Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Business Travel Show (BTS) i London er et av Europas største arrangementer hva gjelder det meste innen forretningsreise. Blandt messens over 200 utstillere finner du alt fra flyselskaper, hoteller, løsninger for reisehåndtering og mer. Årets messe gikk av stabelen 4. til 5. februar og kunne i år skilte med 20 års virke. Messen er først og fremst som messer flest: Et sted for utstillere å vise seg frem og for å gjøre butikk. Det betyr at det er begrenset med nyheter som faktisk slippes under BTS da hovedfokuset er salg. I tillegg er de fleste produktene og løsningene som presenteres tilrettelagt for det britiske markedet. Men hei, det forhindrer ikke redaksjonens utskremte i å ta turen for å rote frem noen godbiter som kan være interessante for deg og meg.
Earls Court ligger knappe 15 minutter med subway fra Paddington. Ved ankomst var det duket for noen minutter i kø før man fikk slippe til, men ikke lenge senere stod man der med ferskpresset pressekort i lanken. Stemningen var først og fremst litt britisk-klein med nesa til værs, jeg var veldig glad jeg i det minste hadde slengt på meg finskjorta.
Det er et stort repertoar av utstillere på messen. De fleste av flyselskapene var samlet på Airline Pavilion, men på tross av et godt utvalg var det fortsatt mye jeg savnet. Merkelig nok var verken Air France eller KLM tilstede, ei var innehaveren av hjemmebanen, British Airways. Derimot var Star Alliance til stede med egen stand som symbolsk nok samlet alle de aktuelle medlemmene under ett og samme tak, noe som også er et stikkord for hovedsaken fra årets BTS: Nye Terminal 2 på London Heathrow.
Med pressepass rundt halsen hadde jeg og adgang til messens egen media lounge. Her var det en enkel servering, noen sofagrupper, arbeidsstasjoner og avhørsrom for intervjuer. Jeg ble ønsket velkommen av en representant fra Star Alliance som delte ut pressekit og brosjyrer om «T2: The Queen’s Terminal», deretter var det bare å bånne kaffekoppen før man skulle gyve løs på utstillergulvet. Som nevnt innledningsvis er ikke BTS en messe hvor det slippes noe særlig med nyheter, men noe aktuelt var det å finne blant mylderet av utstillere. Jeg har valgt å fokusere på flyselskapene og skal videre ramse opp noe litt gammalt nytt og noe litt nytt nytt.
Finnair, British Airways og JAL med joint venture
De tre respektive selskapene har annonsert at de vil opprette et joint venture* fra og med 1. april i år. For de reisende betyr dette en mulighet til å kunne benytte seg av alle tre selskapenes tilbud for å mikse og matche de avgangene som passer best i forhold til tid og pris. Finnair tilbyr i dag opptil fire daglige avganger mellom Oslo og Helsinki, fire ukentlige fra Bergen (sesongbasert: 13.05 til 30.09) og tre ukentlige fra Tromsø (sesongbasert: 01.01 – 28.03). British Airways tilbyr opptil fem daglige avganger mellom Oslo og London og to daglige avganger til og fra Bergen. Dessuten flyr JAL daglig med sin nye 787 Dreamliner mellom Helsinki og Tokyo Narita. Alle tre selskapene er medlemmer av alliansen Oneworld.
*Joint venture er et økonomisk samarbeid hvor partene koordinerer tidtabeller og priser seg imellom.
Lufthansa og rykter om Premium Economy
Det går gjetord om at Lufthansa snart vil lansere et helt nytt Premium Economy produkt. Herr Lufthansen er dessverre lite snakkesalig og har ikke røpet annet enn at det ikke vil bli en separat Premium Economy kabin, men at produktet vil innebære et eget opplegg for service og en helt ny type stol som ikke vil ligne vanlige economy seter.
Lufthansa om mobiltelefoni ombord
Lufthansa vil og legge til rette for bruk av mobiltelefoner ombord i større grad enn det de gjør i dag. Tjenesten tilbys allerede ombord i åtte av selskapets Airbus A330er som flyr fra henholdsvis Frankfurt og München til Nord-Amerika og Midtøsten. I samarbeid med AeroMobile vil tjenesten innebære GSM-telefoni, SMS og Internett. Tjenesten vil implementeres på samtlige fly i langdistanseflåten. I følge Lufthansa selv vil ikke prisene være så ulike som det telefoni i utlandet er i dag, så kan man tolke det sånn man vil.
Air Canada introduserer Premium Economy
Air Canada var på plass for å blant annet promotere sin nye Premium Economy og Dreamliner. Premium Economy vil bli introdusert 1. mars 2014 på ruten mellom London Heathrow og Vancouver. I første omgang vil produktet bli installert på fem av selskapets nyeste Boeing 777-300ER, etterfulgt av Dreamlineren som vil bli satt i trafikk i løpet av sommeren 2014.
Reisende i Premium Economy vil få to gratis bagasje med prioritet, samt kunne benytte seg av prioritert innsjekk og boarding. Klassen vil gi en opptjening på 125% Aeroplan Miles.
Virgin Atlantic og Delta Airlines med joint venture
London-baserte Virgin Atlantic og amerikanske Delta Airlines har nylig inngått joint venture. Fra og med 30. mars i år vil selskapene tilby syv daglige avganger mellom London Heathrow og New York JFK, i tillegg kommer Virgin Atlantics to daglige avganger mellom London Heathrow og Newark. Dette betyr og at Delta Airlines flytter noe av virksomheten sin over til Terminal 3 på Heathrow, sammen med Virgin Atlantic. Dette gjelder alle Delta flighter fra London til New York JFK, Boston og Seattle.
Virgin Atlantic med gebyr for setereservasjoner
En nyhet som Virgin Atlantic ikke gjorde så mye ut av på BTS, er at det gradvis vil innføres gebyrer for reservasjon av seter. Dette gjelder kun for setereservasjoner gjort 24 timer før avreise, og gjelder ikke for reisende i Upper Class, Premium Economy, Flying Club Gold medlemmer eller reisende i fullpris Economy (Y og B klasse). Klikk her for mer info.
Air New Zealand lisensierer Skycouch til China Airlines
Jeg skapte mye forvirring på standen til Air China da jeg spurte den utsendte om han ikke hadde noe info om når Skycouch skulle introduseres. Dette hadde han overhodet ikke hørt noe om og ba meg ta kontakt umiddelbart så snart jeg fant kilden til denne påstanden. I ettertid kom jeg selvsagt på at det var China Airlines som nylig har kjøpt rettighetene til å bruke Air New Zealands Skycouch. Da er det altså bare spørsmål om tid før vi vil se dette produktet bli introdusert i selskapets Economy Class.
Ellers var en av de større nyhetene å hente fra Star Alliance sin stand at SAS lanserte nye Eurobonus dagen før messen, noe du kan lese mer om her. Ellers hadde EVA Air funnet veien til Star Alliance standen i år, flyselskapet ble fullverdig medlem i juni 2013.
Air Astana og Stopover Package Program
En liten raritet jeg kommer over var det kasakhstanske flyselskapet Air Astana. Air Astana er Kasakhstans flag carrier og et selskap som vi ikke hører mye om her hjemme. Men med 4-stjerners rating hos Skytrax og tittelen som «Best Airline of Central Asia and India» 2012 & 2013 (Skytrax), var det verdt å ta turen innom standen for å se hva denne gjengen driver med.
I takt med turismen i Kasakhstan er også flyselskapet i medvind og har ambisjoner om å etablere seg som en fullverdig hub for trafikk mellom Europa og Asia. I tillegg til god dekning i Sentral-Asia satser selskapet på destinasjoner som London, Frankfurt og Amsterdam i Vest, og blant annet Bangkok, Kuala Lumpur og Hong Kong i Øst. I Mai i år vil selskapet motta sin nyeste Boeing 767 med å oppgradert interiør ombord, sjekk videoen under.
Men hva gjør Air Astana interessant for oss? Jo, for å lokke reisende gjennom sine to hubber, Astana og Almaty, har selskapet lansert et konsept som kalles Stopover Package Program: Pakketurer som selges i forbindelse med stopovers. Pakketurene inkluderer transport til og fra flyplass, hotell opphold, opplegg for utflukter, rabatter på diverse spisesteder og mer. Nå flyr dessverre ikke Air Astana fra Norge i dag, men selskapet har codeshare med blant andre KLM, Austrian Airlines og Turkish Airlines. Har du bonusfeber er det vel ingenting som står i veien for et ekstra stopp for å besøke The Heart of Eurasia neste gang du setter snuten mot Thailand?
For mer info om Air Astana og Stopover Package Program – klikk her
Garuda Indonesia
Som tidligere publisert på Bonusfeber.no, entrer Garuda Indonesia (GA) alliansen Skyteam fra og med 5. mars 2014 . Under årets BTS promoterte GA sine nye 777-300ER som ble introdusert i 2013. Flyene er konfigurert med åtte First Class Suites, 38 seter i Executive Class og 268 seter i Economy Class. For oss betyr dette en ny mulighet til å prøve en helt ny First og Business Class mellom Europa og Asia, noe som slettes ikke ser så verst ut.
Flyr du på First Class med Garuda Indonesia er både limo pickup, personlig assistent og butler på flyplassen inkludert. GA har også GSM-dekning og internett ombord i sine nyeste fly. Er du en av de som er i ferd med å brenne inne med vanvittige mengder Flying Blue miles er dette definitivt en opplevelse som vil gi god valuta for poengene!
For mer info om Garuda Indonesia – klikk her
Arik Air
Det sitter en skru eller to, eller flere, i redaksjonen. Det siste jeg hører på vei ut døra i det jeg legger avgårde mot London er Fnate som gauler: «Jeg ønsker meg masse news om business class fra selskaper jeg knapt har hørt om!». Det var absolutt ikke mangel på presentasjoner av premium produkter på BTS, men det var spesielt en som virkelig ga meg bakoversveis. Den har jeg spart til slutt.
«What do you do if air travel in your country is not up to the world class standard you expect? (…) you buy your own fleet and create an airline which Nigeria and the rest of the world would be proud to fly.»
Og slik gikk det altså til, Arik Air ble etablert i 2006 og er i dag det største flyselskapet i Nigeria med en markedsandel på 40% av innlandsmarkedet. Flyselskapet har totalt fire langdistanse fly, to Airbus A340-500 og to Airbus A330-200, som flyr mellom Nigeria, Europa og Nord-Amerika.
Ut i fra bildene å dømme vil jeg påstå at dette er en av de bedre løsningene for Business Class jeg har sett. I tilegg til barområde og svært private seter, tilbys det full turndown service med dyne, pysjamas, tøfler og amenity kit. Selv om Nigeria kanskje ikke er øverst på ønskelisten, ser jo en tur med deres Premier Business Class unektelig bra ut. Om du har sansen for å prøve rariteter, så har du en her. Løp og prøv, husk å skriv et reisebrev for Bonusfeber.
For mer info om Arik Air – klikk her
Til slutt
Dette var de mer nevneverdige høydepunktene fra årets Business Travel Show. Som nevnt er det få nyheter som slippes under denne messen, men er du selv en aktør i reiselivesbransjen eller bare har en brennende interesse generelt, anbefaler jeg en tur til London for å møte likesinnede og preike bransje sladder. Neste show arrangeres 25.-26. februar 2015 i Grand Hall på Olympia.
Legg igjen en kommentar