Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Ingen vet hvordan fremtiden vil se ut for Boeing, men det er ingen tvil om at den amerikanske flyprodusenten har hatt sine nedturer. For eksempel det verdensomspennende flyforbudet for Boeing 737 MAX, som gjør at hundrevis av fly står på bakken. Det hjelper heller ikke at Aeroflot nå har annonsert at de ønsker å kansellere en ordre på 22 Dreamlinere.
Allerede i 2015 hintet Aeroflot om at ordren på 22 Boeing 787 Dreamliner ikke ville være nødvendig likevel. Nå kanselleres altså bestillingen som er verdt 5,5 milliarder amerikanske dollar. Flyselskapet eier i dag både 737 og 777, henholdsvis 47 og 19 fly. Den største delen av flåten består imidlertid av Airbus-fly, for eksempel A320 og A330. Flyselskapet har også 48 fly i drift av typen Sukhoi SuperJet 100 og disse spiller også en viktig rolle i flyselskapets flåte. Den utdaterte A330 blir erstattet med A350. Nylig ble det annonsert hvilke ruter dette flyet vil dekke.
Kutter produksjonen i 2022
Den amerikanske flyprodusenten trenger desperat at produksjonslinjen for 787 Dreamliner opprettholdes. Det er allerede snakk om at produksjonen vil bli trappet ned i 2022 hvis det ikke kommer nye bestillinger. Dette vil redusere Boeings omsetningen kraftig, og det kan bli nødvendig å kutte antall årsverk.
Smalbuksfly er fremdeles meget populære, mens det ser ut til at etterspørselen etter bredbuksfly (fly med to midtganger) går ned. Det franske selskapet Airbus, blir også påvirket. Boeing sier de har tro på at det kommer nye ordrer fra Kina. Dette vil gjøre opp for mye, men det kalde forholdet mellom USA og Kina gjør dette til en risikabel antagelse på kort sikt. Fremtiden vil vise hvordan det går med Boeing.
Legg igjen en kommentar