British Airway Club Europe

2013-08-18 07.30.45

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Først frem til London[/b]

Førstemann til London er han i 1A! Sånn er det bare. Om ikke det er grunn nok til å fly business så skal jeg se om ikke jeg kan gi deg flere nedenfor. Dette er en omtale av British Airways sitt Business Class produkt innen Europa.

2013-08-18 07.28.10

Regnfull start på dagen i Oslo

Business Class blir av flere selskap omtalt som en døende reiseform på korte ruter. Det er selvfølgelig pengene som teller, og det er godt hjulpet frem av to ting (slik jeg ser det). Det ene er at finanskrisen tvang frem strengere regimer hos de store selskapene. Det andre er at en del flyselskap rett og slett priser det for høyt. Jeg skal være den første til å tvile på nytten av å bruke 8000,- på en to timers reise til London i Business, om economy koster 1500,-.

Noen selskap, som SAS, møter dette med å simpelthen legge ned tilbudet. Andre, som BA, møter det med å tilby rabaterte Business Class billetter ned mot NOK 3000,- tur/retur. Du gir opp fleksibilitet, men beholder servicenivået.

Denne gangen var reisen første del av en tur til San Fransisco.

Flight: BA761
Avreise: 07:45
Sete: 1A

Setene i de fleste av British Airways sine småfly er fortsatt av den gode gamle «sofa typen». Det kommer en del nyere fly nå som har de samme trebenkene som man finner hos Lufthansa og SAS. Men enn så lenge er sjansen god for å komme i gode gamle stoler.

Det er like seter i Business Class som i economy, men de gamle serene kan konverteres slik at de blir bredere. Slik ser dermed sete 1A-C ut. Armlenene er satt nærmere hverandre, slik at det vel er unødvendig å påpeke at du har midtsetet ledig. En alternativ bruk av B-setet er for eventuelle teddybjørner.

2013-08-18 07.30.45

Kun plass til smale mennesker og teddybjørner i 1B

Crewet var raskt ute med varme kluter før avgang, før sikkerhetspresentasjonen. Det ble annonsert hva serveringen skulle være, og det var ingen overraskelser her. Det var rundstykker i Economy og Full Engelsk forkost i Club Europe. På denne flighten var det såpass få i Club Europe(6 stk) at de lot vognen stå og serverte individuelt. Alle ble tiltalt med navn og det er veldig hyggelig service.

2013-08-18 08.11.49

Masse mat for sultne gutter og jenter.

Maten skal ikke akkurat beskyldes for å være gourmet… Frokosten til BA er nok det aller svakeste de har i løpet av en god dag. Eksempelvis var SAS vesentlig bedre på businessclass frokoster frem til de ga «kokken sparken» og ansatte en «wrapruller» istedenfor.

Mengden mat og service vil hos BA avhenger litt av flytiden. Oslo-London er en såkalt «Band3», den nest lengste kategorien flyvninger. Det samme gjør forøvrig Bergen-London. Flyr man derimot Stavanger-London vil det være en «Band2» flight og enkelte forskjeller. Forskjellene er vistnok ikke så store, men kan være variasjoner i mengden mat eller om det ligger ved en sjokolade eller ikke.

2013-08-18 09.12.30

BA viser kart på små skjermer slik at man enkelt kan følge med.

På setene D-F er det også utvidet bredde i form av at hele raden er utvidet i bredden. Det er fremdeles ledig midtsete, slik at lagringsplassen for aviser og lignende er en del bedre der. Den som leser med detektivbrillene på har sikkert også gjettet seg til at det dermed må skje noe rart med midtgangen bak i Economy.

Det er isåfall helt korrekt. Midtgangen må rettes opp bak Club Europe, noe som åpner for en liten hemmelighet i Economy. Første seterad i Economy har altså blokkert B-sete. Dette er virkelig en hemmelighet for «those in the know».

Konklusjon:

Jeg trives veldig bra med British Airways sitt Club Europe produkt og mener det er blant Europas beste Business klasser. Muligens slått av Turkish Airways, om du får en maskin med de store setene. Maten er god (ihvertfall etter frokost), loungene er fenomenale og komforten fin. Når man også kan få kjøpt det til relativt forsvarlige priser er det et enkelt valg. Er man på en lengre reise i Business Class mener jeg også bestemt at det skal være et tilsvarende tilbud i starten og slutten av denne. Ledig midtsete etter en 10 timers flight i Business burde være en selvfølge (hører dere SAS???)

Så er det så klart delte meninger om hvordan det er å ha connections på London Heathrow, men det er en annen skål. Jeg gjør det 15 ganger i året og synes ikke det er noe problem.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *