Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Etter flere utsettelser sier American Airlines nå at de forventer å ha Boeing 737 MAX tilbake i produksjon allerede i januar neste år.
American Airlines sier i en pressemelding at de forventer at de forestående programvareoppdateringene til Boeing 737 MAX vil føre til resertifisering av flyet innen utgangen av året. Dersom alt går som planlagt skal flytypen igjen brukes på kommersielle flygninger fra januar 2020.
Reisende som er booket på en 737 MAX-rute med avgang før 6. januar 2020 vil forbli på samme flygning, betjent med 737-800. Reisende med avgang mellom 7. januar og 15. januar vil i de fleste tilfeller forbli på samme flygning, med en miks av 737-800 og Airbus-fly.
Fra og med 16. januar 2020 vil 737 MAX gradvis fases inn i produksjonen igjen. I løpet av februar skal alle flyene være i luften.
Vil du fly med 737MAX?
Det vil naturlig nok være mange passasjerer som vil være skeptisk til å fly med 737 MAX. Sannsynligvis vil nok Boeing med tiden klare å legge problemene med denne flytypen bak seg, men det er ingen tvil om at flyprodusentens omdømme er betydelig svekket. Når det er sagt er det nok mange reisende som har et lite bevisst forhold til hva slags fly de flyr med, bare de kommer seg fra A til B, og billetten er billigst mulig.
At flytypen nå ser ut til å komme på vingene igjen er godt nytt også for andre selskaper. Norwegian er blant selskapene som i lengre tid har hatt mange fly på bakken. Selv om flytypen nå godkjennes for bruk i USA, vil det imidlertid gå flere måneder før europeiske luftfartsmyndigheter er klare til å godkjenne flytypen. Vi forventer ikke at dette vil skje før tidligst i mars neste år.
Vi vet at mange av våre lesere fortsatt ikke er klare til å omfavne 737MAX. Skal du ut og fly i USA den nærmeste tiden bør du være bevisst på hvilken flytype som brukes.
Er du klar for å fly med Boeing 737MAX? Bli med i diskusjonen på forumet vårt.
Forsidefoto: American Airlines
Legg igjen en kommentar