.
Ved ombordstigning ble vi hentet og vist vei til beistet, altså A380, som virkelig var et syn i seg selv. Massiv har sjelden vært en bedre beskrivelse. Et fantastisk syn!
Vi ble tatt godt imot av kabinbesetningen og vist til setene våre. Undertegnede ved vindu, samboer i midtrekken. Vi fikk umiddelbart tilbud om champagne, Dom Pérignon, som faktisk var veldig god. Luksusfølelsen var på plass for fullt når man vet sånn omtrent hva en flaske koster.
Kabinen
Det som slo oss først var at dette nok var et litt eldre fly, noe kabinen bar preg av i form av fargevalg og slitasje. I tillegg var ikke armlener/interiør spesielt rent. For en med støv på hjernen var dette litt overraskende. Om man skal sammenligne med et hotellrom med samme prislapp, så forventer du et rent og innbydende rom.
TV-skjermen var ganske liten og fjernkontrollen var litt treg i bruk. Men et pluss for godt utvalg av filmer, jeg så nesten tre på rappen.
Setene var behagelige og det var fantastisk å ligge rett ut og få noen timers søvn. Toalettmappen inneholdt produkter fra bl.a. Clarins og Avène, og ellers det meste du måtte trenge av hygieneartikler. Mappen i seg selv var ikke en skjønnhet, en spygrønn metallboks med svart glidelås.
Badet var romslig, med engangslinkluter til håndtørk, hygieneprodukter og håndkrem ved vasken, og vakre blomster til pynt.
Mat og drikke
Som selvutnevnt matelsker var dette kanskje det mest spennende ved flyturen. Vi fikk utdelt meny med godt utvalg av både asiatisk og vestlig mat og drikke. I begynnelsen av turen hadde vi også jevnlig påfyll av Dom Pérignon. Bestikk og servise var klassisk og fint, og bidro følelsen av å fly på første klasse.
Først ut var kanapeer, etterfulgt av kaviar med så mange små skåler med tilbehør og kjekser til at man ikke visste helt hvor man skulle begynne.
Deretter ventet en veldig god tunfiskforrett, før hovedretten. Andrebryst. Ikke vet jeg hva jeg tenkte da jeg bestilte andebryst på et fly. Og dessverre var kjøttet som fryktet- seigt og ikke en stor smaksopplevelse. Samboerens biff var godt stekt, men den søte og sterke sausen dominerte.
Den beste hovedretten vi har spist på fly er kyllingbryst med pesto, cherrytomat og potetstappe på en økonomitur med SAS til New York. Kan man med andre si at det enkle ofte er det beste?
Service
Kort fortalt ingenting å utsette på service på denne turen. Vennlige og hyggelige ansatte som gjorde seg flid med servering og andre tjenester. Ved ankomst gikk de rundt og takket hver enkelt passasjer for turen.
Konklusjon
Et hyggelig og gjennomført møte med første klasse for en ellers hverdagslig nordmann. Utmerket service, og komfort i form av stort bad, gode seter og for det meste høy kvalitet på mat og drikke, utmerket seg. Maten kunne ha vært enklere og dermed bedre, og kabinen bar preg av tidligere passasjer, om man skal ha noe å utsette på denne turen.
Jan Konrad olseth sier
Hvilken rute fløy dere fra Frankfurt ?
Line Rakvåg Malones sier
Vi fløy via Bangkok og Denpasar til Bali.