Air Berlin introduserer 3G mobilnett ombord

2015-11-26-TXL-AB-Xmas_81A1455

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Et av de helt store satsningsområder for flyselskapene for tiden er Internett-tilgang ombord. I USA har de fleste fly Internet-tilgang, blant annet via GoGo Internet eller andre løsninger. I Europa ser vi også flere og flere som tilbyr det.

Norwegian har tilbudt Internet-tilgang på mange av deres kortrutefly i lang tid. SAS har eksperimentert på kortrutene, men tilbyr det kun på veldig få fly. Derimot har SAS nå introdusert det på langruteflyene – til og med til en fornuftig pris – selv om mange brukere ofte betyr en treg forbindelse.

Nå følger Air Berlin etter. De har dog valgt en litt annen løsning enn vi tidligere har sett. Her er det 3G nett som tilbys. Det vil si at du kobler opp forbindelsen med din mobiltelefon som om du var på landjorden.

Egentlig smart nok da det også åpner muligheten for å sende sms og foreta telefonsamtaler. Telefonsamtaler har Air Berlin dog valgt å sperre for inntil videre.

3G servicen blir installert på Air Berlins langrutefly

Ulempen ved denne løsningen er at man skal betale roamingtakster til sitt eget mobilselskap, og det kan være både vanskelig å finne rett pris men uansett vil det være ekstremt dyrt.

InsideFlyer har forsøkt å finne priser på denne servicen som tilbys av AeroMobile, og for tiden ser det ut til at det vil koste danske brukere 100 kr. pr. megabyte hos for eksempel mobilselskabet 3. Disse roaming-prisene pleier å være noenlunde like selskapene i mellom.

Denne prisen gjør servicen så uinteressant å benytte, med mindre din arbeidsgiver betaler og forøvrig ikke har problemer med at du kommer hjem med astronomiske telefonregninger.

Hvis du vil sende sms, så koster det for eksempel – hos 3 – den nette sum av 6,40 kroner pr. sms. Air Berlin har som nevnt, ikke åpnet for mobilsamtaler, men skulle det skje på et tidspunkt så er prisen 3,95 kroner i startavgift og 14 kroner pr. minutt for å ringe. Vil du motta en samtale så koster det hele 32 kroner pr. minutt.

Så 3G ombord på fly er på papiret en smart løsning, og noe som mange helt sikkert etterspør og kunne have nytte av. Men til disse prisene, så blir det i praksis ikke en service som er særlig interessant.

Prisene må settes ned betraktelig og informasjonen om hva man skal betale må gjøres langt bedre. Å betale pr. megabyte er på ingen måte brukervennlig, da kun de færreste har kontroll på mengden av data de downloader. Å betale pr. minutt ville være betydelig lettere å forstå. Eller ennå bedre, et fast beløp pr. flyvning eller pr. time.

Løsninger som for eksempel SAS og Lufthansa tilbyr, hvor man betaler et fast beløp for Internet-tilgang på en flyvning er langt mer oversiktlig og det tror vi de fleste vil foretrekke. Sammenligner man prisen, så skal man ikke downloade mange e-mails på Air Berlins 3G forbindelse for prisen er langt høyere enn å kjøpe ubegrenset tilgang hos andre selskaper på en hel flyvning.

Ideen er god og absolutt brukbar for mange. Men prisen gjør det uinteressant.

 

Opprinnelig skrevet av Flemming Poulsen for InsideFlyer.dk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *