USA har valgt nytt fly til Air Force One

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

De to flyene som USA i dag bruker som Air Force One når de transporterer Presidenten, har etter hvert fått en del år på vingene. Derfor har det lenge vært ventet at USA skulle finne en etterfølger til disse flyene. Nå har Pentagon bekreftet at de har valgt et nytt fly, som i fremtiden skal transportere «verdens mektigste mann.»

I praksis er det kun to flytyper som er store nok til å tilfredsstille behovene som Pentagon har satt for «Air Force One.» Det ene er Airbus «Sumperjumbo» A380, og det andre er Boeings nyeste utgave av B747, nemlig B747-8.

Begge flyene har vært med i prosessen, men det er nok ingen større overraskelse at Pentagon har valgt å gå for det amerikanskproduserte B747-8. Alt annet ville faktisk ha vært en stor overraskelse. Det er faktisk nesten utenkelig at Pentagon skulle ha valgt et utenlandskprodusert fly for Presidenten av USA! Til det er signalverdien for stor, og det kunne ha skapt stor politisk uro i USA.

I dag har Presidenten to identiske fly. Begge flyene flyr når Presidenten skal transporteres, og grunnen til dette er at det skal være vanskelig å vite på forhånd hvilket fly Presidenten faktisk oppholder seg i. Det er ventet at også i fremtiden vil Det Hvite Hus ha to fly til disposisjon.

Selve flyet heter ikke Air Force One. Det er kun når Presidenten er om bord at flyet bruker det som kallesignal til lufttrafikkontrollen. Når visepresidenten er om bord, bruker det kallesignalet Air Force Two. Siden flyet er et militærfly, bruker det heller ikke de samme typebetegnelser som sivile fly. De nåværende flyene er bygget på en Boeing 747-200B, men den militære betegnelsen er VC-25. Hva de nye Boeing 747-8 får som militærbetegnelse er ennå uvisst.

Det er knyttet usikkerhet til når Boeing kan levere disse to nye flyene. Det skal foretas en rekke modifikasjoner i forhold til «standardflyene» som triller ut av samlebåndet på Everett-fabrikken nær Seattle, USA. Modifikasjonsarbeidet er et samarbeid mellom Boeing, US Air Force og Pentagon. De nåværende flyene er blant annet utstyrt med mulighet for å tanke drivstoff i luften, og har missilskjold og en rekke andre sikkerhetsmodifikasjoner som skal beskytte Presidenten.

Boeing 747-8 skal i fremtiden benyttes som Air Force One i USA - i en ombygget version. Flyet bruges i civil passagertrafik af bl.a. Lufthansa.
Boeing 747-8i (Foto: Boeing)

Boeing 747-8i, som er passasjerutgaven, flys i dag av blant annet Lufthansa. Cargoutgaven, 747-8F benyttes av en rekke frakteselskaper over hele verden.

Her kan du se en dokumentarserie om Boeing 747-8, laget av National Geographic Channel:

[ot-video type=»youtube» url=»https://www.youtube.com/watch?v=iFhBNCHCIMs»]

Les også: Norges regjering anskaffer Boeing 787 Dreamliner

Foto: US Air Force og Boeing

Opprinnelig publisert på Bonusfeber.dk av Flemming Poulsen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *