Airbus A380plus under planlegging med forbedret lønnsomhet og større kapasitet

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Airbus har i forbindelse med årets Paris Air Show som startet i dag, tatt med en ny versjon av deres megajumbo Airbus A380. Den kommer til å hete Airbus A380plus, ta inntil 695 passasjerer og tilby flyselskapene forbedret lønnsomhet.

På årets Paris Air Show, som er nummer 52 i rekker, presenterer Airbus sine tanker rundt en forbedret utgave av deres flaggskip Airbus A380. Den kommer med en markant visuell forandring i form av nye winglets. De nye winglets har en totalhøyde på 4,7 meter (uplet-delen er 3,5 meter og downlet-delen er 1,2 meter). Det ny winglet-designet skal redusere drivstofforbruket med inntil 4%.

Airbus oppgir selv at dette vil være noen av forbedringene i forhold til nåværende versjon:

  • Forbedret driftsøkonomi ved å redusere vedlikeholdsbehovet
  • Samme komfortnivå som i dag
  • Nye Winglets gir 4% reduksjon i drivstofforbruk
  • 13% reduksjon i kostnader pr. sete i forhold til dagens modell
  • Opptil 80 flere seter som gir opp til 695 seter totalt i toklasse-utgaven
Airbus A380Plus kommer med mange forbedringer
Airbus A380Plus kommer med mange forbedringer

Airbus har laget en presentasjonsvideo av den nye Airbus A380plus

https://www.youtube.com/watch?v=Fmf8YBigM1Y

Det skal sies at flyet ikke er ferdig utviklet enda. Flyet er fortsatt på tegnebrettet og de nye winglets, eller Sharklets som Boeing kaller dem, er en prototyp som ikke er klar til å brukes i luften.

Fortsatt på tegnebrettet

Airbus ønsker å finne ut om de foreslåtte forbedringene kan klare å skape fornyet interesse for flyet, og dermed få i gang salget igjen. Det er ingen tvil om at forbedret driftsøkonomi er nøkkelen til å skape fornyet interesse for flyet. Det er likevel mange som mener at Airbus A380plus ikke har livets rett fordi markedet for fly med så stor kapasitet er begrenset.

Vi tror imidlertid at det på enkelte ruter likevel vil være behov for kapasiteten Airbus A380 gir og at det dermed vil være marked for en ny plus-modell. Alt avhenger likevel av at Airbus klarer å redusere drifts- og eiekostnadene for flyselskapene. Det kan også tenkes at nye motorer må til at for at Airbus A380Plus blir virkelig interessant. Dette har vi sett gjøre stor forskjell på både Airbus A350 og Boeings 787 Dreamliner.

Du kan lese mer om Airbus A380Plus her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *