Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
I oktober setter British Airways i drift sin første Boeing 787-9 Dreamliner i drift. Denne flytypen er noe større enn Boeing 787-8 som var den første typen av Dreamlinere som Boeing har produsert.
Den første maskinen skal starte med å betjene ruten fra London til Dehli i India før det den 5 november settes inn på rutene til Abu Dhabi og Muscat i en trekantrute med rutenummer BA073 som vil starte på London Heathrow kl 0940, lander i Abu Dhabi kl 2055 og fortsetter til Muscat kl 2155 og er endelig fremme i Muscat kl 2305. Returen har fått rutenummer BA073 og tar av fra Muscat kl 0035, stopper i Abu Dhabi kl 0140, fortsetter kl 0245 og lander på London Heathrow igjen kl 0650. Fra desember blir flytypen satt inn på ruten til Kuala Lumpur, fra februar 2016 til Austin, Texas og fra mai 2016 til San Jose.
Til forskjell fra British Airways sine Boeing 787-8 vil 787-9 operere med alle 4 klasser: First Class (8 seter med 1-2-1 oppsett), Club World (42 seter med 2-3-2 oppsett), World Traveller Plus (39 seter med 2-3-2 oppsett) og World Traveller (127 seter med 3-3-3 oppsett).
Det som kanskje er det mest bemerkelsesverdige med innføring av denne nye flytypen, er at British Airways lanserer nye seter i sin First Class. Selskapet har nylig lansert en del bilder av den nye kabininnredningen som viser en elegant utførelse og en meget innbydende kabin.
Siden flyet er mindre enn selskapets andre langdistanse-fly, finner man bare 8 First Class-seter her sammenlignet med 14 i for eksempel deres Boeing 777.
Her noen detaljer fra selve setet.
De nye setene har 3 nye lagringssteder. Eget skap til å henge jakke eller lignende i, en ekstra liten ottoman på siden av den som er rett foran setet og som kan justeres og et lite skap ved siden av stolen til mindre ting. Dette er også utstyrt med et speil i skapdøren i tilfelle man vil studere seg selv litt nærmere. Der er også plass til å legge telefon og små dippedutter ved siden av stolen, hvor du også vil finne usb-lader og andre knapper for å betjene stol og vindu.
Et annet fremskritt er TV-skjermen som er på 23 tommer og har en tilhørende touch-screen basert fjernkontroll. I tillegg er skjermen fastmontert slik at man kan se TV også under take-off og landing. I deres gamle First Class må denne skyves inn til veggen og festes av sikkerhetshensyn.
Alt i alt ser det ut til at det er de teknologiske tingene som er fremskrittet i denne versjonen av First Class. På bildene ser ikke setene spesielt større ut enn det man kan finne hos de selskapene som tilbyr riktig gode Business Class-seter.
British Airways har også lagt ut en Youtube-video som du sikkert gjerne vil se:
[ot-video type=»youtube» url=»https://www.youtube.com/watch?v=S5fVcMSjoVM»]
Her er de tekniske spesifikasjonene for Boeing 787-9:
Alle bilder: British Airways
Legg igjen en kommentar