Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
For en tid tilbake testet jeg Brussels Airlines i deres meget gode økonomiklasse på langdistanse. Ettersom produktet var såpass bra og en sniktitt inn i fremre kabin virket lovende, booket jeg likegodt en reise i businessklasse da jeg skulle til Afrika på sensommeren i forbindelse med et jobbprosjekt. Du kan lese hele artikkelen om økonomiklassen her: Brussels Airlines – Økonomiklasse (Langdistanse). Det anbefales å lese den artikkelen før du fortsetter med denne.
Jeg ankom Brussel Airport litt tidlig ettersom jeg ønsket tid til å avlegge loungen et lite besøk før avgang. Denne var dessverre av litt skuffende kvalitet, da Brussels Airlines for tiden pusser opp hovedloungen og kun har en provisorisk lounge tilgjengelig. Den gjorde uansett nytten, til tross for lite plass, og man fant seg da både noe å spise og drikke som holdt helt grei kvalitet.
Jeg gikk relativt tidlig til gaten og slo meg ned med en avis mens jeg ventet. Da boarding startet ble det gjort klart og tydelig at de med gullkort i Star Alliance og personer som reiste i Business kunne boarde først. Dette ble i tillegg håndhevet ganske strengt av personalet i gaten. For de som ikke er kjent med det, benytter Brussels Airlines Miles&More som sitt lojalitetsprogram. Boarding gikk således raskt og greit, og jeg ble vist frem til setet mitt 6E, som skulle være mitt hjem for denne nesten 9 timer lange flyvningen. Champagnen (Laurent-Perrier) var også raskt på plass.
Brussels Airlines har en litt uvanlig konfigurasjon på setene sine i fremre kabin. De har annenhver rad oppstilt i 1-2-1 eller 2-1-2. Dette fungerer stort sett meget bra ettersom man kan få meget gode seter både om man reiser alene eller som par. Det gjør det samtidig mulig for to som reiser sammen å kunne sitte ved vinduet, ikke bare midtgang som ved et rent 1-2-1 oppsett. Om man er sent ute med å reservere sete vil man jo allikevel kunne oppleve å sitte ved siden av en ukjent ettersom de single setene er opptatt. Da kan man støte på «problemet» at man må trø over personen som eksempelvis ligger og sover for å komme ut i midtgangen når man for eksempel skal på toalettet.
Se hvordan setekartet på Brussels Airlines Airbus A330-300 ser ut hos SeatGuru.
Mitt sete, 6E, var et sete i midten med adgang fra begge sider. Det er et av de single setene og byr således på enormt god lagringsplass på hver side. Faktisk den beste lagringsplassen jeg personlig har opplevd i denne reiseklassen. Setet hadde i tillegg USB-tilkobling for lading av elektroniske apparater du måtte ha medbragt. I setet var det et helt OK amenity kit som inneholdt de vanlige tingene. Jeg setter personlig pris på å få slike sett på lange flyvninger og ekstra sokker og en tannpuss kan gjøre underverker når man skal sove på flyturen. I Business Class fikk man også utdelt en god hodepute og et pledd av god kvalitet.
Kvaliteten på setene, og kabinen for øvrig, var meget god. Setene var gode å sitte i, hadde meget gode reguleringsmuligheter (inkludert massasje) og kunne legges helt flatt når det var tid for å få noen timer på øyet. Underholdningssystemet holdt samme høye kvalitet som på økonomiklasse, men skjermene var større. I tillegg til filmer, tv-serier og musikk var det også kart, spill og andre funksjoner man kunne benytte seg av. Hva angår utvalget på IFE-systemet var dette et lite stykke fra de aller beste i klassen, men absolutt akseptabelt. Jeg kunne ønsket meg enda litt mer utvalg av både filmer, TV-serier og musikk, men fant likevel flere filmer jeg hadde lyst å se. En meget bra detalj var muligheten for å velge språk på filmen OG samtidig velge om man ville ha undertekst eller ikke. Mange selskaper tvinger deg til å ha undertekst på enten du ønsker eller ei, gjerne på et språk du ikke behersker.
Vel oppe i luften ble vi servert et ostefat med tilhørende druer som en liten appetizer. Forretten ble servert en stund etterpå og jeg valgte asparges og scampi. Til hovedretten stod valget mellom «Roasted rabbit stew», «Coal fish loin», «Vegetable lasagne» eller «Fish liboke». Altså hele fire forskjellige hovedretter å velge mellom. Jeg gikk for den første og syns både den og forretten smakte meget bra. Til dessert var det en type sjokoladepudding/fondant som var en god avslutning på et godt måltid. Menyen bestod, i tillegg til vin og champagne, av flere varianter belgisk øl: Jupiler, Leffe og Brugge Tripel. Meget velkomment om man er glad i en bedre øl også ombord på fly.
Etter noen gode timer på øyet var det tid for frokost før landing. Det ble servert en enkel frokost som bestod av yoghurt og croissanter med litt syltetøy som tilbehør. Kaffe/te og annen drikke var også tilgjengelig. Det var også mulig å velge andre typer frokoster, men jeg var såpass trøtt at jeg foretrakk noe enkelt. Frokosten var velsmakende og god.
Servicen fra personalet var god hele turen. De var tilstede og flinke til å både rydde vekk og komme med påfyll av drikke etc. Landing skjedde på rute og man ble som reisende i Business Class sluppet ut først, så det gikk raskt å komme seg ut av flyet. Alt i alt en meget bra første tur med Brussels Airlines sin Business Class for mitt vedkommende. Anbefales!
Legg igjen en kommentar