Vi tester Avianca Business Class fra Bogota til Barcelona

Avianca Business Class-sete

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Undertegnede var nettopp på tur til Colombia og skulle på vei tilbake for første gang prøve Biz i en Boeing 787 (Dreamliner). Turen gikk fra Bogota til Barcelona med Avianca flight AV18 (Deretter SAS Plus til Oslo).

Jeg ankom El Dorado med Aviancas innenriksflyvning fra Cartagena midt på formiddagen en lørdag og hadde mange timer å slå i hjel på flyplassen. Boarding var først kl 2025 på kvelden, en time før avgang med Avianva flight A18.

El Dorado fremstår som flunkende ny. Den ble åpnet i 2014 og ble både i 2016 og 2017 kåret til Sør-Amerikas beste flyplass av World Airport Awards. Den ble bygget med en forventet kapasitet på 27 millioner passasjerer, som senere vil bli utvidet til 40 millioner.

Loungetilbud

Avianca og LAN har hver sin VIP lounge i internasjonal sone. Disse er for egne gullkunder i respektive allianser.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

I tillegg har Avianca også en egen lounge rett ved siden av som gjelder for deres Diamond kunder og de som reiser på Avianca Biz.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Utvalget av mat og drikke var bra i begge loungene, dog litt mer eksklusivt i Diamond Loungen hvor de serverte kalde og varme retter, suppe, nøtter, kaker og også hadde en innholdsrik salatbar. Ettersom jeg hadde ekstra god tid fikk jeg prøvd ut begge to ganske så inngående.

Om bord

Etter hvert ble det tid for boarding. Avianca kjører med en 1-2-1 konfigurasjon på sine 787 og jeg hadde fått sete 1K, første rad på høyre side. Setet kan legges helt ned (flat lie) og er vendt mot høyre, noe som bidrar til en behagelig og uforstyrret tur.

Avianca Business Class-sete

Før avgang ble det servert en velkomstdrink (musserende Undurraga fra Chile) og nøtter, samt et amenity kit.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Mat og drikke

Menyen besto av forrett, hovedrett og dessert. Man kunne velge mellom to forretter, tre hovedretter og to desserter. Jeg gikk for langtidskokt roastbeef med kapers til forrett og tilapia filet med basmati ris og artisjokk til hovedrett. Begge rettene ble servert samtidig. Forretten var meget god, mens hovedretten manglet litt smak.

Hovedmåltid

Jeg prøvde både rødt og hvitt på vinkartet. Av hvite var det to chilenere, en Sibaris Reserva Chardonay og en Sibaris Reserva Sauvignon Blanc, uvisst fra hvilke år. Av røde var det henholdsvis en chilener og en argentiner, Montes Alpha Cabernet Sauvignon og Trivento Reserva Malbec. Alle fire ble testet!

Etter noen glass vin og en test av resten av drikkekartet, som besto av diverse øl og utvalgte drinker, fikk undertegnede seg en god natts søvn på vei til Barcelona.

Frokost

Et par timer før ankomst Barcelona var det igjen på tide med servering. Man kunne velge mellom to forretter og hele fire hovedretter. Jeg ble mest fristet av fruktsalaten og omeletten med asparges, skinke og cheddar og gikk for den kombinasjonen. Den satt!

Konklusjon

Servicen var bra, men utpreget seg ikke i forhold til andre flyselskaper. Alt i alt en fin og behagelig tur. Pluss for bra setekonfigurasjon, bra sete og god frokost. Minus for ikke Wifi, litt dårlig utvalg av filmer og serier, i hvert fall på engelsk og litt lite smak på hovedretten.

Foto: Morten Henriksen

Oversikt

Komfort

Mat og Drikke

Service

Verdi

Overall Rating

Konklusjon

Servicen var bra, men utpreget seg ikke i forhold til andre flyselskaper. Alt i alt en fin og behagelig tur. Pluss for bra setekonfigurasjon, bra sete og god frokost. Minus for ikke Wifi, litt dårlig utvalg av filmer og serier, i hvert fall på engelsk og litt lite smak på hovedretten.

4.1

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *