Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Dette er litt på siden av det vi vanligvis skriver om og en flytype som de fleste av oss aldri vil stifte nærmere bekjentskap med. Likevel kan det være interessant lesing for våre flyentusiaster at første flygning med Airbus Corporate Jet-utgaven av A319neo, kalt ACJ319neo, nå er gjennomført.
Airbus Corporate Jet ACJ319neo har denne uken gjennomført sin første testflygning som varte én time og 55 minutter. Denne testflygningen la først og fremst vekt på testing av egenskapene som er spesielle for Corporate Jet-utgaven, som de ekstra drivstofftankene som gir flyet interkontinental rekkevidde.
Flyet er bygget K5 Aviation i Tyskland og skal innredes med en VVIP-kabin fra Fokker Techniek i Nederland etter levering. Hvem som skal levere kabininnredningen er foreløpig ikke kjent.
Non-stop fra London til Hongkong
ACJ319neo er bygget på Airbus sin A320neo-serien og har derfor de samme forbedringene som passasjerutgaven har i forhold til eldre versjon av A320-familien. Dette betyr blant annet nye sharklets og motorer som bruker mindre drivstoff, er mer miljøvennlige og støyer mindre.
I tillegg er ACJ-utgaven utstyrt med fem ekstra drivstofftanker (ACT) i lasterommet. Dette er mulig blant annet fordi denne typen fly har langt mindre behov for lastekapasitet enn et vanlig passasjerfly. Dette gir flyet en rekkevidde på inntil 12 500 km og det kan være i lufta i opptil 15 timer. Dette gjør det mulig å fly uten stopp fra for eksempel London til Hongkong eller Los Angeles til Tokyo.
Komfort og luksus
En vanlig Airbus A319neo kan typisk ta 140-160 passasjerer. ACJ319neo vil typisk ha plass til 8 til 20 passasjerer, avhengig av hvordan kabinen er innredet. Det er ingen tvil om at dette ikke er en flytype for massene. Markedet er likevel stort nok til at Airbus så langt har 14 bekreftede bestillingen på ACJ320neo-serien. Totalt er rundt 200 Airbus Corporate Jet-maskiner i trafikk verden over.
For denne typen fly er det nesten bare fantasien som setter grenser for hvordan man kan skreddersy interiør og innredning. Bildene nedenfor sier imidlertid litt om hva som er mulig å få til. Dedikert spisesture og kino om bord? Ikke noe problem. Om noen av dere som leser dette innehar en av de 14 bekreftede bestillingene, blir jeg gjerne med på en prøvetur…
Legg igjen en kommentar