Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Flyprodusenten Airbus har det siste året levert 863 fly til 99 forskjellige kunder. 2019 blir dermed det 17. året på rad med produksjonsvekst for Airbus.
Airbus hadde et svært godt år i 2019. For 17. år på rad har den europeiske flyprodusenten økt produksjonsvolumet og leverte totalt 863 passasjerfly i 2019. På tross av en nedgang i produksjonen av Airbus A380 fra 12 fly i 2018 til bare 8 i 2019, var det bredbuksfly som økte mest, med en økning på hele 12%.
Økt ordreinngang
Den økte produksjonskapasiteten kommer nok godt med i årene fremover. Netto ordreinngang har nemlig også økt fra 747 bestillinger i 2018 til 768 bestillinger i 2019. Totalt mottok Airbus 1 131 nye ordre i 2019. Kanselleringene skyldes i hovedsak konkurser og uroligheter i bransjen, samt beslutningen om å legge ned A380-produksjonen.
Ved utgangen av 2019 hadde Airbus totalt 7 482 fly i backlog.
Det største ordrevolumet ligger fortsatt A320-familien med 654 nye fly i bestilling, mye takket være lanseringen av Airbus A321XLR. A220 øker også med totalt 63 nye fly i bestilling. I tillegg fikk flyprodusenten bestillinger på 32 fly i A350-familien og 89 fly i A330-familien.
– Jeg er glad for å se tallene som viser at både ordremengden og produksjonen vår øker. Dette er et resultat av vårt vedvarende arbeid med å ivareta våre kunders behov på best mulig måte, og leverer konkurransedyktige produkter og tjenester i markedet, sier Guillaume Faury, konserndirektør i Airbus. – Jeg ønsker å rette en stor takk til våre kunder for deres lojalitet, og til Airbus-teamet og våre samarbeidspartnere som gjorde dette mulig.
Ytterligere vekst fra Nord-Amerika og BelugaXL
Airbus har også kunngjort planer om å øke produksjonskapasitet ved fabrikken i Mobile, Alabama til 63 fly i A320-familien i 2021. Flyprodusenten fortsetter samtidig rekrutteringen av arbeidskraft til produksjonslinjene for A220. Til sammen vil dette skape 275 nye arbeidsplasser. Airbus skal i tillegg bruke 40 millioner amerikanske dollar på å bygge en ny hangar ved fabrikken.
Airbus sine produksjonsanlegg i Europa vil også dra nytte av at transportflyet BelugaXL endelig kan benyttes i produksjon. BelugaXL er Airbus’ eget transportfly og skal brukes til å transportere deler til og fra Airbus’ ulike fabrikker i Europa. Det nye transportflyet hadde sin første operasjonelle flygning torsdag forrige uke. BelugaXL, som er basert på fraktversjonen av A330-200, har 30% høyere kapasitet enn forgjengeren BelugaST. Dette gjør at det nye utgaven kan frakte to A350 vinger samtidig, mens den gamle utgaven bare hadde plass til én.
Foto: Airbus
Legg igjen en kommentar