Trenden fortsetter: Mer benplass tilbys av Hawaiian

HA_EC_Couple_Seats-1149x1024

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

De aller fleste Amerikanske flyselskaper, inkludert American, Delta og United, tilbyr nå skikkelig benplass for ett lite tillegg i prisen. Hawaiian Airlines følger trenden og introduserer nå produktet «Extra Comfort» som i tillegg til 36″ benplass tilbyr tidlig boarding, oppgradert måltid ombord, gratis AVOD underholdning, eget strømuttak, samt pute og teppe. Prisene starter på 40 dollar, eller rundt 240 kroner i tillegg til det du betaler for en vanlig økonomibillett som ofte har 30″ benplass. De andre Amerikanske selskapene tilbyr oppgradering til tilsvarende klasse gratis for statusmedlemmer, det kommer ikke frem i pressemeldingen om Hawaiian kommer til å gjøre det samme. Extra Comfort er tilgjengelig på alle Hawaiians Airbus 330 fra juni 2014, men implementeringen starter allerede i januar.

Starting in June, experience our new Extra Comfort seating to make your travel experience more relaxing and comfortable. Extra Comfort seats include:
Five more inches of legroom for a full 36 inches of room to stretch out and relax.
Priority boarding at the departure gate
Complimentary on-demand in-seat entertainment featuring dozens of movies, TV shows and more
Personal electrical power outlet to charge laptops and other electronic devices*
Complimentary pillow and blanket (on all domestic routes)
Souvenir pillow and blanket set (on international routes only)
Premium meal selections (on international routes only)
Extra Comfort seats will be available to purchase when booking tickets online in early January 2014 and will debut in the market on all Hawaiian Airlines A330 aircraft beginning June 1, 2014.

Couple2_Seats_6558_wide-1280x768

Prisene er rundt det samme som de andre store i USA tilbyr, men mye rimeligere enn det f.eks. SAS, BA, Air France og Virgin krever for sin Premium Economy. I Europa har vi lenge sett en trend at selskapene tilbyr en egen kabin med bredere seter, 38″ benplass, mer poeng, bedre mat og fleksibilitet på de dyre billettene. Sist i klassen stiller Lufthansa som ikke har Premium Economy, men har planer om lansering.

Men de Europeiske Premium Economy produktene koster ikke noen hundrelapper ekstra, men flere tusen ekstra. SAS Economy Extra starter vanligvis på rundt 10-11.000 kroner tur/retur mens vanlig økonomi koster fra 4000 kroner. Så ett stort hopp mellom de to klassene. Om sommeren er prisene for vanlig økonomi høyere, mens Economy Extra og Business er på salg siden det er lite forretningsreisende om sommeren. I sommer reiste jeg over til Europa 4 ganger og økonomibilletter lå på rundt 6000, Premium Economy på rundt 9000, mens Business lå på rundt 12.000, noe som er normalt.
Som du ser er hoppet opp til Business ikke særlig stort og en mye bedre deal enn Premium Economy med tanke på den enorme komfortforbedringen Business er.

Den amerikanske løsningen er ikke så fancy, men bedre benplass tilbys til en mye større andel av setene ombord for hundrelapper (gratis for statusmedlemmer i de respektive selskapers programmer). Det er ingen tvil om at komforten økes betraktelig med skikkelig romslig benplass og at omsetningen per sete ombord går opp ved å selge ett slikt produkt.

Dersom Norwegian lykkes med sin long-haulsatsing spørs det om det ikke det vil lønne seg mer å tilby en større andel av flyet en mindre fancy løsning enn Premium Economy Europe style og heller se på hva de Amerikanske selskapene tilbyr. Folket vil ha benplass , her har SAS og de andre selskapene en gylden mulighet til å skille seg ut fra lavkostselskapet.

Norwegian har stappet inn en haug med seter i sin nye Dreamliner og tilbyr ikke Business, kun en liten Premium Economy foran. Men benplassen hos Norwegian er omtrent den samme, dårlige benplassen man finner hos de andre selskapene Norwegian konkurrerer med.

8 timer med ett sete mot kneskåla og ingen mulighet til å ha en laptop åpen frister ikke akkurat til gjentakelse.

Å tilby en vei ut for noen hundrelapper kontra tusenlapper er mye mer spiselig og kundene kommer garantert til å kjøpe ett slikt tilbud på neste tur.

Trenden sier at kundene er lei av dårlig plass, kanskje det er på tide at de Europeiske selskapene blir litt kreative?

God tur, med eller uten knebeskyttere

Hva mener du? Vi kjører debatt her:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *