Airbus vurderer å avslutte produksjonen av A380

Airbus A380

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Airbus A380 er et imponerende fly, men etter kun drøyt 6 år i trafikk kommer nyhetene som at luftens ubestridte dronning sine dager kan være talte om få år.

Idet A380-programmet nærmer seg å gå i break even økonomisk, kommer nyheten om at Airbus vurderer å avslutte produksjonen når dagens bestilte maskiner er levert. Årsaken er at det for tiden er liten etterspørsel etter flere slike, samtidig som Airbus må investere rundt €2 mrd for å holde maskinen noenlunde attraktiv for flyselskapene. A380 anses ikke å kunne selges videre fra 2018 uten nye motorer – dette vil koste mye penger og man må påregne en utviklingstid på 4 år. Med andre ord, en beslutning må komme ganske snart.

A380 Emirates

Marketet for et fly med 500-550 seter og oppover er i utgangspunktet begrenset, noe som også forsterkes av at mange selskaper velger mindre og mer effektive twinjets (som Airbus A330E, A350 og Boeings 777X og 787) med en kapasitet som gir betydelig mer fleksibilitet til å fly ruter som ikke har trafikkgrunnlag til de største flyene. A380 har i dagens versjon dermed først og fremst en misjon på flyplasser der slots er akutt mangelvare.

Imidlertid er Emirates et viktig unntak, og de er ikke spesielt fornøyd med nyheten. Emirates har allerede 56 A380 i flåten og ytterligere 140 i bestilling. Emirates flyr i markeder med veldig store volumer, og flyr blant annet 8 daglige flighter mellom London og Dubai hvorav 6 av disse går med A380. Emirates president Tim Clark uttaler at han er skuffet over signalene fra Airbus, og at de mener Airbus i stedet for å vurdere nedleggelse av programmet burde konsentrere seg om å utvikle nye motorer sammen med Rolls Royce, og dermed selge A380 til flere selskaper. Han sier også til BBC at Emirates er klare til å investere i ytterligere A380-maskiner enn de har i bestilling i dag.

Aksjekursen faller som følge av nyheten, og ifølge britiske The Independent så har Airbus blitt så mye som €6.6 mrd mindre verdt de siste dagene. Det er totalt bestilt 318 A380, og pr. november 2014 var 147 av disse levert.

A380 Emirates

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *