Air France–KLM blir nå ny majoritetseier, og SAS blir en del av Air France–KLM familien

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Et viktig skritt er nettopp tatt i europeisk luftfart. Air France–KLM har kunngjort at de ønsker å øke sin eierandel i SAS fra 19,9 % til hele 60,5 %. Dette skjer gjennom oppkjøp av aksjer fra Castlelake og Lind Invest – og markerer et veiskille for det skandinaviske flyselskapet, som etter en vellykket snuoperasjon og et styrket samarbeid siden 2024 nå står med fornyet kraft.

Transaksjonen forventes å bli gjennomført i andre halvdel av 2026, avhengig av nødvendige myndighetsgodkjenninger. Når alt er på plass, vil SAS bli et datterselskap i Air France–KLM-konsernet. Den danske staten beholder likevel sin eierandel på 26,4 % og sin plass i SAS’ styre.

At Air France–KLM blir hovedaksjonær, vil være et definerende øyeblikk for SAS. Det gir stabilitet og åpner for tettere integrasjon og et sterkere industrielt partnerskap – med full støtte fra en av verdens ledende luftfartsgrupper.

Anko van der Werff

Med København som globalt knutepunkt – og sterke operasjoner i både Oslo og Stockholm – skal SAS i enda større grad knytte Skandinavia til verden og verden til Skandinavia. Målet er tydelig: Vekst med respekt for røttene og fortsatt fokus på skandinavisk identitet og kundeopplevelse.

Samtidig fortsetter SAS sine investeringer i en moderne og mer bærekraftig flyflåte, og selskapet utvider rutenettverket. Nylig ble SAS også kåret til verdens mest punktlige flyselskap.

I en tid hvor luftfarten opplever økende global konsolidering, sees denne utviklingen som både nødvendig og naturlig. Det handler om å sikre europeiske flyselskapers konkurransekraft – og om å skape verdi for både kunder, ansatte og regionen.

SAS er klar for neste etappe – med nye muskler, fornyet selvtillit og hjertet solid forankret i Skandinavia.

Vi gleder oss til å ønske SAS fullt velkommen i Air France–KLM-familien. SAS har levert sterke resultater etter sin restrukturering, og vi tror det finnes enda større potensial gjennom tettere integrasjon. Dette vil styrke forbindelsene for reisende i hele Skandinavia og løfte SAS til nye høyder

Benjamin Smith, konsernsjef i Air France–KLM

Med full integrasjon på områder som lojalitetsprogrammer og drift, lover fremtiden bedre kundeopplevelser, sterkere nettverk og et grønnere luftfartstilbud. Reisende i Norden kan se frem til en mer sømløs flyopplevelse – med SAS som en stolt skandinavisk frontfigur i et sterkt europeisk luftfartskonsern.

Foto: SAS/PR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *