Vil Air France og KLM skille lag?

Kan gå mot skillsmisse for Air France og KLM

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Uenigheter om hvordan de to selskapene skal komme seg gjennom koronakrisen har igjen satt fart på ryktene om at Air France og KLM vurderer separasjon.

De økonomiske vanskelighetene koronakrisen fører med seg er noe flyselskap over hele verden kjenner på. Mange nasjonale flyselskaper er avhengig av offentlige redningspakker for å komme seg gjennom krisen, med de betingelser og utfordringer det fører med seg. For to nasjonale flyselskaper som drives av samme konsern kan situasjonen vise seg å bli ekstra utfordrende. Ifølge den nederlandske avisen Financieele Dagblad, kan uenighetene føre til en skilsmisse mellom Air France og KLM.

KLM Boeing 787-10 Dreamliner
KLMs nye Boeing 787-10. Foto: KLM

Har utviklet seg i hver sin retning

Air France og KLM slo seg sammen og dannet Air France-KLM Group i 2004. Gjennom det 16 år lange samarbeidet har Air France gått fra lønnsomhet til enorm gjeld, mens KLM på sin side har fått både bedre økonomi og en mer effektiv organisasjon. Dette er en situasjon nederlenderne lenge har vært ukomfortable med og den pågående krisen i luftfarten har eskalert spenningen mellom de to selskapene.

KLM forventes å låne mellom to og fire milliarder euro fra den nederlandske regjeringen. De forventer at denne redningspakken vil være tilstrekkelig for å ta selskapet gjennom krisen, og forventer å gjenoppta 80% av sine operasjoner i løpet av 2021. Air France vil på sin side låne syv milliarder euro og det skal være usikkert om dette er nok til å berge selskapet. Begge lånepakkene har som betingelse at de kun skal komme det respektive landets egne selskaper til gode.

Air France Airbus A380
Air France Airbus A380. Foto: Air France

Anspent lenge

Konflikten mellom de to selskapene har flere årsaker, men først og fremst skal det være et stort irritasjonsmoment for KLM at selskapet i all hovedsak styres fra hovedkontoret i Paris. I tillegg kan betingelser i redningspakkene de to selskapene mottar gjøre at selskapene igjen må deles opp. I følge Financieele Dagblad skal den største utfordringen være at de to selskapene er uenige om hva som må til for å håndtere koronakrisen. KLM mener på sin side at effektive sparetiltak er helt nødvendig, mens Air France holder fast på at nedskjæringer skal unngås så langt det lar seg gjøre.

I følge FD er KLM allerede klare til å gå sine egne veier, men håper at de to selskapene fortsatt kan samarbeide på en god måte.

Forsidefoto: Air France-KLM Group (originalfoto)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *