British Airways – Club Europe (Business Class)

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Etter sammenslåingen av US Airways og American Airlines satt jeg igjen med masse bonuspoeng som nå bare kunne benyttes innen flyalliansen Oneworld. British Airways ble da for meg det eneste mulige valg ut fra Stavanger.
Jeg hadde aldri før flydd med dette selskapet men etter og ha hørt lovord fra flere om selskapet, så jeg virkelig fram til denne turen.

British Airways har to daglige avganger fra Stavanger til London, en avgang midt på dagen og en om kvelden, vi hadde billetter med BA747 som er kveldsflyet. Vi møtte opp ved innsjekkingsskranken for Club Europe, som er British Airways sin intereuropeiske Business Class. Våre kofferter ble levert og raskt ekspedert før det bar opp til sikkerhetskontrollen. Til min store forskrekkelse ga billettene ikke gyldig passering i Fast Track og vi måtte slukøret gå tilbake og stille oss i den vanlige køen.
Da vi var kommet gjennom sikkerhetskontrollen ble det obligatorisk runde gjennom taxfree, dog uten å kjøpe noe.
Vi hadde forholdsvis god tid, så vi fikk også tid til å kose oss med litt drikke før vi satte kursen mot passkontrollen.

Når ombordstigningen startet oppdaget jeg straks at det ikke ble praktisert prioritert ombordstigning. Dette ble jeg like overrasket over som manglende Fast Track, men observant som jeg er kom vi oss allikevel relativt tidlig om bord.

Ombordstigning
Ombordstigning

 

Flyet var av typen Airbus A320 og akkurat denne maskinen hadde vert gjennom et oppgraderingsprogram og fått montert ny innredning som gir kabinen et friskt og moderne utseende. Disse setene er noe slankere enn de gamle, noe som også gjør dem litt harde. De har sorte skinntrekk med flotte detaljer som logo og synlige sømmer. Et matchende bord blokkerer midtsetene. Beinplassen er ikke god men det er heller ikke trangt, men noen ekstra cm hadde absolutt gjort susen.

Ny og moderne innredning
Ny og moderne innredning

 

Vi var bare seks passasjerer i Business Class og litt over 20 passasjerer i Economy. Det ble ingen predeparture drink men det er jo heller ikke vanlig på slike småturer i disse deler av verden. Rutetiden var 19:25 men da klokken passerte dette tidspunktet var vi allerede høyt til værs. Da signal for fest setebelte gikk av, ble straks gardinen mellom Business Class og Economy Class lukket. Dette er noe som gjør at en slipper at passasjerer fra Economy kommer fram for å gå på toalettet og det gir en roligere atmosfære for passasjerene i Business Class.
B
estilling av drikke ble hentet inn og både reisefølget og jeg valgte Champagne. Varme kluter ble levert ut og tatt inn før Champagne av typen Heidsieck Monopole Blue Top Brut ble servert. (Denne er ganske sikkert standard for Club Europe).
En liten pose med nøtter fulgte også med.

After departure drink.
After departure drink.

 

Vi ble spurt om vi ville ha mat med det samme, eller om vi ville vente litt. Siden turen tar nesten to timer ventet vi en stund mens vi koste oss med Champagne.
Da det ble tid for mat ble denne servert på en brikke. Måltidet jeg valgte besto av kylling, skinke, salat, blomkål, rødbeter sammen med litt smør og et varmt rundstykke, måltidet smakte aldeles nydelig.
Desserten var fromasj av sjokolade og banan? Jeg er litt usikker, men den var fantastisk god.
Til maten valgte vi  begge en spansk rødvin, etter mine preferanser var den litt kald men ellers grei nok.

Kjempegodt måltid.
Kjempegodt måltid.

 

Når flyvertinnen kom for å rydde etter maten, spurte hun om det var noe mer hun kunne gjøre for oss. Jeg ba da om en rødvin av den Chilenske, Casa La Punta, Cabernet Sauvignon og sa at reisefølget og jeg kunne dele en flaske. Hun var raskt tilbake med rødvin og nye glass og sa til oss «jeg tok like godt med en flaske til hver av dere» mens hun smilte med glimt i øyet. Vi tok selvsagt i mot begge flaskene og stemningen steg mens jeg tenkte, «for en herlig start på ferien». 

Cabinen
Cabinen

 

Besetningen på denne turen var fantastisk, begge besetningsmedlemmene i Business Class var nærmere 40 år og således erfarne. Hun ene virket litt sjenert mens hun andre var det motsatte. De samarbeidet god og de var med på å skape en meget god stemning om bord på turen. 

Vi nærmer oss London
Vi nærmer oss London

 

British Airways leverer et meget godt og solid produkt i Club Europe (Business Class) og er trolig blant de de bedre selskaper i Europa.

Et annet selskap som også leverer et bra Business Class produkt i Europa er Turkish Airlines, mens SAS Plus ikke er fullt så bra.

 

 

 

 

Oversikt

Fordeler

- Nytt, friskt og fint interiør
- Blokkert midtsete
- Veldig god mat
- Strålende, effektiv og oppmerksom besetning med skikkelig godt humør
- Gardin mellom Business Class og Economy

Ulemper

- Litt harde seter
- samme seter som i Economy
- Ikke prioritert ombordstigning
- Ikke fast Track

SETE

MAT/DRIKKE

SERVICE

VALUTA FOR PENGENE

Overall Rating

Konklusjon

Ble møtt av en ny og oppgradert kabin som gir et meget godt førsteinntrykk.
Maten var kjempegod og en strålende, effektiv og oppmerksom besetning gjorde turen til en flott start på ferien.
Reiser mer enn gjerne med British Airways ved neste anledning.

4.1

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *