Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Airbus ser nye muligheter for sin A321LR-modell, som kan erstatte wide body-fly på transatlantiske ruter med mindre passasjergrunnlag.
Det eneste flyet med kun én midtgang som i dag blir brukt på transatlantiske ruter i noen særlig utstrekning er Boeing 757. Det aldrende, drivstofftørste flyet brukes blant annet av United og Icelandair. Tidligere har man også kunnet fly Boeing 757 fra Oslo med United og da hente det at det var nødvendig med en stopp på veien for å tanke opp på dager med kraftig motvind.
Boeing 737-900ER kan fly opp til 5460 km, mens den nye 737 MAX8 kan fly opp til 6750 km med inntil 210 passasjerer.
Fra Seychellene til Toulouse
I slutten av mars fløy en Airbus A321LR fra Mahé på Seychellene til Airbusfabrikken i Toulouse på 11 timer.
Rekorden ble gjennomført som siste del av et 100-timers test- og sertifiseringsprogram. For å gjøre betingelsene så realistisk som mulig tok Airbus med seg 162 varmeproduserende dummypassasjerer på turen, samt 16 testpersoner og piloter.
Airbus A321LR har en maksimal startvekt på 97 tonn, noe som er 3,5 tonn mer enn en vanlig A321. Den ekstra vekten skyldes en tredje drivstofftank som ligger i midten av flyet. Dette gjør flyet ideelt for transatlantiske ruter hvor det ikke finnes passasjergrunnlag for å sette inn wide body-fly.
Den første testflyvningen med Airbus A321LR fant sted 31. januar 2018 og det er i dag gjennomført totalt 15 testflyvninger. Før testflyvningene fra Seychellene ble flyet testet i varme omgivelser på Sharjah International Airport i Emiratene.
Airbus planlegger også en annen versjon av Airbus A321LR, som i 2-klassekonfigurasjon kan fly 7400 km med 206 passasjerer.
I slutten av 2018 forventer Airbus at A321LR vil være godkjent for kommersielle flyvninger.
Hvor langt er egentlig 8800 km?
Det blir spennende å følge med på om både A321LR og 737MAX 8 kan åpne ny markeder. Norwegian har allerede fått levert 737MAX 8 som blant annet er brukt på ruter mellom Bergen og USA.
SAS har nettopp bestilt 50 nye Airbus A320neo og det blir spennende å se om noen av disse bestillingene blir konvertert til A321LR.
For å forstå hvor langt disse flyene faktisk når, så er det 6180 km fra København til New York og 7840 km til Miami. Bruker man de siste dråpene på tanken, så er avstanden til San Fransisco ganske nøyaktig 8800 km.
Legg igjen en kommentar